chceauto.pl
x
Dłuższa gwarancja i rekompensaty za wadliwe silniki 1.0 i 1.2 PureTech

Dłuższa gwarancja i rekompensaty za wadliwe silniki 1.0 i 1.2 PureTech

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2025-05-10

Stellantis wciąż zmaga się problemem wadliwych silników 1.2 Puretech i 1.0 Puretech. Przypomnijmy, ta seria jednostek napędowych została wprowadzona na rynek w 2012 roku i szybko zyskała miano najgorszego silnika koncernu PSA Peugeot-Citroen. A konkurencja była spora - trzeba było przecież np. pokonać silnik 1.6 THP, w którym rozciągał się łańcuch rozrządu.

  1. Silnik 1.0 i 1.2 Puretech. Typowe usterki
  2. Wydłużona gwarancja na silniki 1.0 i 1.2 Puretech
  3. Dodatkowe rekompensaty dla właścicieli aut z silnikiem 1.0 i 1.2 Puretech
  4. Czy dziś należy bać się silników Puretech?

Silnik 1.0 i 1.2 Puretech. Typowe usterki

W silnikach 1.0 i 1.2 Puretech zastosowano pasek rozrządu, który pracował w kąpieli olejowej. Miała ona wydłużyć sprawność paska, tymczasem działała odwrotnie - olej rozpuszczał pasek, który się łuszczył. Fragmenty gumy odpadały, a olej zamieniał się w gęstą maź, zatykająca filtry czy smok pompy olejowej. W efekcie mogło dojść nawet do zatarcia silnika, który tracił smarowanie. Sam pasek mógł również się zerwać, co oznaczało konieczność przeprowadzenie generalnego remontu silnika.

Wydłużona gwarancja na silniki 1.0 i 1.2 Puretech

Producent początkowo zalecał wymianę paska po 180 tys. km, następnie interwał został skrócony do 160 tys. km. To jednak nadal było za dużo. Na skutek serii głośnych procesów Stellantis ostatecznie w 2024 roku zdecydował się wydłużyć gwarancję na wadliwe silniki z początkowych 6 lat i 100 tys. km do 10 lat limitowanych przebiegiem 180 tys. km. Dodatkowym warunkiem gwarancji była systematyczna wymiana oleju - co rok lub co 25 tys. km.

Gwarancja dotyczy nadmiernego zużycia oleju oraz przedwczesnego zużycia paska rozrządu i pokrywa 100 proc. kosztów części zamiennych i robocizny.

Wydłużoną gwarancją objęto modele Citroena (roczniki od 2014 do 2022), DS-a (roczniki od 2014 do 2022), Opla (roczniki od 2017 do 2022), Peugeota (roczniki od 2014 do 2022) i Toyoty (roczniki od 2019 do 2022).

Dodatkowe rekompensaty dla właścicieli aut z silnikiem 1.0 i 1.2 Puretech

Obecnie, w maju 2025 roku Stellantis uruchomił specjalną platformę internetową wsparcia przeznaczoną do składania i rozpatrywania wniosków europejskich konsumentów, którzy ponieśli koszty naprawy silników 1.0 i 1.2 PureTech (znanych również jako EB) z powodu nadmiernego zużycia oleju i/lub przedwczesnego zużycia paska rozrządu.

Ponadto nowa polityka rekompensat obejmie wydatki poniesione między 1 stycznia 2022 roku a 31 grudnia 2024 roku.

Internetowa platforma umożliwi składanie wniosków i dostarczenie niezbędnej dokumentacji online. Platforma jest wdrażana stopniowo. Od początku stycznia rozpoczęto rozpatrywanie pilotażowych wniosków od uprzednio wybranych klientów we Francji i Hiszpanii. Teraz platforma stopniowo otwiera rozpatrywanie wniosków pozostałych klientów w Europie.

Warunki wypłaty rekompensaty przewidują, że dokonane przeglądy pojazdów objętych zgłoszeniami muszą być zgodne z planem przeglądów producenta i wykonane przez dowolny serwis samochodowy, natomiast zarówno diagnostyka, jak i naprawa muszą być przeprowadzone w autoryzowanej sieci serwisowej producenta.

Czy dziś należy bać się silników Puretech?

Warto dodać, że obecnie nie należy się już bać silników Puretech, które z wadliwymi seriami wspólną mają głównie nazwę. Jak podkreśla Stellantis obecne silniki przeszły wiele zmian konstrukcyjnych, przez co aż 70 proc. części jest nowa. M.in. od 2022 roku w silnikach 1.2 i 1.0 Puretech nie stosuje się już paska rozrządu, zastąpiono go łańcuchem.

Zobacz także

Rusza fabryka silników Opla w Tychach

Rusza fabryka silników Opla w Tychach 2018-12-04

Już za kilka tygodni w halach tyskiej fabryki Opla na powrót zaroi się od pracowników. Dla zakładu, którego przyszłość pozostawała pod znakiem zapytania, już w styczniu rozpocznie się nowy rozdział. Korzenie fabryki sięgają 1997 roku, gdy w...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS