Producenci samochodów, próbując zwiększyć sprzedaż modeli elektrycznych, imają się wszelkich sposobów. Najnowszym trendem jest powrót do kultowych nazw i oferowanie samochodów mniejszych, wyposażonych w mniejsze baterie. Świętym Gralem jest zejście z ceną poniżej 25 tys. euro, wówczas auto uznaje się za tanie. Renault 5 tyle jednak kosztować nie będzie.
- Renault 5. Co to za auto?
- Renault 5. Napęd, silniki i baterie
- Renault 5. Wersje i wyposażenie
- Renault 5. Ceny i premiera rynkowa
Renault 5. Co to za auto?
Renault 5 niewielki, miejski model, który produkowano w latach 1972 - 1996. Przed ten czas powstało niemal 5,5 mln egzemplarzy dwóch generacji tego modelu (druga generacja pojawiła się w 1984 roku), który zyskał miano kultowego. Teraz, po 28 latach od zakończenia produkcji, Renault 5 wraca na rynek, niestety wyłącznie w wersji elektrycznej.
Renault 5 E-Tech jest pierwszym samochodem zaprojektowanym na AmpR Small, nowej platformie francuskiego koncernu, przeznaczonej dla samochodów elektrycznych z segmentu B. Rozstaw osi mierzy 254 cm, Długość nadwozia to tylko 392 cm, a więc o 13 cm mniej niż mierzy obecna generacja Renault Clio.
Renault 5 E-Tech
Renault 5. Napęd, silniki i baterie
Samochód jest napędzany przez silnik elektryczny, synchroniczny, z uzwojonym wirnikiem. Pozbawiony stałych magnesów, nie zawiera metali ziem rzadkich. Miał być dostępny w trzech odmianach o mocach 70, 90 i 110 kW (odpowiednio 90, 120 i 150 KM), ostatecznie najsłabsza w Polsce się nie pojawi. Silnik 120-konny jest parowany z baterią o pojemności 40 kWh, natomiast 150-konny skorzysta z akumulatora o pojemności 52 kWh.
Większa bateria ma zapewniać do 400 km zasięgu WLTP, czyli realnie będzie to około 100 km mniej (w zależności od temperatury i sposobu jazdy). W przypadku akumulatora 40 kWh jest to 300 km WLTP (czyli realnie 200). Energię będzie można uzupełnić za pomocą prądu zmiennego AC z mocą 11 kW lub prądem stałym z moca 80 kW (40 kWh) lub 100 kW (52 kWh).
Renault 5 E-Tech
Renault 5. Wersje i wyposażenie
Poziomy wyposażenia Renault 5 obejmują wersje evolution, techno i iconic cinq. Ta ostatnia to edycja „Collection”, która będzie zmieniana co roku. Samochód dostępny jest w pięciu kolorach nadwozia, w tym dwóch kultowych: żółtym pop i zielonym pop, inspirowanych barwami z lat 70.
Standarowe wyposażenie wszystkich wersji stanową 18-calowe koła (w bazowej wersji evolution stalowe z kołpakami), ekran o przekątnej 10,1 cala, karta hands free, bezprzewodowa łączność z Android Auto i Apple CarPlay, automatyczny hamulec ręczny oraz reflektory LED z automatycznym przełączaniem świateł mijania na drogowe.
Renault 5 E-Tech
Poziom wyposażenia techno obejmuje aluminiowe obręcze kół, 10-calowy panel zegarów, system multi-sense, kamerę cofania, system multimedialny openR link z wbudowanymi usługami Google, indukcyjną ładowarkę do smartfonów, avatar Reno, podświetlany wskaźnik ładowania na masce i funkcję „auto-hold”.
Wersja iconic cinq (techno+) oferuje dodatkowo dwukolorowe nadwozie, podgrzewane fotele i kierownicę (z trzema poziomami grzania), system parkowania bez użycia rąk, czujniki wykrywania przeszkód z przodu, tyłu i z boku, a także bogatą gamę unikalnych elementów stylistycznych.
Renault 5 E-Tech
Renault 5. Ceny i premiera rynkowa
Ponieważ z polskiej oferty wypadła najtańsza wersja (95 KM, 40 kWh, ładowanie tylko prądem AC o mocy 11 kW), możemy zapomnieć o cenie w okolicach 25 tys. euro. Cennik Renault 5 wygląda następująco:
evolution EV40 (120 KM, 40 kWh) – 120 900 zł
techno EV40 (120 KM, 40 kWh) – 129 900 zł
techno EV52 (150 KM, 52 kWh) – 142 900 zł
iconic cinq EV40 (120 KM, 40 kWh) - 138 900 zł
iconic cinq EV52 (150 KM, 52 kWh) – 151 900 zł
Pierwsze egzemplarze elektrycznego Renault 5 pojawią się w salonach wiosną 2025 roku. Warto dodać, że auto zakwalifikuje się do dopłat z programu Mój Elektryk, dzięki czemu będzie można obniżyć jego cenę o 30 do 40 tys. zł.