chceauto.pl
x
Rekordowa kara dla Volkswagena!

Rekordowa kara dla Volkswagena!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2018-06-14 Opinie
Volkswagen drogo płaci za oszustwa spalinowe. Poza stratami wizerunkowymi, koniecznością odkupienia w Ameryce setek tysięcy samochodów oraz wymuszoną zmianą globalnej strategii (stopniowe odchodzenie od silników wysokoprężnych na rzecz napędu elektrycznego), niemiecki koncern zapłaci również olbrzymią karę.

Sąd federalny w Brunszwiku wydał wyrok zgodnie z którym, Volkswagen ma zapłacić 1 miliard euro grzywny. Oficjalnym przewinieniem Volkswagena było "naruszenie obowiązków nadzorczych". Jednym słowem, sędziowie uznali, że zarząd koncernu doskonale zdawał sobie sprawę, że w samochodach z silnikami wysokoprężnymi instalowano oprogramowanie fałszujące wyniki emisji spalin.

Potrafiło ono wykryć, gdy samochód znajdował się na stanowisku testowym i przestawiało sposób pracy silnika w ten sposób, by wykazywał mniejsze zużycie paliwa i mniejszą emisję spalin - na rynku amerykańskim chodziło głównie o bardzo szkodliwe tlenki azotu NOx, a w Europie - dwutlenek węgla CO2.

System ten znalazł się 10,7 mln samochodów napędzanych silnikami wysokoprężnymi typoszeregu EA 288 (w USA i Kanadzie, europejskie spełniały normy; pojemność 2.0 TDI, Volkswagen został zmuszony do odkupienie tych samochodów od właścicieli, składowane są na olbrzymich parkingach na kalifornijskich parkingach) oraz EA 189 (na całym świecie; 1.2 TDI, 1.6 TDI i 2.0 TDI), które sprzedawano od połowy 2007 do 2015 roku.

Na kwotę 1 mld euro składa się przepadek zysku w wysokości 995 mln euro oraz maksymalna dopuszczalna w Niemczech grzywna w wysokości 5 mln euro.

Koncern w specjalnym oświadczeniu wziął na siebie odpowiedzialność za aferę i przyjął wyrok ze zrozumieniem, uważając go za "kolejny krok ku przezwyciężeniu kryzysu".

Volkswagen zapowiedział również, że nie będzie się od wyroku odwoływał, tym samym zakończy się niemieckie postępowanie.

W Europie, w tym w Polsce od wielu miesięcy trwa już akcja nawrotowa samochodów z silnikami EA 189. Co ciekawe, ostatnie doniesienia mówią, że Polacy niechętnie zgłaszają się do serwisów, chociaż naprawa jest bezpłatna.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Rekordowa kara UOKiK nałożona na Volkswagena

Rekordowa kara UOKiK nałożona na Volkswagena 2020-01-15

25 tomów akt, ponad 5 tys. kart z dowodami – tyle materiałów zgromadził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w postępowaniu przeciwko Volkswagen Group Polska. Chodziło oczywiście o słynną aferę spalinową.Koncern stosował w samochodach...
Ambitne, elektryczne plany Volkswagena

Ambitne, elektryczne plany Volkswagena 2019-12-28

Elektryczna ofensywa Volkswagena nabiera coraz bardziej konkretnych kształtów. Przypomnijmy, że rozpoczęła ją premiera pierwszego samochodu elektrycznego zbudowanego bazie modułowej platformy MEB, czyli ID.3.Przypomnijmy, że Volkswagen ID.3...
250 tysięcy aut elektrycznych Volkswagena

250 tysięcy aut elektrycznych Volkswagena 2019-12-29

Elektryfikacja Volkswagena to nie są czcze zapowiedzi. Niemiecki koncern wyprodukował i sprzedał już 250 tysięcy samochodów bateryjnych.Jubileuszowy egzemplarz to elektryczny e-Golf. Samochód wyjechał z niemieckiego salonu w połowie grudnia. To...
Volkswagen narzuca ostre tempo!

Volkswagen narzuca ostre tempo! 2019-12-23

W nadchodzącym roku marka Volkswagen wprowadzi na światowe rynki 34 nowe modele. Dwanaście z nich to auta typu SUV, osiem to modele elektryczne lub hybrydowe. Dyrektor Operacyjny Volkswagena – Ralf Brandstätter – stwierdził: Stoimy u progu nowej...
Rynek nowych aut hamuje?

Rynek nowych aut hamuje? 2019-10-08

We wrześniu zaobserwować można było pierwsze oznaki spowolnienia na rynku nowych aut w Polsce. Wprawdzie wynik 35 325 zarejestrowanych aut jest o ponad 29 proc. wyższy niż przed rokiem, ale w stosunku do sierpnia popyt na nowe samochody spadł o 26,5...
Nie żyje Ferdinand Piech

Nie żyje Ferdinand Piech 2019-08-26

Twórca Veyrona odszedł niespodziewanie w wieku 82 lat.Wg doniesień niemieckich mediów były dyrektor zarządzający koncernu Volkswagena i wieloletni szef rady nadzorczej (obie funkcje pełnił w sumie blisko czterdzieści lat) zmarł niespodziewanie w...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.