chceauto.pl
x
Pandemia nie straszna Volkswagenowi. Wypłacą dywidendę !

Pandemia nie straszna Volkswagenowi. Wypłacą dywidendę !

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2021-03-01 Opinie
Mimo pandemii Covid-19 koncern Volkswagen zakończył rok obrachunkowy 2020 z wynikiem lepszym od spodziewanego. Ważne strategiczne decyzje przyspieszyły zmiany w koncernie mające przekształcić go w "przedsiębiorstwo high-tech".

O dobrym wyniku i skutecznym ograniczeniu skutków pandemii zadecydowały dobre zarządzanie sytuacją kryzysową, szybka poprawa na największym pojedynczym rynku, jakim są Chiny oraz przede wszystkim stabilniejszy biznes w zakresie usług premium i finansowych. Przychód ze sprzedaży wyniósł 222,9 miliarda euro (-11,8 procent) i okazał się lepszy niż sprzedaż (-16,4 procent). Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi związanymi (sprawa diesli) osiągnął dobry poziom 10,6 miliarda euro (-45,0 procent), mimo pandemii. Operacyjna stopa zwrotu przed zdarzeniami specjalnymi wyniosła 4,8 (7,6) procent.

Płynność netto w dziale samochodów wzrosła o 25,9 procent do bardzo dobrego poziomu 26,8 miliarda euro. Zarząd i Rada Nadzorcza proponują stałą dywidendę w wysokości 4,80 euro za akcję zwykłą i 4,86 euro za akcję uprzywilejowaną. Dzięki temu wskaźnik stopy wypłat dywidend w wysokości 29,0 procent niemal osiągnąłby strategiczny cel wynoszący 30 procent. Zysk na każdą akcję zwykłą wyniósł 16,60 (26,60), a na akcję uprzywilejowaną 16,66 (26,66) euro.

W roku obrachunkowym 2020 koncern Volkswagen sprzedał 9,2 miliona pojazdów (-16,4 procent) i nieznacznie, do 13,0 (12,9) procent, zwiększył swój udział w światowym rynku samochodów osobowych. W ramach globalnej ofensywy w zakresie samochodów elektrycznych klientom dostarczono 422.000 aut elektrycznych i hybryd typu plug-in, a więc trzy razy więcej niż w poprzednim roku. Przychody ze sprzedaży wyniosły 222,9 miliarda euro. Spadek o 11,8 procent w porównaniu z rokiem poprzednim został spowodowany przede wszystkim zmniejszeniem sprzedaży wynikającym z pandemii Covid-19.

Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi osiągnął mimo to dobry poziom 10,6 (19,3) miliarda euro, co odpowiada operacyjnej stopie zwrotu przed zdarzeniami specjalnymi w wysokości 4,8 (7,6) procent. Oprócz spadku sprzedaży negatywny wpływ miały niekorzystne kursy walut, wynik obciążyły ponadto jednorazowe wydatki na restrukturyzację wynoszące 0,5 miliarda euro. Pozytywny skutek miały natomiast niższe koszty stałe. Zysk koncernu Volkswagen przed opodatkowaniem wyniósł 11,7 (18,4) miliarda euro. Operacyjna stopa zwrotu przed opodatkowaniem zmniejszyła się do 5,2 (7,3) procent. Zysk operacyjny spółek chińskich wyniósł 3,6 (4,4) miliarda euro.

Koncern Volkswagen przewiduje, że dostawy dla klientów w roku 2021 – zakładając skuteczne stłumienie pandemii Covid-19 – przy wciąż trudnej sytuacji rynkowej okażą się znacznie większe niż rok wcześniej. Wyzwaniem będą zwłaszcza koniunktura na rynku, rosnąca konkurencja, niestabilność rynków surowcowych i dewizowych, zabezpieczenie łańcucha dostaw oraz ostrzejsze wymagania w zakresie emisji szkodliwych substancji. Firma spodziewa się, że przychód ze sprzedaży w koncernie Volkswagen i dziale samochodów osobowych będzie w 2021 roku znacząco większy niż w poprzednim roku.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Project Trinity Volkswagena

Project Trinity Volkswagena 2021-03-08

Volkswagen ujawnił pierwsze informacje o przedsięwzięciu kryjącym się pod hasłem Project Trinity.Pod kryptonimem tym kryje się sedan o napędzie elektrycznym, którego Volkswagen zamierza produkować od 2026 roku. Samochód ma wyznaczać nowe standardy...
Sprzedaż nowych aut w Europie. 2020 rok.

Sprzedaż nowych aut w Europie. 2020 rok. 2021-01-20

Na Starym Kontynencie zarejestrowano w sumie niewiele ponad 9,9 mln nowych samochodów osobowych. Wg raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) do klientów oznacza to spadek aż o 23,7 proc. Jeszcze w 2019 roku na europejskie drogi...
Kto produkuje najwięcej aut w Polsce?

Kto produkuje najwięcej aut w Polsce? 2021-01-11

O blisko 1/3 zmalała w ubiegłym roku produkcja samochodów w Polsce. Największym poszkodowanym przez koronawirusa jest gliwicka fabryka Opla. Z danych Instytutu Samar wynika, ze w minionych dwunastu miesiącach produkcja nowych aut zmalała w naszym kraju...
Volkswagen ID.3 w testach Euro NCAP

Volkswagen ID.3 w testach Euro NCAP 2020-10-21

Pierwszy z nowej rodziny elektrycznych Volkswagenów zaliczył właśnie pełną turę testów zderzeniowych Euro NCAP. Wyniki auta można uznać za imponujące! Przyzwyczailiśmy się już, że duża część nowych samochód – podobnie jak ID.3 – może...
Volkswagen Taos. Tylko dla USA?

Volkswagen Taos. Tylko dla USA? 2020-10-14

W Ameryce zadebiutował właśnie całkiem nowy model Volkswagena – Taos. To komapaktowy suv mający za zadanie podbić serca klientów zza oceanu.Volkswagen Taos w cennikach zajmie miejsce poniżej modelu Tiguan. Oznacza to, że mamy do czynienia z...
Ambitne plany Volkswagena

Ambitne plany Volkswagena 2020-10-13

Elektromobilność to nie tylko nowe rozdanie w motoryzacyjnym świecie. To również zupełnie nowa jakość w dziedzinie rozsądnego gospodarowania zasobami planety i troski o środowisko. Najlepszym tego przykładem jest Grupa Volkswagen, która...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.