chceauto.pl
x
Opancerzone Mercedesy

Opancerzone Mercedesy

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2019-12-25
Mercedes-Benz Guard, czyli spadkobierca tradycji budowania przez niemiecką firmę "opancerzonych" limuzyn świętuje swój jubileusz. Pierwszy tego typu wóz pojawił się w ofercie marki 91 lat temu!

Pierwszym samochodem Mercedes-Benz zapewniającym swoim podróżującym specjalną ochronę była prestiżowa limuzyna typu Pullman na bazie modelu Nürburg 460 (W 08), wprowadzona na rynek w 1928 roku. To właśnie model Nürburg 460 z 1928 roku - ówczesnej firmy Daimler-Benz AG - był pierwszym samochodem fabrycznie zaopatrzonym w specjalne środki ochronne w celu skutecznej ochrony pasażerów przed atakami z użyciem broni palnej i materiałów wybuchowych. Mercedes-Benz opracował również specjalnie opancerzone wersje swoich kolejnych luksusowych modeli, takich jak 770 „Grand Mercedes” oraz modele 500 i 540 K. Japoński cesarz Hirohito wybrał opancerzonego „Grand Mercedesa” na swój osobisty wóz, odpowiadający jego statusowi – egzemplarz dostarczony mu w 1935 roku można teraz podziwiać w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.

W ślady cesarza poszło wielu polityków i wiele głów państw, powierzając swoje bezpieczeństwo właśnie pojazdom opancerzonym Mercedes-Benz. We wrześniu 1963 roku producent ze Stuttgartu zaprezentował nowy, ekskluzywny model spełniający najwyższe oczekiwania – legendarną limuzynę 600. Krótko po tej prezentacji rząd niemiecki zwrócił się do Daimler-Benz AG z prośbą o przygotowanie wersji pancernej dla państwowych gości. Był to początek nowej ery w dziedzinie aut opancerzonych ze Stuttgartu – i wymagał nowego podejścia, częściowo z uwagi na konwencjonalną już wówczas konstrukcję samonośną. Ponieważ żaden inny niemiecki producent samochodów nie był w stanie dostarczyć pojazdów fabrycznie opancerzonych, a limuzyny Mercedes-Benz cieszyły się dobrą opinią wśród rządów na całym świecie, pomiędzy władzami niemieckimi a Daimler-Benz rozwinęła się ścisła relacja. W tym czasie marka zainicjowała wiele nowych koncepcji technicznych. Intensywna współpraca pomogła stworzyć podstawę dla dzisiejszych europejskich norm w zakresie różnych klas odporności.

Kiedy w latach 70. w Ameryce Łacińskiej pojawiło się duże zapotrzebowanie na pojazdy zapewniające specjalny poziom ochrony, Daimler-Benz AG miał już właściwą odpowiedź – opancerzony model 280 SEL 3.5. Później Mercedes-Benz wyprodukował również opancerzone wersje 8-cylindrowych wersji serii W 116, które dostarczył wybranym klientom, w tym instytucjom państwowym i rządom w Europie oraz poza nią. Od 1980 r. wszystkie generacje Klasy S (serie 126, 140, 220, 221) i obecny model (seria 222) były zawsze dostępne w wersjach zapewniających specjalną ochronę.

Obecne modele Mercedes-Benz Guard zapewniają maksymalną ochronę aż do klasy VR10 włącznie i są wysoce zaawansowanymi produktami, reprezentującymi najwyższy poziom techniczny. Manufaktura Guard oferuje również liczne opcje personalizacji. Tradycyjnie Mercedes-Benz dostarcza pojazdy Guard na potrzeby międzynarodowych wydarzeń, takich jak uroczystości państwowe, spotkania na szczycie i znaczące imprezy społeczne.

Na przykład wszystkie elementy ochronne drzwi, tylnej ściany grodziowej, boków, dachu i zapory ogniowej nie są domontowywane w gotowym pojeździe, ale łączone z nadwoziem w trakcie budowy pojazdu, w ramach osobnego procesu produkcyjnego. Z tego względu modele z rodziny Guard są projektowane równolegle z ich niezabezpieczonymi wariantami. Potencjalne słabości są „wyłapywane” w szeroko zakrojonych testach, prowadzonych podczas procesu rozwoju samochodu, i weryfikowane przez specjalistów.

Opancerzone Mercedesy
Mercedes-Benz oferuje też ukierunkowane szkolenie z zakresu bezpieczeństwa, które zapoznaje klientów i kierowców z możliwościami prowadzenia modeli Guard. Jest ono wliczone w cenę pojazdu. Nabywcy i użytkownicy otrzymują również instrukcje dotyczące specjalnych elementów technicznych oraz zastosowanych systemów.

Wszystkie środki ochronne bazują na wieloletnim doświadczeniu Mercedes-Benz w dziedzinie konstrukcji pojazdów opancerzonych. Elementy wzmacniające wykonane ze specjalnych stopów stali i innych materiałów o wysokiej wytrzymałości trafiają do wnęk pomiędzy nadwoziema karoserią w fazie produkcji, w istotnym stopniu wzmacniając podstawową architekturę pojazdu. Połączenia i złącza przejściowe materiałów mają przemyślane „zakładki”. Odpowiednie obszary podwozia zostają zabezpieczone opancerzeniem opracowanym specjalnie dla pojazdów Guard.

Stałą, a przy tym niezwykle istotną część środków ochronnych stanowi przeszklenie nadwozia. Również w tym zakresie materiał i jego grubość spełniają wysokie wymagania, przewidziane dla danej kategorii ochrony.Z myślą o ochronie przed odłamkami wewnętrzne powierzchnie szkła są pokryte poliwęglanem. Kompleksowe zabezpieczenie nie rzutuje przy tym na bardzo dobrą widoczność z wnętrza.

Opancerzone Mercedesy
Ta solidna kombinacja zapewnia wysoce skuteczną ochronę pasażerów przed różnego rodzaju atakami. Bardzo skomplikowany, zaawansowany technicznie system ochronny praktycznie nie ma wpływu na konfigurację kabiny, która zapewnia pasażerom niespotykaną wygodę – w przeciwieństwie do pojazdów opancerzonych już po wyprodukowaniu. Oczywiście zawieszenie, hamulce, sprężyny i działanie systemów wspomagających zostają przystosowane do dodatkowego ciężaru i zapewniają niemal standardowe właściwości jezdne w połączeniu z doskonałym komfortem.

Koncepcja ochronna Mercedes-Benz Guard wyróżnia się również dyskrecją – modele opancerzone można odróżnić od ich standardowych odpowiedników tylko z bliska. Co więcej, szereg specjalnych rozwiązań sprawia, że pozostają one mobilne podczas ataku oraz po nim, a mocny 530-konny silnik V12 o wysokim momencie obrotowym – maksymalnie 830 Nm, dostępne już przy 1900 obr./min – pozwala jak najszybciej opuścić strefę zagrożenia.

Modele Mercedes-Benz Guard dostępne są ze specjalnymi elementami wyposażenia, takimi jak:

• awaryjny system zapewnienia świeżego powietrza, który chroni pasażerów przed wnikaniem dymu lub drażniących gazów

• automatyczny system gaśniczy

• sprzęt urzędowy, np. syrena, lampy ostrzegawcze (obrotowe koguty) i radiotelefon

• awaryjny akumulator rozruchowy

• łatwy w obsłudze system alarmowy

• zewnętrzny system komunikacji (głośnik/mikrofon)

Opancerzone Mercedesy
Wiele rządów, firm i organizacji korzysta również z możliwości szczegółowego omówienia specyfikacji zamówionego pojazdu. W ten sposób Mercedes-Benz może uwzględnić specjalne życzenia i wymagania oraz zaproponować konkretne rozwiązania.

Obecnie dostępne są trzy modele Mercedes-Benz Guard:

• Mercedes-Maybach S 650 Guard (zużycie paliwa w cyklu łączonym18,4 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 421 g/km): topowy pojazd opancerzony z serii Guard, spełnia najwyższą klasę ochrony balistycznej VR10 dostępną obecnie dla pojazdów cywilnych. Od chwili swojej premiery w 2015 r. to jedyna produkowana seryjnie limuzyna, która jest fabrycznie zgodna z tą klasyfikacją.

• Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard (zużycie paliwa w cyklu łączonym 20,6 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 473 g/km): od 2018 r. to jedyna na świecie limuzyna o długim rozstawie osi z fabrycznym opancerzeniem; spełnia klasę ochrony balistycznej VR9.

• Mercedes-Benz S 600 Guard (zużycie paliwa w cyklu łączonym 18,4 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 421 g/km): w 2014 r. był to pierwszy pojazd, który uzyskał pełen certyfikat ochrony balistycznej w klasie VR9.

Wszystkie modele z serii Guard dysponują oficjalnym certyfikatem wydanym przez urząd ds. balistyki w Ulmie i spełniają wymagania BRV 2009, wersja 2 (Bullet Resistant Vehicles – z ang. pojazdy kuloodporne). W teście nadwozie i okna muszą wytrzymać ostrzał z karabinu automatycznego przy użyciu amunicji przeciwpancernej. W porównaniu z klasą VR9 środki ochronne zgodne z VR10 wytrzymują siłę penetracji większą o ok. 20 procent.



Opancerzone Mercedesy - GALERIA ZDJĘĆ

Opancerzone MercedesyOpancerzone MercedesyOpancerzone MercedesyOpancerzone Mercedesy

Zobacz także

Mercedes z  rekordową sprzedażą samochodów zelektryfikowanych

Mercedes z rekordową sprzedażą samochodów zelektryfikowanych 2022-01-25

W 2021 r. Mercedes-Benz dostarczył polskim klientom 20 025 nowych samochodów z gwiazdą. Tym samym uplasował się na siódmym miejscu wśród najchętniej wybieranych marek nowych samochodów w kraju, z 4,48-procentowym udziałem w rynku. Producent ze...
Mercedes EQXX. 1000 kilometrów zasięgu

Mercedes EQXX. 1000 kilometrów zasięgu 2022-01-03

Prototyp Mercedesa o nazwie VISION EQXX pokonuje bariery technologiczne, na przykład dzięki nowo opracowanej baterii, która może przechowywać niemal taką samą ilość energii jak akumulator EQS-a, chociaż jest o 50% mniejsza i o 30% lżejsza. Dzięki...
Mercedes S 580 e 4MATIC. Nowy wariant

Mercedes S 580 e 4MATIC. Nowy wariant 2021-12-10

Kilka miesięcy temu w nowej Klasie S swoją premierę świętowała czwarta generacja napędu hybrydowego Mercedes-Benz. Po raz pierwszy w tym segmencie, hybryda plug-in dostępna jest również z napędem na wszystkie koła – jako S 580 e 4MATIC. Nowy...
Mercedes klasy C All-Terrain

Mercedes klasy C All-Terrain 2021-08-18

Jeśli nie podoba się wam oferta suvów Mercedesa producent ze Stuttgartu przygotował właśnie ciekawą alternatywę. Chodzi o "uterenowioną" klasę C - model All-Terrain. Za sprawą zwiększenia prześwitu względem konwencjonalnej klasy C kombi o około...
100 najpotężniejszych marek świata

100 najpotężniejszych marek świata 2021-06-23

Firma analityczna Kantar opublikowała cykliczny raport dotyczący stu najpotężniejszych marek świata. To zestawienie firm o największej prognozowanej wartości. Jak na tle konkurencji wypadli producenci z branży motoryzacyjnej? Wyjaśniamy, że...
Mercedes najlepiej postrzeganą marką?

Mercedes najlepiej postrzeganą marką? 2021-05-12

Mercedes-Benz po raz kolejny okazał się najsilniejszą medialnie marką samochodów w Polsce. W raporcie TOP MOTO, analizującym wizerunek 15 marek motoryzacyjnych w przekazie medialnym w 2020 roki , Mercedes-Benz zajął najwyższe miejsca w trzech...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS