chceauto.pl
x
Opancerzone Mercedesy

Opancerzone Mercedesy

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2019-12-25 Opinie
Mercedes-Benz Guard, czyli spadkobierca tradycji budowania przez niemiecką firmę "opancerzonych" limuzyn świętuje swój jubileusz. Pierwszy tego typu wóz pojawił się w ofercie marki 91 lat temu!

Pierwszym samochodem Mercedes-Benz zapewniającym swoim podróżującym specjalną ochronę była prestiżowa limuzyna typu Pullman na bazie modelu Nürburg 460 (W 08), wprowadzona na rynek w 1928 roku. To właśnie model Nürburg 460 z 1928 roku - ówczesnej firmy Daimler-Benz AG - był pierwszym samochodem fabrycznie zaopatrzonym w specjalne środki ochronne w celu skutecznej ochrony pasażerów przed atakami z użyciem broni palnej i materiałów wybuchowych. Mercedes-Benz opracował również specjalnie opancerzone wersje swoich kolejnych luksusowych modeli, takich jak 770 „Grand Mercedes” oraz modele 500 i 540 K. Japoński cesarz Hirohito wybrał opancerzonego „Grand Mercedesa” na swój osobisty wóz, odpowiadający jego statusowi – egzemplarz dostarczony mu w 1935 roku można teraz podziwiać w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.

W ślady cesarza poszło wielu polityków i wiele głów państw, powierzając swoje bezpieczeństwo właśnie pojazdom opancerzonym Mercedes-Benz. We wrześniu 1963 roku producent ze Stuttgartu zaprezentował nowy, ekskluzywny model spełniający najwyższe oczekiwania – legendarną limuzynę 600. Krótko po tej prezentacji rząd niemiecki zwrócił się do Daimler-Benz AG z prośbą o przygotowanie wersji pancernej dla państwowych gości. Był to początek nowej ery w dziedzinie aut opancerzonych ze Stuttgartu – i wymagał nowego podejścia, częściowo z uwagi na konwencjonalną już wówczas konstrukcję samonośną. Ponieważ żaden inny niemiecki producent samochodów nie był w stanie dostarczyć pojazdów fabrycznie opancerzonych, a limuzyny Mercedes-Benz cieszyły się dobrą opinią wśród rządów na całym świecie, pomiędzy władzami niemieckimi a Daimler-Benz rozwinęła się ścisła relacja. W tym czasie marka zainicjowała wiele nowych koncepcji technicznych. Intensywna współpraca pomogła stworzyć podstawę dla dzisiejszych europejskich norm w zakresie różnych klas odporności.

Kiedy w latach 70. w Ameryce Łacińskiej pojawiło się duże zapotrzebowanie na pojazdy zapewniające specjalny poziom ochrony, Daimler-Benz AG miał już właściwą odpowiedź – opancerzony model 280 SEL 3.5. Później Mercedes-Benz wyprodukował również opancerzone wersje 8-cylindrowych wersji serii W 116, które dostarczył wybranym klientom, w tym instytucjom państwowym i rządom w Europie oraz poza nią. Od 1980 r. wszystkie generacje Klasy S (serie 126, 140, 220, 221) i obecny model (seria 222) były zawsze dostępne w wersjach zapewniających specjalną ochronę.

Obecne modele Mercedes-Benz Guard zapewniają maksymalną ochronę aż do klasy VR10 włącznie i są wysoce zaawansowanymi produktami, reprezentującymi najwyższy poziom techniczny. Manufaktura Guard oferuje również liczne opcje personalizacji. Tradycyjnie Mercedes-Benz dostarcza pojazdy Guard na potrzeby międzynarodowych wydarzeń, takich jak uroczystości państwowe, spotkania na szczycie i znaczące imprezy społeczne.

Na przykład wszystkie elementy ochronne drzwi, tylnej ściany grodziowej, boków, dachu i zapory ogniowej nie są domontowywane w gotowym pojeździe, ale łączone z nadwoziem w trakcie budowy pojazdu, w ramach osobnego procesu produkcyjnego. Z tego względu modele z rodziny Guard są projektowane równolegle z ich niezabezpieczonymi wariantami. Potencjalne słabości są „wyłapywane” w szeroko zakrojonych testach, prowadzonych podczas procesu rozwoju samochodu, i weryfikowane przez specjalistów.

Opancerzone Mercedesy
Mercedes-Benz oferuje też ukierunkowane szkolenie z zakresu bezpieczeństwa, które zapoznaje klientów i kierowców z możliwościami prowadzenia modeli Guard. Jest ono wliczone w cenę pojazdu. Nabywcy i użytkownicy otrzymują również instrukcje dotyczące specjalnych elementów technicznych oraz zastosowanych systemów.

Wszystkie środki ochronne bazują na wieloletnim doświadczeniu Mercedes-Benz w dziedzinie konstrukcji pojazdów opancerzonych. Elementy wzmacniające wykonane ze specjalnych stopów stali i innych materiałów o wysokiej wytrzymałości trafiają do wnęk pomiędzy nadwoziema karoserią w fazie produkcji, w istotnym stopniu wzmacniając podstawową architekturę pojazdu. Połączenia i złącza przejściowe materiałów mają przemyślane „zakładki”. Odpowiednie obszary podwozia zostają zabezpieczone opancerzeniem opracowanym specjalnie dla pojazdów Guard.

Stałą, a przy tym niezwykle istotną część środków ochronnych stanowi przeszklenie nadwozia. Również w tym zakresie materiał i jego grubość spełniają wysokie wymagania, przewidziane dla danej kategorii ochrony.Z myślą o ochronie przed odłamkami wewnętrzne powierzchnie szkła są pokryte poliwęglanem. Kompleksowe zabezpieczenie nie rzutuje przy tym na bardzo dobrą widoczność z wnętrza.

Opancerzone Mercedesy
Ta solidna kombinacja zapewnia wysoce skuteczną ochronę pasażerów przed różnego rodzaju atakami. Bardzo skomplikowany, zaawansowany technicznie system ochronny praktycznie nie ma wpływu na konfigurację kabiny, która zapewnia pasażerom niespotykaną wygodę – w przeciwieństwie do pojazdów opancerzonych już po wyprodukowaniu. Oczywiście zawieszenie, hamulce, sprężyny i działanie systemów wspomagających zostają przystosowane do dodatkowego ciężaru i zapewniają niemal standardowe właściwości jezdne w połączeniu z doskonałym komfortem.

Koncepcja ochronna Mercedes-Benz Guard wyróżnia się również dyskrecją – modele opancerzone można odróżnić od ich standardowych odpowiedników tylko z bliska. Co więcej, szereg specjalnych rozwiązań sprawia, że pozostają one mobilne podczas ataku oraz po nim, a mocny 530-konny silnik V12 o wysokim momencie obrotowym – maksymalnie 830 Nm, dostępne już przy 1900 obr./min – pozwala jak najszybciej opuścić strefę zagrożenia.

Modele Mercedes-Benz Guard dostępne są ze specjalnymi elementami wyposażenia, takimi jak:

• awaryjny system zapewnienia świeżego powietrza, który chroni pasażerów przed wnikaniem dymu lub drażniących gazów

• automatyczny system gaśniczy

• sprzęt urzędowy, np. syrena, lampy ostrzegawcze (obrotowe koguty) i radiotelefon

• awaryjny akumulator rozruchowy

• łatwy w obsłudze system alarmowy

• zewnętrzny system komunikacji (głośnik/mikrofon)

Opancerzone Mercedesy
Wiele rządów, firm i organizacji korzysta również z możliwości szczegółowego omówienia specyfikacji zamówionego pojazdu. W ten sposób Mercedes-Benz może uwzględnić specjalne życzenia i wymagania oraz zaproponować konkretne rozwiązania.

Obecnie dostępne są trzy modele Mercedes-Benz Guard:

• Mercedes-Maybach S 650 Guard (zużycie paliwa w cyklu łączonym18,4 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 421 g/km): topowy pojazd opancerzony z serii Guard, spełnia najwyższą klasę ochrony balistycznej VR10 dostępną obecnie dla pojazdów cywilnych. Od chwili swojej premiery w 2015 r. to jedyna produkowana seryjnie limuzyna, która jest fabrycznie zgodna z tą klasyfikacją.

• Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard (zużycie paliwa w cyklu łączonym 20,6 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 473 g/km): od 2018 r. to jedyna na świecie limuzyna o długim rozstawie osi z fabrycznym opancerzeniem; spełnia klasę ochrony balistycznej VR9.

• Mercedes-Benz S 600 Guard (zużycie paliwa w cyklu łączonym 18,4 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 421 g/km): w 2014 r. był to pierwszy pojazd, który uzyskał pełen certyfikat ochrony balistycznej w klasie VR9.

Wszystkie modele z serii Guard dysponują oficjalnym certyfikatem wydanym przez urząd ds. balistyki w Ulmie i spełniają wymagania BRV 2009, wersja 2 (Bullet Resistant Vehicles – z ang. pojazdy kuloodporne). W teście nadwozie i okna muszą wytrzymać ostrzał z karabinu automatycznego przy użyciu amunicji przeciwpancernej. W porównaniu z klasą VR9 środki ochronne zgodne z VR10 wytrzymują siłę penetracji większą o ok. 20 procent.



Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Opancerzone Mercedesy - GALERIA ZDJĘĆ

Opancerzone MercedesyOpancerzone MercedesyOpancerzone MercedesyOpancerzone Mercedesy

Zobacz także

Pullman - nitypowa histria luksusu

Pullman - nitypowa histria luksusu 2020-03-29

Co łączy Johna Lennona, papieża Piusa XI oraz Casarza Japonii? Oni i wiele innych osobistości, głów państw i prywatnych użytkowników używało limuzyn Pullman Mercedes-Benz. "Pullman” to oryginalna nazwa komfortowych, luksusowych wagonów sypialnych...
Historia benzyny zaczyna się w Niemczech?

Historia benzyny zaczyna się w Niemczech? 2020-03-24

Co łączy ze sobą damski kapelusz, prawo jazdy i figurkę psa z kiwającą głową? To tylko trzy spośród tytułowych "33 dodatków” prezentowanych w ramach stałej ekspozycji Muzeum Mercedes-Benz. Dodatków, które zwracają uwagę gości na...
Mercedes eSprinter

Mercedes eSprinter 2019-12-25

Mercedes elektryfikuje flotę dostawczaków. Firma ze Stuttgartu zaprezentowała właśnie Sprintera w wersji elektrycznej. Nowy Mercedes-Benz eSprinter ma mieć jak najszerszy zakres zastosowań w logistyce miejskiej. W związku z tym od początku oferowany...
40 lat klasy S W126

40 lat klasy S W126 2019-10-02

Mija właśnie 40 lat od debiutu najbardziej pożądanego Mercedesa klasy S w historii. W 1979 roku na salonie we Frankfurcie zadebiutował Mercedes-Benz Sonderklasse typoszeregu W126. Dziś mało kto pamięta, że auto powstawało w cieniu kryzysu naftowego....
Mercedes-Benz Vision EQS

Mercedes-Benz Vision EQS 2019-09-11

Czy tak wyglądać będzie elektryczna klasa S przyszłości?Producent deklaruje, że mamy do czynienia ze ”studium, które stanowi zapowiedź nowego wymiaru zrównoważonego luksusu”. Wszelkie porównania do elektrycznego wcielenia jednej z kolejnych...
Mercedes i BMW razem!

Mercedes i BMW razem! 2019-07-09

Daimler AG i BMW Group podpisali umowę o długofalowej "strategicznej kooperacji" dotyczącej "wspólnego opracowania kolejnej generacji rozwiązań technicznych dla systemów wspomagania kierowcy i zautomatyzowanej jazdy".Chodzi o autonomiczną jazdę...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.