chceauto.pl
x
Okiem użytkownika: 1,6 HDI / TDCI

Okiem użytkownika: 1,6 HDI / TDCI

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2013-09-12 Opinie
Jedną z pierwszych konstrukcji wysokoprężnych opracowanych w myśl zasad downsingu był skonstruowany wspólnie przez PSA i Forda silnik 1,6 HDi/TDCI. Jednostka okazała się być nader udana – zapewnia dobre osiągi i niewielki apetyt na paliwo.

Jak większość z nowoczesnych konstrukcji wysokoprężnych ma jednak kilka słabych stron. Jakich problemów, z czasem, spodziewać się mogą właściciele i na co zwracać szczególną uwagę, by jak najdłużej cieszyć się niezawodnym autem?

Konstrukcja, za opracowanie której odpowiadali głównie inżynierowie Citroena i Peugeota jest bardzo popularna. Oprócz Francuzów w swoich autach montowały je również takie marki, jak Mini, Mazda, Suzuki i Volvo.

Jednostka oferowana była w kilku wariantach. Do 2010 roku klienci wybierać mogli spośród odmian o mocy 75 KM, 90 KM lub 109 KM. Wszystkie wyposażone były w szesnastozaworową głowicę – najmocniejsza wersja miała dodatkowo dwumasowe koło zamachowe i turbosprężarkę o zmiennej geometrii.

W 2010 dokonano zmian w konstrukcji głowicy – jednostka otrzymała ośmiozaworową głowicę – do wyboru było 75 KM, 92 KM lub 112 KM.

Okiem użytkownika: 1,6 HDI / TDCI
O ile w przypadku większości nowoczesnych diesli największe problemy sprawiają czułe na jakość paliwa wtryskiwacze, o tyle w przypadku jednostki 1,6 HDi przyczyną częstszych kłopotów są turbosprężarki. Z punktu widzenia kosztów obsługi lepiej zdecydować się na słabszą wersję o stałej geometrii turbiny. Element można wówczas regenerować a koszt nowej nie powinien przekroczyć 2 tys. zł. Większy problem mieć będą właściciele mocniejszych odmian – 109 lub 112-konnych. W ich przypadku turbina nie nadaje się do regeneracji – w razie awarii trzeba więc wydać ok. 3,5 tys. zł na nową lub posiłkować się częścią pochodzącą z demontażu.

Warto wiedzieć, że krótka żywotność turbiny wynika z problemów z jej smarowaniem. By ich uniknąć polecamy skrócić interwał wymiany oleju do 10-15 tys. km i stosować dobrej jakości olej syntetyczny (np. 5w30). Po zakupie radzimy też wymienić lub wyczyścić metalowy przewód, którym olej doprowadzany jest do turbiny. Często – w wyniku pracy pod dużym obciążeniem – zatkaniu ulega sitko na śrubie mocującej przewód do bloku, przez co turbosprężarka nie jest odpowiednio smarowana. Z czasem krystalizujący się olej całkowicie zatyka przewód, co skutkuje zniszczeniem turbiny. Co ważne, w nowszych wersjach, śruba mocująca przewód nie miała już owego sitka – wielu użytkowników – dla własnego bezpieczeństwa – usuwa je na własną rękę. Raz na 3-4 wymiany oleju radzimy odkręcić i wyczyścić (lub wymienić) wspomniany przewód. Niestety operacja jest dość czasochłonna – dojście jest ograniczone i wymaga odkręcenia katalizatora.

Co ważne, dość dobrą opinią cieszy się układ wtryskowy. W zależności od rocznika (i konfiguracji) stosowano układy Boscha lub Siemensa. Zdecydowanie popularniejsze są jednak elektromagnetyczne wtryskiwacze Boscha, co obniża koszty napraw. Trzeba jednak pamiętać, że elementy te są kodowane, wiec wymiana uszkodzonego wtrysku wymaga również podłączenia komputera diagnostycznego. Problematyczna może się również okazać sama naprawa. Jeśli wokół wtryskiwaczy pojawiają się nieszczelności ich korpus potrafi wtopić się w plastikowy kolektor dolotowy, co sprawia, że często demontaż wtrysków możliwy jest wyłącznie po zdjęciu głowicy. Dlatego właśnie należy zwracać baczną uwagę na to, czy wokół wtrysków nie pojawiają się żadne zaolejenia – jeśli tak, dla własnego dobra, lepiej odstawić auto do mechanika i wymienić metalowe pierścienie uszczelniające.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Okiem użytkownika: 1,6 HDI / TDCI - GALERIA ZDJĘĆ

Okiem użytkownika: 1,6 HDI / TDCIOkiem użytkownika: 1,6 HDI / TDCI

Zobacz także

Nowy Citroen C4 w szczegółach

Nowy Citroen C4 w szczegółach 2020-07-03

Wygląd Citroena C4 nowej generacji nie był już tajemnicą, bo Francuzi zaprezentowali go jeszcze w czerwcu. Teraz jednak poznaliśmy szereg danych technicznych.]Nowy Citroen C4 ma 436 cm długości, 180 cm szerokości i 152,5 cm wysokości, a to wszystko...
Ford Focus z nowym napędem mikrohybrydowym

Ford Focus z nowym napędem mikrohybrydowym 2020-06-26

Ford wprowadził na europejski rynek udoskonalonego Focusa ze zelektryfikowanym układem napędowym EcoBoost Hybrid.48-woltowa instalacja miękkiej hybrydy, pracująca w układzie z 1,0-litrową jednostką EcoBoost, dostarcza 155 KM mocy. Nowy silnik zastąpi...
Citroen C4 nowej generacji

Citroen C4 nowej generacji 2020-06-18

Citroen zaprezentował zdjęcia modelu C4 nowej generacji. Auto będzie dostępne również w wersji elektrycznej, jako e-C4.Citroen wciąż szuka koncepcji dla modelu C4. Przypomnijmy, że model ten debiutował jako klasyczny (choć nietypowo wystylizowany)...
Najlepsze auta za 10 tys. zł

Najlepsze auta za 10 tys. zł 2020-05-29

Sytuacja związana z koronawirusem zmieniła nasze podejście do przemieszczania się. Jeżeli mamy taką możliwość, chętniej wybieramy własny samochód niż np. komunikację miejską czy taksówkę. Choć niełatwo podjąć teraz decyzję o zakupie auta,...
Samochody Roku Peugeota. Aż 6 modeli z prestiżowym tytułem

Samochody Roku Peugeota. Aż 6 modeli z prestiżowym tytułem 2020-04-29

2 marca Peugeot 208 oficjalnie ogłoszony został Europejskim Samochodem Roku 2020 (COTY). Warto przypomnieć, że francuska marka ma na swoim koncie już sześć zwycięstw w tym najwyżej cenionym w Europie konkursie motoryzacyjnym. Ta niezwykle prestiżowa...
15 aut, których nie zobaczymy już w salonach

15 aut, których nie zobaczymy już w salonach 2019-12-16

W mijającym roku z europejskiego rynku zniknęło wiele interesujących modeli. Zestawienie najważniejszych z nich przygotowała ceniona firma analityczna JATO. Których aut nie zobaczymy już w salonach w nadchodzącym roku?
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.