Na specjalnym pokazie w Londynie Lotus zaprezentował swój pierwszy pojazd o napędzie elektrycznym. SUV o nazwie Eletre będzie produkowany w Chinach i jest pierwszym modelem z gamy trzech elektrycznych pojazdów, które mają zadebiutować w ciągu najbliższych czterech lat.
Lotus Eletre
Lotus Eletre to luksusowy SUV klasy średniej, który - gdyby nie elektryczny napęd, rywalizowałby na rynku z Porsche Cayenne, Aston Martinen DBX, Lamborghini Urus czy Bentleyem Bentaygą.
Samochód ma 510 cm długości, czyli jest aż o 18 cm dłuższy od mierzącego 492 cm Cayenne. Jest również większy od DBX-a (504 cm) i odrobinę krótszy od Urusa (511 cm). Wysokość nadwozia Eletry to 163 cm. Auto, typowo dla samochodów elektrycznych, cechuje się dużym rozstawem osi (302 cm). Dzięki temu wnętrze jest obszerne, ale również jest wystarczająco miejsca na zamontowanie w podłodze baterii akumulatorów.
Spora, bo wynosząca z lusterkami 223 cm, jest również szerokość nadwozia.
Lotus Eletre
Niestety, Lotus ujawnił niewiele informacji na temat rozwiązań technicznych. Możemy się jedynie domyślać, że Eletre będzie napędzany przez dwa silniki elektryczne, które będą zlokalizowane przy osiach i będą zapewniały napęd wszystkich kół. Lotus zdradził jednak, że ich moc systemowa ma przekraczać 600 KM, przy tym tyle ma mieć wersja bazowa, a planowane są mocniejsze.
Wiemy również, że pojemność akumulatorów ma przekraczać 100 kWh, dzięki czemu auto przejedzie nawet 600 km (mierzone w cyklu WLTP; realny zasięg będzie więc mniejszy). Prędkość maksymalna Lotusa Eletre ma wynosić około 260 km/h, zaś sprint do 100 km/h trwać mniej niż 3 sekundy.
Lotus Eletre
Samochód będzie można ładować na szybkich ładowarkach prądu stałego z mocą nawet 350 kW. Dzięki temu już po 20 minutach ładowania (oczywiście w sprzyjających warunkach atmosferycznych; prąd ładownia zależy od temperatury baterii, nie może być ani za ciepło ani za zimno) bateria będzie mogła zostać naładowana do 80 proc. co zapewni 400 km zasięgu. Ostatnie 20 proc. ładowania będzie odbywało się już znacznie wolniej, ze względu na konieczność ochrony akumulatora.
Auto będzie wyposażone we wszystkie możliwe kamery i czujniki niezbędne do jazdy autonomicznej. W momencie wprowadzenia na rynek, co ma nastąpić w 2023 roku, Eletre ma tylko samodzielnie parkować, ale kolejne poziomy jazdy autonomicznej będą wprowadzane za pomocą zdalnych aktualizacji oprogramowania pokładowego.
Lotus Eletre
Sterowanie pokładowym systemem infotainment będzie możliwe za pomocą ekranu o wielkości 15,1 cala.
Od 2017 roku Lotus należy do chińskiego holdingu Geely. W 2021 roku sprzedał 1519 samochodów, ale plany są ambitne - do 2028 roku roczna sprzedaż ma wzrosnąć do 100 tys. samochodów, większość z nich mają stanowić nieistniejące jeszcze SUV-y i sedany. W 2024 roku zostanie zaprezentowany elektryczny sedan o kodowej nazwie Type 133. Rok później pojawi się SUV mniejszy od Eletre. Natomiast na 2026 rok zaplanowano premierę również elektrycznego sportowego pojazdu, który ma być opracowany przy współpracy z Alpine.
SUV-y i sedany będą produkowane w chińskim Wuhan. W angielskim Norfolk pozostanie produkcja samochodów sportowych.
Lotus Eletre na wideo:
Lotus Eletre. Nie dość, że SUV, to jeszcze elektryczny - GALERIA ZDJĘĆ