Na początku 2025 roku w salonach Stellantisa pojawią się dwa modele nowej marki Leapmotor. Jest to chiński producent samochodów, mający 49 proc. udziałów w spółce Leapmotor International, w której większościowy pakiet akcji (51 proc.) należy do Stellantisa. Pierwszym modelem dostępnym w Polsce będzie mały, miejski, model o nazwie T03. Samochód jest produkowany w Tychach, w dawnym zakładzie Fiata. Warto przyjrzeć mu się bliżej.
- Leapmotor T03. Nadwozie
- Leapmotor T03. Układ napędowy
- Leapmotor T03. Wyposażenie
- Leapmotor T03. Cena i premiera rynkowa
Leapmotor T03. Nadwozie
Leapmotor T03 ma 362 cm długości, 165 cm szerokości i 158 cm wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 240 cm. Samochód ma pięcioodrzwiowe nadwozie i wyposażony jest w cztery miejsca. Samochód porusza się na 15-calowych felgach. Światła dzienne oraz tylne zostało wykonane w technologii LED. Lusterka zewnętrzne są podgrzewane, regulowane elektrycznie i posiadają zintegrowane kierunkowskazy LED.
Ponadto samochód posiada 8-calowy zestaw wskaźników LCD, który współpracuje z 10,1-calowym centralnym ekranem dotykowym. Kierownica jest wielofunkcyjna. Niestety, producent nic nie mówi o współpracy z Android Auto czy Apple CarPlay.
Leapmotor T03
Leapmotor T03. Układ napędowy
Leapmotor T03 jest wyposażony w elektryczny układ napędowy, który został w całości opracowany przez Chińczyków. Sercem układu jest akumulator o pojemności 37,3 kWh, który oferuje 265 km zasięgu w cyklu mieszanym według WLTP (realnie zapewne około 200 km).
Silnik elektryczny rozwija maksymalną moc 70 kW (95 KM) i maksymalny moment obrotowy 158 Nm, a więc na sportowe wrażenia z jazdy nie ma co liczyć. Samochód oferuje trzy tryby jazdy: tryb ECO optymalizuje hamowanie regeneracyjne i zapewnia łagodniejszą reakcję na gaz, tryb SPORTS oferuje szybszą reakcję na gaz, przy umiarkowanym hamowaniu regeneracyjnym. Z kolei tryb STANDARD stanowi kompromis między dwoma poprzednimi. Układ kierowniczy również oferuje trzy różne tryby: COMFORT, SPORTS i STANDARD.
Leapmotor T03
Leapmotor T03 posiada przednie zawieszenie typu MacPherson oraz tylne zawieszenie łączące belkę skrętną i stabilizator w jednym systemie.
Samochód jest kompatybilny z wtyczkami ładowania typu 2 i CCS2, a także wyposażony w pokładową ładowarkę o mocy 6,6 kW (AC). Maksymalna moc ładowania prądem stałym wynosi 48 kW. Czas ładowania z domowego gniazdka elektrycznego od 30 do 80 proc (a więc połowa pojemności baterii) wynosi około 3,5 godziny, natomiast korzystanie ze stacji ładowania prądem stałym skraca ten czas do 36 minut.
Leapmotor T03
Leapmotor T03. Wyposażenie
T03 posiada trzy kamery, dwa radary fal milimetrowych i trzy radary ultradźwiękowe, dzięki czemu auto jest wyposażone w 10 systemów asystujących kierowcy, m.in. system moniorowaniwa pasa ruchu(LDW), asystenta utrzymania pasa ruchu (LKA), adaptacyjny tempomat (ACC), ostrzeżenie przed kolizją czołową (FCW) i system automatycznego hamowania (AEB).
Leapmotor T03
Leapmotor jest dostępny tylko w jednej wersji wyposażeniowej i trzech kolorach nadwozia (białym, srebrnym niebieskim). Do standardowego wyposażenia należą: panoramiczny dach z elektrycznie sterowaną roletą przeciwsłoneczną, tylna kamera z czujnikami parkowania i elektryczna klimatyzacja. Kierownica wielofunkcyjna wykonana jest ze skóry syntetycznej, a pojazd posiada elektryczny hamulec postojowy i system bezkluczykowego uruchamiania. Elektrycznie sterowane są zarówno przednie, jak i tylne szyby.
Leapmotor T03
Leapmotor T03. Cena i premiera rynkowa
Cena Leapmotor T03 to 80 tys. zł, a więc odrobinę więcej niż w przypadku Dacii Spring, której ceny zaczynają się od 77 tys. zł. Warto dodać, że auto może być objęte dopłatą z programu "Mój elektryk", dzięki czemu cena może zostać obniżona o 30-40 tys. zł.
Pierwsze samochody mają pojawić się w polskich salonach Stellantisa w styczniu 2025 roku.