chceauto.pl
x
Jak elektronika pomaga kierowcom

Jak elektronika pomaga kierowcom

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2018-05-31
Wyjazd tyłem z miejsca parkingowego to jedna z typowych sytuacji w ruchu drogowym. Podczas tego manewru nie zawsze widać co dzieje się z tyłu i z boku auta. Z pomocą w takich wypadkach przychodzi system asystujący Volkswagena – ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca usytuowanego prostopadle do jezdni.

Z tyłu pojazdu zamontowane są radarowe czujniki monitorujące obszar za pojazdem i obok niego; stanowią one uzupełnienie czujników ultradźwiękowych, które są elementem asystenta parkowania. System ułatwiający wyjazd tyłem "widzi" to, czego ze swojego miejsca nie może widzieć kierowca. Jeśli system dostrzeże samochód zbliżający się z boku za autem, z wyprzedzeniem ostrzeże o tym kierowcę. Jeśli ten nie zareaguje, auto może zostać automatycznie przyhamowane.

Dzięki temu można uniknąć wypadku lub co najmniej zmniejszyć jego skutki.

System ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego jest oferowany razem z czujnikiem Blind Spot. Czujnik ten wspiera kierowcę nie tylko wtedy, gdy manewruje on na parkingu, lecz również podczas jazdy.

Już w trakcie nauki jazdy młodych kierowców szkoli się, aby przed zmianą pasa ruchu obejrzeli się i upewnili, że z tyłu w tzw. martwym polu widzenia lusterek nie znajduje się inny samochód. Właśnie w takiej sytuacji bardzo przydaje się czujnik Blind Spot. Czujniki radarowe monitorują obszar za samochodem i obok niego rozpoznając (w ramach swoich możliwości) obiekty znajdujące się w odległości do 20 metrów. Czujnik Blind Spot działa, gdy samochód porusza się z prędkością większą niż 15 km/h i ostrzega kierowcę przed obecnością innego pojazdu w krytycznym obszarze – w lusterku zewnętrznym zapala się wtedy dioda LED.

Zapalona dioda w odpowiednim lusterku zewnętrznym zwraca uwagę kierowcy na potencjalne niebezpieczeństwo. Jeśli mimo to włączy on kierunkowskaz, dioda zacznie mrugać jeszcze mocniejszym światłem ostrzegając przed zbliżającym się z tyłu pojazdem.

Blind Spot w połączeniu z oferowanym w opcji systemem Lane Assist na niebezpieczne sytuacje reaguje również inicjując lekki ruch kierownicy w odpowiednim kierunku oraz powodując jej drgania – dzięki temu kierowca otrzymuje jeszcze wyraźniejsze ostrzeżenie.

Zależnie od rodzaju samochodu kierownica może odchylać się lekko, kierując pojazd w bezpieczną stronę. Kierowca w każdej chwili jest w stanie przerwać działanie systemu Lane Assist odchylając mocniej kierownicę w pożądaną przez niego stronę. Kierowca nie zostaje zwolniony z obowiązku świadomego panowania nad pojazdem.

Zobacz także

Volkswageny ID. otrzymają nowy silnik elektryczny

Volkswageny ID. otrzymają nowy silnik elektryczny 2023-04-14

Volkswagen opracował nową generację elektrycznego napędu dla samochodów z rodziny ID. Nowy silnik będzie mocniejszy, a jednocześnie ma zużywać mniej energii, zwiększając zasięg. W samochodach jednostka o kodzie APP550 pojawi się pod koniec 2023...
Volkswagen reaktywuje markę Scout

Volkswagen reaktywuje markę Scout 2022-05-13

Volkswagen ogłosił, że wprowadzi na rynek w USA pickupa i dużego SUV-a o napędzie elektrycznym. Decyzja została potwierdzona przez radę nadzorczą grupy VW podczas dorocznego Walnego Zgromadzenia. Samochody zostaną zaprojektowane w USA i będą tam...
Ambitne plany Seata. Największa inwestycja w historii Hiszpanii

Ambitne plany Seata. Największa inwestycja w historii Hiszpanii 2022-03-23

Seat i Grupa Volkswagen planują przeznaczyć ponad 7 miliardów euro na zelektryfikowanie Hiszpanii. Byłaby to największa pojedyncza inwestycja przemysłowa w historii tego kraju. "Ten projekt jest bardzo ważny – dla Volkswagena, Hiszpanii i całej...
Ford i Volkswagen zacieśniaja współpracę. Będą "wspólne" modele?

Ford i Volkswagen zacieśniaja współpracę. Będą "wspólne" modele? 2022-03-16

Ford Motor Company i Grupa Volkswagen poszerzają współpracę w dziedzinie samochodów elektrycznych. Ford planuje budowę kolejnego auta na niemieckiej platformie MEB z przeznaczeniem na rynek europejski. Oznacza to, że amerykański koncern podwoi liczbę...
Volkswagen ID.5  Ruszyła seryjna produkcja

Volkswagen ID.5 Ruszyła seryjna produkcja 2022-01-28

Volkswagen rozpoczął produkcji modeli ID.5 i ID.5 GTX. Oznacza to zakończenie transformacji fabryki Volkswagena w Zwickau w zakład produkcji pojazdów elektrycznych. Ta od dawna działająca fabryka w zachodniej Saksonii jest pierwszym dużym zakładem,...
Volkswagen liderem rynku aut elektrycznych w Europie

Volkswagen liderem rynku aut elektrycznych w Europie 2022-01-25

W 2021 roku do krajów Unii Europejskiej oraz Norwegii i Islandii Grupa VW dostarczyła 472 300 aut zasilanych z gniazdka. To o 64 procent więcej niż rok wcześniej. Auta elektryczne i hybrydy plug-in stanowiły łącznie 17,2 procent wszystkich...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS