chceauto.pl
x
Porady i rynek

Historia Volkswagena Jetta

Redakcja ChceAuto.pl | 2018-01-11 | Opinie
Historia Volkswagena Jetta
Zobacz w katalogu
Volkswagen Jetta
Na salonie w Detroit Volkswagen zaprezentuje nową, siódmą generację modelu Jetta. Z tej okazji warto przypomnieć historię tego, nieco przyćmionego przez Golfa, modelu.

Volkswagen Golf I
Volkswagen Golf I
Volkswagen Golf na trwałe wpisał się w historię motoryzacji. Pierwsza generacja tego modelu zaskoczyła kompaktowym nadwoziem typu hatchback i przednim napędem. Auto błyskawicznie zdobyło popularność, jednak zwracano uwagę, że nie każdemu wystarczy dostępny w Golfie bagażnik o pojemności 250 litrów.

Aż tyle lata zajęło zarządowi Volkswagena podjęcie decyzji o wprowadzeniu na rynek opartego na Golfie sedana. Samochód debiutował na salonie we Frankfurcie w 1979 roku. Miał ponad dwukrotnie większy bagażnik niż Golf - pojemność wynosiła 550 litrów.

Volkswagen Jetta I
Volkswagen Jetta I
Początkowo sedan miał nazywać się Hummel, czyli trzmiel. Być może jednak zbyt bliskie były nawiązania do drugowojennego niemieckiego niszczyciela czołgów o tej nazwie i ostatecznie auto zostało nazwane Jetta. Nazwa ta odnosiła się do silnych wiatrów wiejących w stratosferze, zwanych jetstream, tym samym nawiązywała do innych "wietrznych" nazw jak Scirocco czy Passat.

Co ciekawe, Jetta zwykle była lepiej wyposażona niż Golf i napędzana mocniejszymi silnikami. Np. już w 1980 roku w gamie Jetty pojawił się benzynowy silnik 1.6 o mocy 110 KM, który również był dostępny w Golfie, ale wyłącznie w usportowionej wersji GTI.

Volkswagen Jetta II
Volkswagen Jetta II
Różnice stylistyczne między Jettą i Golfem nie sprowadzały się wyłącznie do tylnej części nadwozia. Pierwsza generacja Jetty otrzymała np. prostokątne reflektory (Golf miał okrągłe), co stało się znakiem rozpoznawczym modelu w kolejnych latach.

Druga generacja Jetty pojawiła się w 1984 roku - styliści mocno pracowali nad odróżnieniem tego modelu od Golfa, ale efekty ich prac nie były szczególnie efektowne.

Volkswagen Jetta III / Volkswagen Vento
Volkswagen Jetta III / Volkswagen Vento
Trzecia generacja produkowana była w latach 1992-1998 i - niespodziewanie - na większości rynków była sprzedawana pod nazwą Vento (nazwa pochodziła od wiatru wiejącego nad jeziorem Garda we Włoszech). Tylko w obu Amerykach samochód nadal był oferowany jako Jetta (również w wersji dwudrzwiowej).

Samochód zachował silniki Golfa, a na szczycie gamy stał sześciocylindrowy silnik VR6 o mocy 174 KM. Pojemność bagażnika nadal mogła imponować - wynosiła 550 litrów.

W Polsce Volkswagen Vento był dość częstym widokiem na drogach, bowiem... masowo używany był przed policję jako oznakowany radiowóz.

Volkswagen Jetta IV / Volkswagen Bora
Volkswagen Jetta IV / Volkswagen Bora
W 1998 roku debiutowała kolejna, czwarta generacja, oparta na Golfie IV (płytę podłogową model dzielił również z Octavią I generacji). W Europie model ten znów zyskał nową nazwę - tym razem Bora (zimny, północny wiatr), natomiast w Ameryce nadal nazywał się Jetta.

Jetta IV/Bora po raz pierwszy była dostępna również jako kombi. Najmocniejszy silnik dostępny w tym modelu to 2.8VR6 o mocy 204 KM, jednostka ta oferowana była wyłącznie z napędem wszystkich kół.

Stylistycznie samochód już znacznie różnił się Golfa - identyczne było tylko kilka paneli nadwozia.

Volkswagen Jetta V
Volkswagen Jetta V
Od piątej generacji, która pojawiła się w 2005 roku Volkswagen wrócił do stosowania nazwy Jetta, niezależnie od rynku. Ponieważ do tej pory Jetta zdobyła sobie uznanie w USA, to właśnie tam, na salonie w Nowym Jorku, miała miejsce premiera tego modelu. W ślad za tym poszło uruchomienie produkcji w zakładzie w meksykańskim Pueblo, skąd Jetta była eksportowana nie tylko do USA, ale również do Europy.

Volkswagen Jetta VI
Volkswagen Jetta VI
Od szóstej generacji (premiera w USA w 2010 roku) Jetta przestała mieć stylistycznie cokolwiek wspólnego z Golfem. Samochód nadal świetnie sprzedawał się w USA (gdzie stał się najchętniej kupowanym niemieckim sedanem), dodatkowo wprowadzono go do salonów Volkswagena w Rosji, Indiach i Chinach. Oczywiście Jetta była oferowana również na polskim rynku.

Siódma generacja Volkswagena Jetta zadebiutuje już w przyszłym tygodniu na salonie w Detroit. Samochód będzie budowany w oparciu o modułową płytę podłogową MQB, produkowany w Meksyku i trafi również na rynki europejskie.

Stylistycznie nowy mode ma wyraźnie odcinać się od Golfa, natomiast technologicznie oba modele będą oczywiście bliźniakami - wspólna m.in. będzie modułowa płyta podłogowa MQB. Wiadomo również, że na rynku auto zachowa nazwę Jetta, natomiast w Chinach i Meksyku będzie nazywał się Sagitar. Volkswagen, niestety, nie planuje wprowadzać Jetty na rynki europejskie.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Historia Volkswagena Jetta - GALERIA ZDJĘĆ

Historia Volkswagena JettaHistoria Volkswagena JettaHistoria Volkswagena JettaHistoria Volkswagena JettaHistoria Volkswagena JettaHistoria Volkswagena JettaHistoria Volkswagena JettaHistoria Volkswagena Jetta

Zobacz także

najczęściej poszukiwane

Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.