chceauto.pl
x
Gigantyczny wzrost kar za brak OC. Płacimy dwukrotnie więcej niż 10 lat temu!

Gigantyczny wzrost kar za brak OC. Płacimy dwukrotnie więcej niż 10 lat temu!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2022-01-04
Naliczana przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny kara za brak OC wynika wprost z wysokości pensji minimalnej. Mimo tego skala podwyżej na przestrzeni 10 lat szokuje.

Wzrost płacy minimalnej Ustawowe powiązanie sposobu naliczania kar za brak OC z płacą minimalną sprawia, że co roku kierowcy mogą być pewni podwyżek. Jeżeli chodzi o podstawową stawkę karną dla posiadaczy aut z przerwą w ubezpieczeniu OC wynoszącą ponad 14 dni, to jej wzrost w 2022 roku wynosi 420 zł (zmiana z 5600 zł do 6020 zł).

"Jest to efekt ustawowego podniesienia najniższej krajowej płacy z 2800 zł do 3010 zł. Związki zawodowe co roku negocjują jak największe podwyżki minimalnego wynagrodzenia, co później pośrednio wpływa na kary nakładane przez UFG” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Podstawowa kara dla posiadaczy aut bez OC stanowi dwukrotność płacy minimalnej. Analogiczne stawki dotyczące właścicieli ciężkich pojazdów (ciągników samochodowych, autobusów i ciężarówek) oraz pozostałych pojazdów (m.in. motorowerów i motocykli) wynoszą odpowiednio trzykrotność oraz jedną trzecią najniższej krajowej płacy, jeśli kierowca nie posiadał w danym roku ochrony z OC przez okres przekraczający dwa tygodnie.

"Podczas ustalania kar za krótsze przerwy w ochronie (na poziomie 50% i 20% bazowej stawki), Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny pamięta o wynikającym z ustawy zaokrąglaniu stawek do pełnych dziesiątek złotych” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

W 2012 roku jazda autem bez OC była dwa razy tańsza

Obowiązujący już od dawna sposób ustalania kar za brak OC gwarantuje, że te stawki karne zawsze będą indeksowane o inflację (przynajmniej częściowo). Warto przypomnieć, że przez ostatnie lata podstawowa kara dla posiadacza samochodu osobowego z przerwą w ochronie wynoszącą ponad 14 dni zmieniała się następująco:

2012 rok - 3000 zł
2013 rok - 3200 zł
2014 rok - 3360 zł
2015 rok - 3500 zł
2016 rok - 3700 zł
2017 rok - 4000 zł
2018 rok - 4200 zł
2019 rok - 4500 zł
2020 rok - 5200 zł
2021 rok - 5600 zł
2022 rok - 6020 zł

O skali zmian może świadczyć fakt, że w 2022 r. kierowcy „osobówek” za brak OC zapłacą odrobinę więcej (6020 zł) niż pięć lata temu płacili właściciele samochodów ciężarowych, autobusów i ciągników siodłowych (6000 zł). „Jeżeli natomiast chodzi o porównanie w perspektywie 10 lat, to widzimy, że podstawowa stawka karna dotycząca kierowców samochodów osobowych wzrosła dwukrotnie”

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS