chceauto.pl
x
Ford Windstar. Rodzinna gwiazda z USA?

Ford Windstar. Rodzinna gwiazda z USA?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-12-14 Opinie
Amerykański van kojarzy się w Europie głównie z Chryslerem Voyagerem. Na rynku wtórnym spotkać można jednak wiele innych rodzinnych pojazdów z USA. Jednym z nich jest np. Ford Windstar.

Pierwszą generację Windstara zaprezentowano w 1994 roku. Produkowany w kanadyjskiej fabryce Forda w Oakville Ontario pojazd oferowany był za oceanem do 1998. Wtedy też auto poddano gruntownemu liftingowi (II generacja) - dzięki poprawie aparycji i unowocześnieniu jednostek napędowych Windstar przetrwał w ofercie Forda do 2003 roku.

Ford Windstar. Rodzinna gwiazda z USA?
Europejska kariera Windstara nie była imponująca. W przeciwieństwie do Chryslera Voyagera samochód oferowany był jedynie na kilku rynkach. Europejskie wersje rozpoznać można głównie po jednostce napędowej – egzemplarze przeznaczone na Stary Kontynent wyposażone były w najsłabszą jednostkę 3,0 l V6, która nie występowała w amerykańskiej ofercie. Pojazdy z "naszych" salonów mają też bardziej skomplikowane (i usterkowe) pneumatyczne zawieszenie.

Użytkownicy Windstara chwalą auto głównie za obszerne, mogące pomieścić aż siedmiu pasażerów, wnętrze, duży bagażnik i wysoki komfort jazdy. Zajmowanie miejsca z tyłu wymaga odsunięcia boczncych prawych drzwi. Lewe oferowane były dopiero po 1999 roku. Większość egzemplarzy posiada skórzaną tapicerkę (standardem był gruby welur), poduszki powietrzne i tempomat. Standardowym wyposażeniem każdego auta jest klimatyzacja (można nią sterować również z tylnych foteli) i automatyczna skrzynia biegów.

Ford Windstar. Rodzinna gwiazda z USA?
Na tle europejskich konkurentów Windstar ma kilka poważnych wad. Po pierwsze, samochody produkowane były wyłącznie z paliwożernymi, benzynowymi jednostkami V6, producent nie pomyślał o zamontowaniu w aucie silnika Diesla. Najsłabszy silnik zużywa średnio około 14 l benzyny na 100 km, w jeździe miejskiej zużycie na poziomie 20 l na 100 km nie jest niczym szczególnym. Ten problem można rozwiązać zakładając instalację gazową, ale 80 litrowa butla (która zapewni zasięg ok. 350 km) zajmować będzie dużo miejsca. Na szczęście Windstar wyróżnia się też pojemnością bagażnika – nawet przy komplecie pasażerów na bagaże pozostaje jeszcze ponad 550 l. pojemności.

Teoretycznie, benzynowe silniki zapewniają autu całkiem niezłe osiągi. Najmocniejsza wersja o pojemności 3,8 l śmiało stawać może w zawody z większością produkowanych obecnie kompaktów (przyspieszenie do 100 km/h w około 12 sekund). Problem w tym, że – chociaż samochodem można przemieszczać się dynamicznie – taka jazda zupełnie mu nie służy.

Ford Windstar. Rodzinna gwiazda z USA?
Auto zaprojektowane zostało z myślą o Stanach Zjednoczonych, gdzie na najszybszych odcinkach dróg obowiązuje ograniczenie do ok. 100 km/h. Z tego względu układ napędowy – głównie skrzynia biegów i półosie – nie radzą sobie z dynamiczną jazdą. Dłuższa podróż z prędkością nawet 130 km/h może poważnie uszkodzić skrzynię biegów, dynamiczny styl jazdy momentalnie „zabija” też amortyzatory i układ hamulcowy. By uniknąć kosztownych awarii, zaraz po zakupie polecamy oddać auto do warsztatu zajmującego się automatami, by tam zainstalowano dodatkową chłodnicę oleju skrzyni. Specjalistę od automatycznych skrzyń biegów warto też odwiedzić z tego względu, że co 90 tys. km powinno się wymieniać elektrozawór ciśnienia w skrzyni, o czym większość właścicieli albo nie wie, albo nie pamięta. Przy poszukiwaniu części zamiennych do skrzyni dobrze wiedzieć, że przekładnia zaadaptowana została wprost z popularnego za oceanem Forda Taurusa. Trzeba jednak pamiętać, że nawet zamontowanie dodatkowej chłodnicy oleju nie uchroni nas przed wysokimi kosztami częstej jazdy z prędkościami powyżej 120 km/h. Nerwowe traktowanie pedału gazu sprawia, że szybko przepalają się np. uszczelki pod głowicami. Amerykański rodowód odczujemy też na parkingu – z uwagi na słaby promień skrętu, manewrowanie przeszło pięciometrowym autem nie należy do najłatwiejszych.

Ford Windstar. Rodzinna gwiazda z USA?
By uniknąć kłopotów, przed zakupem trzeba dokładnie skontrolować stan zawieszenia. W samochodach pierwszej generacji (1994-1998) w ostatnich rocznikach zdarzały się przypadki pęknięcia sprężyn. Koniecznie obejrzyjmy też auto od spodu i skontrolujmy (i po zakupie sprawdzajmy regularnie) stan tylnej belki zawieszenia. Element ten narażony jest na korozję (atakuje go również od środka) i nie cieszy się zbyt dobrą opinią. Znane są liczne przypadki jej złamania, co skutkuje nagłą utratą panowania nad pojazdem i – najczęściej - dachowaniem. W Stanach Zjednoczonych tym problem zajmowała się nawet NTHSA, czyli narodowa agencja bezpieczeństwa drogowego.

Trzeba się też przygotować na dokuczliwe usterki instalacji elektrycznej. Dość często psuje się np. zamontowany w zamku bocznych dziwi czujnik ich otwarcia (zapala się kontrolna na desce rozdzielczej), przestają działać elektryczne siłowniki odpowiadające za przełączanie trybu nawiewu, kapituluje tylna wycieraczka. Problematyczne w naprawach jest też pneumatyczne zawieszenie, które występowało wyłącznie w wersji europejskiej. Na szczęście – w razie niemiłych przygód z zaworem ciśnienia lub poduszkami, śmiało można też założyć „amerykańskie” zawieszenie oparte na zwykłych amortyzatorach i sprężynach.

Opinie i komentarze na temat artykułu

andy
23 grudnia 2011
Mialem takiego Forda w kolorze sliwki,bardzo wygodny.Szkoda ze juz takich niema.Produkt kanadyjski.Czy sie psul,mysle ze nieodbiegal iloscia usterek od innych modeli Forda.
skl
23 grudnia 2011
Auto rewelacyjne jak na swoje lata. Motor 3.8 był idealny do tej budy. Szkoda tylko, że jesteśmy 100 lat za murzynami bo w USA taki Windstar kosztuje 500 USD i ląduje na szrotach w ilościach hurtowych. W Polsce się cieszą, ze w końcu mogą kupić wygodne auto...
miki
23 grudnia 2011
Zrobiłem ok 500km z prędkością ok 140km/h i było wszystko OK.
Paulanerrr
23 grudnia 2011
uszczelki to efekt przegrzania silnika. mam tyakie auto, wiem
zb
23 grudnia 2011
Generalnie auto lepsze niz inne minivany. Paliwo zre ale to faktycznie sie nie psuje. Wymaga nornalnego servisu jak kazde auto. Wygodne w dlugiej jezdzie i nie widze problemu w jazdzie 80 mil/hour, godz 130-140 km/godz. Mam takiego i ciegnie przeczepe kempingowa okolo 1 tony ponad 110 km/godz bez problemu. Silnik 3.8l rocznik 2002.
Michał
24 grudnia 2011
Miałem do czynienia z takim fordem autko superrr wygodne i praktyczne ale wspomnienia nie za mile grzal sie i później poszły panewki ale remont załatwił wsio w nim i poszedł na sprzedaż ,szczerze bym zaryzykowal i go kupił:)
jacek
24 grudnia 2011
Miałem takie auto przez dwa lata.Rzeczywiście komfort,wygoda nieporównywalna z europejskimi vanami.Ale za to....awaria za awarią.Przez te dwa lata włozyłem w niego 20 tys.zł.Przekląłem dzień,kiedy go kupiłem.Dwie główne naprawy skrzyni biegów/automat/każda po około 4tys,zł.Uszczelki pod głowicą też dwa razy.Poza tym awarie klimy,hamulców,chłodzenia,zawieszenia to było na porządku dziennym.Sprzedałem go za 8tys. i cieszyłem się jak dziecko,ze pozbyłem się tego trupa.Nigdy więcej tego g[...]a,ani innych amerykańskich aut,one są nie na nasze drogi.Teraz jeżdżę już pięć lat octavią i nie wiem co to awaria.Klocki,oleje,filtry na czas i jest ok.
MKZ
24 grudnia 2011
Ford i Chrysler to dno dla biedaków .W Kandzie liczy się tylko Honda Odyssey lub Toyota Sienna i dobra wersja to od 45 tyś dol.
comments powered by Disqus

Ford Windstar. Rodzinna gwiazda z USA? - GALERIA ZDJĘĆ

Ford Windstar. Rodzinna gwiazda z USA?Ford Windstar. Rodzinna gwiazda z USA?Ford Windstar. Rodzinna gwiazda z USA?Ford Windstar. Rodzinna gwiazda z USA?Ford Windstar. Rodzinna gwiazda z USA?Ford Windstar. Rodzinna gwiazda z USA?

Zobacz także

Używane: Peugeot 2008

Używane: Peugeot 2008 2019-06-19

Pierwsza generacja Peugeota 2008 to jedna z ciekawszych propozycji w swoim segmencie. Produkowany w latach 2013-2019 model zbiera wśród użytkowników wiele pochlebnych opinii. Co ważne, dotyczą one nie tylko prowadzenia ale też niskiej usterkowości....
Używane: Toyota RAV4 III

Używane: Toyota RAV4 III 2019-05-04

Trzecia generacja RAV4 zadebiutowała pod koniec 2005 roku (model roku 2006). Samochód zaprezentowano w dwóch odmianach: europejskiej (krótszy rozstaw osi) i „amerykańskiej” (wariant wydłużony). Auto nie miało nic wspólnego z poprzednikiem (nowa...
Używane: Mazda 6 III

Używane: Mazda 6 III 2019-05-04

Mazda6 III generacji zadebiutowała na salonie paryskim w 2012 roku. Samochód pojawił się w polskich salonach w pierwszej połowie 2013 roku. Z poprzednikiem łączy go jedynie nazwa. Auto zbudowano od podstaw w oparciu o zupełnie nową płytę podłogową...
Używane: Audi A4 B8

Używane: Audi A4 B8 2019-04-25

Audi A4 typoszeregu B8 produkowane było w latach 2007-2015. Początkowo w ofercie pojawił się sedan. W roku 2008 zadebiutowało kombi, czyli wersja Avant, oraz usportowiony model S4 (3.0 V6 333 KM). Rok 2009 przyniósł debiut uterenowionego A4 Allroad. W...
Używane: Nissan X-Trail II

Używane: Nissan X-Trail II 2018-12-31

Nissan X-Trail II generacji debiutował w 2007 roku. Auta budowano na tzw. płycie C, czyli tej samej, którą wykorzystano w Renault Megane (od roku 2003) i Renault Koleos oraz Nissanie Qashqai.Mimo tego, charakter X-Trail-a jest zupełnie inny - pod...
Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86

Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86 2018-12-30

Toyota GT86 i Subaru BRZ to bliźniacze konstrukcje. Oba pojazdy zostały wspólnie opracowane przez Toyotę i Subaru, stanowiąc hybrydę rozwiązań technicznych obu firm: wykorzystano płytę podłogową Toyoty i zastosowano klasyczny układ napędowy -...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.