chceauto.pl
x
Ćwierć wieku Mercedesa SLK

Ćwierć wieku Mercedesa SLK

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2021-04-26
Mija właśnie ćwierć wieku od debiutu pierwszej serii Mercedesa SLK. Produkcyjna odsłona SLK – typoszereg R170 - zadebiutowała w kwietniu 1996 roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Turynie.

Mercedes SLK typoszeregu R170
Mercedes SLK typoszeregu R170
Nowy sportowy wóz idealnie pasował do swoich czasów: otwarte dwumiejscowe samochody przeżywały wówczas prawdziwy renesans. W Europie Zachodniej roczna liczba rejestracji aut z tego segmentu wzrosła z 11 300 w 1992 roku do 98 500 w roku 1995!
SLK znacząco przyczynił się do boomu na otwarte samochody, panującego w latach 90. i 2000. Przez pewien czas był nawet najlepiej sprzedającym się modelem ze składanym metalowym dachem na niemieckim rynku.

Mercedes SLK typoszeregu R170
Mercedes SLK typoszeregu R170
Prototyp bazował na projekcie Michaela Mauera (pokazany w Turynie w 1994 roku) i był bardzo zbliżony do późniejszej wersji seryjnej. Model Mauera, z krótkimi nawisami karoserii oraz stosunkowo długim rozstawem osi, wyróżniał się licznymi stylowymi akcentami, począwszy od pokrywy silnika z muskularnymi wybrzuszeniami aż po charakterystycznie wyprofilowaną tylną pokrywę. Drugi koncepcyjny model, pokazany w Paryżu jesienią 1994 roku, miał nie tylko dach vario, ale także kokpit o unikalnej stylizacji. Zaprezentowany w 1996 roku seryjny SLK przyciągał uwagę kolorowymi dodatkami w kabinie oraz paletą jaskrawych odcieni nadwozia.

Mercedes SLK typoszeregu R170
Mercedes SLK typoszeregu R170
Inżynierowie Mercedes zrewolucjonizowali koncepcję składanego dachu. ”Top” ze stalowo-szklanych paneli ”znikał” pod pokrywą bagażnika odchylaną do tyłu. Dzięki temu tył nadwozia mógł być krótki, a miejsce na bagaż pozostawało nawet w przypadku złożonego dachu.

Za proces otwierania i zamykania odpowiadał elektrohydrauliczny system korzystający z pięciu cylindrów hydraulicznych. Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej 30 prototypów musiało przejść proces otwierania i zamykania po 20 000 razy każdy. W przypadku około 10-letniej eksploatacji odpowiadało to otwieraniu i zamykaniu dachu sześć razy dziennie. Obsługa nie nastręczała trudności: naciśnięcie przełącznika na konsoli środkowej zamieniało SLK z coupé w roadstera – lub odwrotnie – w 25 sekund.

Mercedes SLK typoszeregu R170
Mercedes SLK typoszeregu R170
Na szczególną uwagę zasługuje koncepcja bezpieczeństwa SLK, która w swoim czasie wyznaczała klasowe standardy. Ochronę podróżujących w przypadku dachowania zapewniały dwa solidne pałąki przeciwkapotażowe oraz słupki A z rurowymi wzmocnieniami. SLK był seryjnie wyposażony w poduszki powietrzne, napinacze i ograniczniki siły napięcia pasów bezpieczeństwa. Nowo opracowana elipsoidalna przegroda, która stanowiła element konstrukcji przodu samochodu, pozwalała zwiększyć obszar deformacji w przypadku zderzenia czołowego i ograniczyć ryzyko zmniejszenia przestrzeni na nogi.

Początkowo roadster był oferowany w wersjach SLK 200 (136 KM) oraz SLK 230, z mechanicznym doładowaniem (193 KM). Po liftingu przeprowadzonym w 2000 roku do oferty dołączyły sześciocylindrowe odmiany SLK 320 (218 KM) i SLK 32 AMG (354 KM).

Mercedes SLK typoszeregu R170
Mercedes SLK typoszeregu R170
Pierwszy SLK zapoczątkował małą, ale prestiżową tradycję: w styczniu 2004 r. Mercedes-Benz zaprezentował nową generację modelu – serię R 171. Kluczową innowacją nowej generacji był opcjonalny układ AIRSCARF, który po raz pierwszy na świecie doprowadzał ciepłe powietrze do otworów pomiędzy oparciem fotela a zagłówkiem, w okolice szyi podróżujących. W połączeniu ze standardowym wiatrołapem pozwalało to na komfortową jazdę z otwartym dachem nawet przy niskich temperaturach powietrza. W 2010 roku zadebiutowała trzecia generacja SLK (R 172), sześć lat później przemianowana na ”SLC”. Ten ostatni model wytwarzano do 2020 roku.


Ćwierć wieku Mercedesa SLK - GALERIA ZDJĘĆ

Ćwierć wieku Mercedesa SLKĆwierć wieku Mercedesa SLKĆwierć wieku Mercedesa SLKĆwierć wieku Mercedesa SLKĆwierć wieku Mercedesa SLKĆwierć wieku Mercedesa SLK

Zobacz także

Mercedes z  rekordową sprzedażą samochodów zelektryfikowanych

Mercedes z rekordową sprzedażą samochodów zelektryfikowanych 2022-01-25

W 2021 r. Mercedes-Benz dostarczył polskim klientom 20 025 nowych samochodów z gwiazdą. Tym samym uplasował się na siódmym miejscu wśród najchętniej wybieranych marek nowych samochodów w kraju, z 4,48-procentowym udziałem w rynku. Producent ze...
Mercedes EQXX. 1000 kilometrów zasięgu

Mercedes EQXX. 1000 kilometrów zasięgu 2022-01-03

Prototyp Mercedesa o nazwie VISION EQXX pokonuje bariery technologiczne, na przykład dzięki nowo opracowanej baterii, która może przechowywać niemal taką samą ilość energii jak akumulator EQS-a, chociaż jest o 50% mniejsza i o 30% lżejsza. Dzięki...
Mercedes S 580 e 4MATIC. Nowy wariant

Mercedes S 580 e 4MATIC. Nowy wariant 2021-12-10

Kilka miesięcy temu w nowej Klasie S swoją premierę świętowała czwarta generacja napędu hybrydowego Mercedes-Benz. Po raz pierwszy w tym segmencie, hybryda plug-in dostępna jest również z napędem na wszystkie koła – jako S 580 e 4MATIC. Nowy...
Mercedes klasy C All-Terrain

Mercedes klasy C All-Terrain 2021-08-18

Jeśli nie podoba się wam oferta suvów Mercedesa producent ze Stuttgartu przygotował właśnie ciekawą alternatywę. Chodzi o "uterenowioną" klasę C - model All-Terrain. Za sprawą zwiększenia prześwitu względem konwencjonalnej klasy C kombi o około...
100 najpotężniejszych marek świata

100 najpotężniejszych marek świata 2021-06-23

Firma analityczna Kantar opublikowała cykliczny raport dotyczący stu najpotężniejszych marek świata. To zestawienie firm o największej prognozowanej wartości. Jak na tle konkurencji wypadli producenci z branży motoryzacyjnej? Wyjaśniamy, że...
Mercedes najlepiej postrzeganą marką?

Mercedes najlepiej postrzeganą marką? 2021-05-12

Mercedes-Benz po raz kolejny okazał się najsilniejszą medialnie marką samochodów w Polsce. W raporcie TOP MOTO, analizującym wizerunek 15 marek motoryzacyjnych w przekazie medialnym w 2020 roki , Mercedes-Benz zajął najwyższe miejsca w trzech...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS