Citroen C5 Aircross II EV 230 231 KM
Citroen C5 Aircross
C5 Aircross to duży suv, który – w pewnym stopniu – traktować można jako następcę modelu C5. Auto nawiązuje do pozostałych modeli tej serii (C3 Aircross i C4 Aircross) m.in. za sprawą charakterystycznego pasa przedniego czy paneli airbump montowanych w dolnej części przednich drzwi. Na tle konkurencyjnych crossoverów C5 Aircross wyróżnia się też dużym, wynoszącym aż 230 mm, prześwitem.
Citroen C5 Aircross II
Citroen C5 Aircross II została zbudowany na platformie koncernu Stellantis o nazwie STLA Mediu, na której oparto m.in. Opla Granland, która umożliwia stosowanie napędów spalinowych, jak i elektrycznych z bateriami zabudowanymi w podłodze. W porównaniu do poprzednika samochód znacznie urósł. C5 Aircross II ma 465 cm długości przy rozstawie osi wynoszącym 278 cm, co oznacza, że jest o 15 cm dłuższy, a rozstaw osi ma większy o 6 cm. Wzrosła również odrobinę wysokość, do 166 cm i znacznie - szerokość (ze 185 do 190 cm), prześwit wynosi równe 20 cm. Samochód porusza się na 20-calowych kołach.
Stylizacja jest ciekawa. Nadwozie jest pełne przetłoczeń i ostrych kształtów, przez co sprawia wrażenie solidnego. Ciekawie zaprojektowano pas przedni, którego centralnym punktem jest nowe, duże logo Citroena. Ale wzrok przyciągają również nietypowo rozwiązane światła (opcjonalnie Matrix LED).
Z boku uwagę przyciąga solidnych rozmiarów słupek C, który również wzmacnia wrażenie "solidności" samochodu. Natomiast z tyłu znów centralnym punktem jest duże logo Citroena, pod którym znalazł się napis Aircross. Ponownie niezwykle ciekawie rozwiązano tylne oświetlenie, którego część znajduje się na klapie bagażnika, a część - na błotnikach. Te na błotnikach zamontowano w deflektorach, których celem jest odpowiednie kierowanie strug powietrza. W efekcie współczynnik oporu powietrza SCX w nowym C5 Aircross wynosi 0,75, czyli wyraźnie mniej niż w I generacji (0,84).
Kabinę wykonano zgodnie z filozofią "Sofa Design", co oznacza, że pasażerowie siedzą tak, jakby znajdowali się w salonie. Przednie siedzenia można również elektrycznie regulować w maksymalnie 10 pozycjach, z funkcją ogrzewania, wentylacji i masażu oferującą pięć różnych programów. Oparcia z tyłu można odchylić w zakresie od 21° do 33°, opcjonalnie kanapa może być podgrzewana.
Nowy Citroen C5 Aircross został wyposażony w największy centralny ekran dotykowy HD, spośród wszystkich modeli oferowanych przez Stellantisa. Ma on 13,6 cala, jest pionowy i oczywiście za jego pomocą steruje się również klimatyzację. Przed oczami kierowcami znajduje się natomiast ekran cyfrowych zegarów, w standardowej wielkości 10,25 cala.
W nowym Citroenie C5 Aircross nie znajdziemy już silnika Diesla. W ofercie znajdzie się natomiast miękka hybryda i hybryda plug-in, dostępna jest również wersja elektryczna.
Bazowa wersja to C5 Aircross Hybrid. Ten hybrydowy napęd o mocy systemowej 145 KM łączy 3-cylindrowy silnik 1.2 turbo o mocy 136 KM z synchronicznym silnikiem elektrycznym z magnesami trwałymi o mocy 12 KM (9 kW – szczytowa moc 28 KM / 21 kW), zasilanym przez akumulator o pojemności 0,9 kWh brutto, umieszczony pod siedzeniem kierowcy. Silnik elektryczny jest zintegrowany z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów eDCS z podwójnym sprzęgłem.
C5 Aircross Hybrid Rechargeable to hybryda plug-in. Napęd łączy 150-konny, 4-cylindrowy silnik 1.6 turbo z silnikiem elektrycznym o mocy 125 KM, zasilanym przez akumulator o pojemności 21 kWh umieszczony pod podłogą w środkowej części pojazdu, co daje łączną moc 195 KM (143 kW). Silnik elektryczny jest zintegrowany z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów eDCS z podwójnym sprzęgłem. Zasięg w trybie elektrycznym ma wynosić do 80 km, prędkość maksymalna w tym trybie to 135 km/h. Auto ma 55-litrowy zbiornik paliwa, dzięki czemu zasięg autostradowy ma sięgać 650 km. Ładowanie akumulatora jest możliwe tylko prądem AC i trwa ponad 5 godzin na ładowarce o mocy 3,7 kW i niespełna 3 godziny na ładowarce 7,4 kW.
Gamę uzupełni Citroen e-C5 Aircross oferowany w dwóch odmianach. Bazowa wersja ma silnik o mocy 210 KM, łączony z akumulatorem o pojemności 73 kWh, o realnym zasięgu 350 km, zaś Long Range ma silnik o mocy 230 KM i potężną baterię o pojemności 97 kW, która być może umożliwi przejechanie nawet 500 km. Ładowanie baterii jest możliwe prądem stałym o mocy 160 kW, w sprzyjających warunkach naładowanie z 20 do 80 proc. (później ładowanie zwalnia) powinno trwać pół godziny.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2025-11-02