chceauto.pl
x
Ceny samochodów używanych. Gigantycze podwyżki!

Ceny samochodów używanych. Gigantycze podwyżki!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2021-10-26 Opinie
Nawet 36 proc. zarobić mogą właściciele niektórych aut na rynku wtórnym. Pandemia koronawirusa i tzw. kryzys półprzewodnikowy sprawiły, że samochody stają się dzisiaj całkiem niezłą inwestycją!

Nikogo nie trzeba już chyba przekonywać, że sytuacja na rynku motoryzacyjnym daleka jest od tej, jaką znaliśmy przed pandemią. Nowe samochody znacząco podrożały, ale to nie cena stanowi barierę, a brak samochodów. Klienci słyszą w salonach o konieczności oczekiwania na zamówione auto nawet przez 10-12 miesięcy! Siłą rzeczy to wpływa na zainteresowanie samochodami używanymi i w konsekwencji przekłada się na ich ceny. Analitycy OTOMOTO sprawdzili jak do września zmieniła się wartość aut osobowych zakupionych tuż po pierwszym lockdownie.

Nowe auto traci na wartości? To nie takie pewne

O tyle wzrosły ceny samochodów
O tyle wzrosły ceny samochodów
W większości segmentów nadal musimy liczyć się z utratą wartości nowego samochodu, ale ten spadek jest mniejszy niż w przeszłości.

- Porównaliśmy ceny z lipca 2020 roku z tymi z czerwca 2021 roku. Najmniej stracili właściciele segmentu B (małe samochody miejskie np. Toyota Yaris). Ceny tych pojazdów w wieku do 3 lat spadły o zaledwie 3%. W pozostałych segmentach utrata wartości wynosi od 4 do 7%, ale są wyjątki. Jeżeli ktoś zdecydował się w przeszłości na zakup samochodu luksusowego, albo sportowego z segmentu F (na przykład BMW 7 albo Audi A8), to jego auto przez rok podrożało, już na rynku wtórnym, o 2,8% - mówi Agnieszka Czajka, general manager OTOMOTO.

Samochody jak wino. Im starsze, tym bardziej drożeją

Choć inflacja atakuje nasze portfele na każdym kroku, to na rynku motoryzacyjnym jej skala jest dosyć mocno zróżnicowana. Relatywnie najmniej podrożały najmniejsze samochody. W segmencie A (np. Toyota Aygo, Fiat 500) ceny wzrosły rok do roku o 4,9 – 8,9%. Co ciekawe, wyższy wzrost cen dotyczył egzemplarzy w wieku ponad 10 lat. Podobnie sytuacja wygląda w segmencie B (np. VW Polo), tutaj wzrosty nieco mniejsze od 2,6 – 6,1% i znowu najbardziej zdrożały najstarsze pojazdy.

Wśród nieco większych modeli z segmentu C (Toyota Corolla, Ford Focus) podobne tendencje, chociaż tutaj widełki cenowe zaczynają nam się rozwierać. Młodsze egzemplarze zdrożały o 1,2 – 1,8%, a te najstarsze (powyżej 10 lat) o 9,7%. Podobnie w segmencie większych samochodów kategorii D (np. Volkswagen Passat). Młodsze egzemplarze (w wieku 4-9 lat) zdrożały zaledwie o 0,5 do 0,9%, natomiast te najstarsze o ponad 11 procent!

Ciekawa dynamika cen wystąpiła rok do roku w segmencie E (Mercedes Klasa E, BMW 5, Volvo S90). Modele tych samochodów z przedziału wiekowego 4 – 6 lat potaniały o 2%. Natomiast te ponad 10-letnie zdrożały o 12,6%. Jeszcze droższe modele z segmentu F (BMW 7 czy Audi A8) to jeszcze większe rozwarstwienie. Ceny młodszych egzemplarzy rosły o 2,4 – 4,7% (odpowiednio dla wieku samochodu 7-10 lat oraz 4-7 lat). A te najstarsze (ponad 10 lat) aż o 21%.

Duży może więcej?

Czyżby ceny samochodów na rynku wtórnym rosły wraz z gabarytami samochodu, a nie tylko jego wiekiem? Prawdziwym hitem w minionym roku okazały się... pickup’y. Trudno jednoznacznie wskazać przyczyny tego stanu rzeczy. Prawdopodobnie wynika to z ograniczonej podaży tych samochodów na polskim rynku. Najbardziej zdrożały egzemplarze 4-6 letnie, bo ich cena wzrosła aż o 36%. Samochody nieco starsze kosztowały o 9% więcej, niż przed rokiem, a te ponad 10-letnie podrożały o 18%.



Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Ceny samochodów używanych. Gigantycze podwyżki! - GALERIA ZDJĘĆ

Ceny samochodów używanych. Gigantycze podwyżki!Ceny samochodów używanych. Gigantycze podwyżki!

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.