chceauto.pl
x
BMW X5. Prestiż, ale jakie wydatki!

BMW X5. Prestiż, ale jakie wydatki!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-04-04 Opinie
Produkcja tego modelu trwała przez 6 kolejnych lat, gdy BMW zaprezentowało X5 II generacji (E70).

Najstarsze egzemplarze X5 E53 można kupić już za kilkadziesiąt tys. zł. To wysoka cena jak za kilkunastoletnie auto. Czy ten SUV-a klasy premium jest wart tych pieniędzy?

BMW X5 był jednym z pierwszych modeli premium zaliczanych do klasy SUV i okazał się sprzedażowym strzałem w dziesiątkę. W efekcie firma rozwinęła całą linię modelową X, która obecnie obejmuje X1, X3 i X6.

BMW X5 po liftingu
BMW X5 po liftingu
Jak przystało na pojazd ze śmigłem na masce w zasadzie każda jednostka napędowa zapewnia dobre osiągi, a masywna karoseria daje poczucie bezpieczeństwa. Układ jezdny zestrojono z myślą o dynamicznej jeździe po asfaltowych drogach. Auto nie nadaje się raczej do jazdy w terenie. A więc to typowe BMW...

W X5 (do liftingu z 2003 roku) stosowano układ stałego napędu wszystkich kół z centralnym dyferencjałem. Zapewnia on świetną trakcję na utwardzonych nawierzchniach, ale pozbawiony jest blokad (ich działanie jest symulowane przez układ hamulcowy), co wyklucza eksploatację w terenie. Również zawieszenia jest sztywne i stosunkowo niskie (prześwit wynosi niespełna 18 cm). Wszystko po to, by móc szybko pokonywać górskie serpentyny, a nie walczyć z błotem czy piaskiem.

BMW X5 po liftingu
BMW X5 po liftingu
Jak już wspomnieliśmy, w 2003 roku samochód poddano liftingowi. Całkowicie zmieniono przednią część nadwozia, wzmocniono jednostki napędowe, a układ 4x4 z centralnym dyferencjałem został zastąpiony przez system ze sprzęgłem wielotarczowym (xDrive). Również ten układ pozbawiony jest jakichkolwiek blokad, które są zastępowane przez układ hamulcowy, co podczas dłuższej eksploatacji w ciężkich warunkach prowadzi do ich przegrzania. Jak pokazała praktyka ten typ napędu okazał się również bardziej awaryjny (o czym dalej).

BMW X5
BMW X5
Wyposażenie samochodów w zdecydowanej większości jest bardzo bogate. Nietrudno o pojazdy ze skórzaną tapicerką, automatyczną klimatyzacją, wykończeniem w drewnie, kompletną elektryką (z fotelami włącznie), ksenonami i fabryczną nawigacją. Niektóre samochody wyposażone są w opcjonalne zawieszenie pneumatyczne, które np. umożliwia zwięszenie prześwitu, ale którego serwis jest bardzo drogi.

Oferta jednostek napędowych była bogata, ale o niskich kosztach eksploatacji można zapomnieć. X5 I generacji napędzane było wyłącznie rzędowymi silnikami sześciocylindrowymi o pojemnościach 3.0 lub V8 (4.4, 4.6 i 4.8 l). Więkoszość jednostek parowana była z automatyczną skrzynią biegów. Przekładnie manualne dostępne był wyłącznie w połączeniu z najsłabszymi silnikami benzynowymi i diesla.

BMW X5 po liftingu
BMW X5 po liftingu
W polskich warunkach eksploatacja X5 na benzynie może szybko doprowadzić do bankructwa, dlatego najlepszych wyborem wydaje się silnik wysokoprężny 3.0 (184 lub 218 KM). Takie też samochody dominują na rynku wtórnym.

Koszty paliwa to jednak nie wszystko. Co prawda awaryjność X5 E53, biorąc pod uwagę wiek i przebieg większości egzemplarzy, nie jest na wysokim poziomie, ale ceny części zamiennych są bardzo wysokie.

BMW X5 po liftingu
BMW X5 po liftingu
Co w używanym X5 może się popsuć? Najszybciej zużywa się wielowahaczowe zawieszenie (z przodu: wahacze i łączniki stabilizatora, z tyłu - górny wahacz i poduszki belki pomocniczej). Zdarzają się kosztowne problemy z układem przeniesienia napędu: automatycznymi skrzyniami biegów oraz siłownikiem sprzęgła wielopłytkowego.

Czasem mogą przytrafić się drobne problemy z układem elektrycznym (składanie lusterek, podświetlenie tablicy rejestracyjnej).

BMW X5
BMW X5
Bardzo trwałe są silniki benzynowe, w których właściwie zużywają się wyłącznie cewki zapłonowe. Natomiast wykonane w technologii common-rail diesle narażone są na usterki wtryskiwaczy i turbosprężarki, a w samochodach z manualną skrzynią biegów zużywa się również dwumasowe koło zamachowe.

Większość części zamiennych dostępna jest poza serwisami autoryzowanymi, ale ich ceny i tak są wysokie. Kilkaset złotych kosztuje np. wahacz, przednie amortyzatory - ponad 1000 zł (pneumatyczne - 2xtyle), wokół tej kwoty oscylują również ceny wtryskiwaczy (za kilkaset złotych można je regenerować).

W efekcie zakup zaniedbanego egzemplarza może wiązać się z wydatkami sięgającymi 5-10 tys. zł na doprowadzenie auta do stanu używalności. Jeśli jednak już się to uda, będzie można cieszyć się z jazdy bezpiecznym i mocnym SUV-em BMW. Oczywiście jeśli przymkniemy oko na pieniądze zostawiane na stacjach benzynowych...

Opinie i komentarze na temat artykułu

gala
11 kwietnia 2012
Ale za to jaki lansik na dyskotece :)))))
laruse
11 kwietnia 2012
Z tego co wiem to na masce nie jest śmigło tylko flaga Bawarii.Niech mnie ktos poprawi jeśli się mylę.
Diego
12 kwietnia 2012
Tyle kasy za auto made in China.
comments powered by Disqus

BMW X5. Prestiż, ale jakie wydatki! - GALERIA ZDJĘĆ

BMW X5. Prestiż, ale jakie wydatki!BMW X5. Prestiż, ale jakie wydatki!BMW X5. Prestiż, ale jakie wydatki!BMW X5. Prestiż, ale jakie wydatki!BMW X5. Prestiż, ale jakie wydatki!BMW X5. Prestiż, ale jakie wydatki!BMW X5. Prestiż, ale jakie wydatki!BMW X5. Prestiż, ale jakie wydatki!

Zobacz także

Europejski Samochód Roku. Kandydaci!

Europejski Samochód Roku. Kandydaci! 2018-11-06

Jury konkursu na Europejski Samochód Roku - Car of the Year - opublikowało zmodyfikowaną listę kandydatów do presiżowego tytułu. Aktualne zestawienie obejmuje 44 kandydatów. Finałową siódemkę poznać mamy 26 listopada. Ze statystycznego punktu...
BMW X5 xDrive45e iPerformance, czyli hybryda plug-in

BMW X5 xDrive45e iPerformance, czyli hybryda plug-in 2018-09-09

W czerwcu BMW zaprezentowało nową generację modelu X5. Teraz niemiecki koncern pokazał ten pojazd w wersji hybrydowej z możliwością ładowania z gniazdka. Auto nosi skomplikowaną nazwę BMW X5 xDrive45e iPerformance.Wprowadzenie hybrydy plug-in do gamy...
Znamy kandydatów do Car of the Year 2019

Znamy kandydatów do Car of the Year 2019 2018-07-11

Poznaliśmy właśnie, liczącą aż 50 propozycji, wstępną listę kandydatów do tytułu Europejskiego Samochodu Roku 2019. Jury składające się z europejskich dziennikarzy motoryzacyjnych opublikowało właśnie swoje typy. Chociaż zestawienie ma "mocno...
BMW X5 nowej generacji

BMW X5 nowej generacji 2018-06-06

W listopadzie do salonów trafi nowa generacja BMW X5. Typoszereg G05 jest dłuższy, szerszy i wyższy od poprzednika. Karoseria mierzy teraz 4922 mm (+36 mm), ma 2004 mm szerokości (+66 mm) i 1745 mm wysokości (+19 mm). Zdecydowanie, bo aż o 44 mm,...
Nowe BMW X5 coraz bliżej

Nowe BMW X5 coraz bliżej 2018-05-24

BMW przygotowuje się do wprowadzenia na rynek X5 nowej generacji. Obecnie zamaskowane samochody przechodzą intensywne testy w różnych warunkach klimatycznych.Przez samego producenta BMW X5 jest klasyfikowane jako pojazd klasy SAV, czyli Sports Activity...
Używane: Mitsubishi Grandis

Używane: Mitsubishi Grandis 2018-03-18

Minivany od lat cieszą się ogromną popularnością w Japonii. Jednym z dostępnych w Europie aut tej klasy o stricte azjatyckim pochodzeniu jest Mitsubishi Grandis. Czy warto go kupić?Samochód produkowany był w latach 2003-2011 i początkowo oferowano go...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.