chceauto.pl
x
Audi RS3 w szczegółach. Znamy polską cenę.

Audi RS3 w szczegółach. Znamy polską cenę.

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2021-10-26
W salonach na można już zamawiać Audi RS3 Sportback i RS3 Limousine. Cena "bazowych" wersji to 284 tys. zł. Pierwsze auta, przynajmniej w teorii, pojawią się u klientów jesienią.

Audi RS3 Limousine
Audi RS3 Limousine
Pod maską pracuje prawdziwa legenda. Jednostka napędowa 2.5 TFSI pięć razy z rzędu zdobyła międzynarodową nagrodę silnika roku (International Engine of the Year). W najnowszej generacji tych kompaktowych pojazdów sportowych jest mocniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe RS 3 w obu wersjach nadwozia od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,8 sekundy. Ich prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h, ale opcjonalnie dostępne jest jej podwyższenie do 280 km/h. Samochód wyposażony w pakiet RS Dynamic i ceramiczne hamulce może nawet osiągnąć prędkość maksymalną 290 km/h.

Dodatkowe Nm w standardzie

Sportowe osiągi auto zawdzięcza głównie zwiększeniu momentu obrotowego do 500 Nm (moment dostępny w zakresie od 2250 do 5600 obr./min). To 20 Nm więcej niż w przypadku poprzedniej wersji tego modelu. W rezultacie Audi RS 3 jeszcze szybciej przyspiesza z zakresów niskiej prędkości obrotowej. Maksymalna moc silnika - 400 KM jest dostępna szybciej niż poprzednio, przy prędkości obrotowej 5600 obr./min oraz w szerokim zakresie aż do 7000 obr./min. Nowy sterownik silnika zwiększa również prędkość, z jaką wszystkie komponenty układu napędowego komunikują się ze sobą.

Audi RS3 Limousine
Audi RS3 Limousine
Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów przenosi moc pięciocylindrowego silnika na nawierzchnię drogi — daje krótkie czasy przełożenia i bardziej sportowy ich rozkład. Unikatowa sekwencja zapłonu silnika 1‑2‑4‑5-3 oraz nieporównywalny dźwięk jaki się z tym wiąże sprawiają, że jazda staje się jeszcze bardziej porywająca. Po raz pierwszy układ wydechowy jest wyposażony w całkowicie elastyczny układ sterowania klapami preferujący położenia pośrednie, a tym samym jeszcze bardziej poszerzający zakres charakterystyki dźwięku. Można go dostosowywać do potrzeb za pomocą systemu regulacji dynamiki jazdy Audi drive select. Na przykład w trybach jazdy Dynamic i RS Performance klapy otwierają się dużo wcześniej, a tym samym emocjonalne komponenty dźwięku są jeszcze wyraźniejsze. Dodatkowo, charakterystyczny dźwięk pięciocylindrowego silnika jest jeszcze wzmacniany przez opcjonalny sportowy układ wydechowy RS.

Aktywny dyferencjał RS Torque Splitter

Audi RS3 Limousine
Audi RS3 Limousine
RS Torque Splitter umożliwia aktywny, w pełni zmienny rozkład momentu obrotowego między tylnymi kołami. W przeciwieństwie do mechanizmu różnicowego tylnej osi i wcześniej montowanego sprzęgła wielopłytkowego tylnej osi, RS Torque Splitter wykorzystuje po jednym elektronicznie sterowanym sprzęgle wielotarczowym na każde napędzane koło tylnej osi. Podczas dynamicznej jazdy Torque Splitter zwiększa intensywność momentu obrotowego docierającego do tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu, które jest w tym momencie bardziej obciążone. Znacznie zmniejsza to tendencję do podsterowności. Na lewych łukach Torque Splitter przenosi moment obrotowy na prawe tylne koło, na prawych łukach na lewe tylne koło, a podczas jazdy na wprost na oba koła. Dzięki temu uzyskuje się optymalną stabilność i maksymalną zwrotność - zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością.

Podczas jazdy na zamkniętych drogach, RS Torque Splitter umożliwia wejście w kontrolowany drift, przenosząc całą moc silnika na jedno z tylnych kół - maksymalnie do 1750 niutonometrów momentu obrotowego. Dokładny rozkład momentu obrotowego zależy zawsze od trybu wybranego w systemie Audi drive select i od konkretnej sytuacji na drodze. W Audi, specjalnie dla RS 3, opracowano nawet tryb driftu — RS Torque Rear — z odrębną charakterystyką pracy mechanizmu Torque Splitter. Tryb RS Performance, stworzony specjalnie z myślą o torze wyścigowym, to kolejna niespotykana wcześniej innowacja. Wykorzystuje on specyficzną konfigurację silnika i skrzyni biegów i jest precyzyjnie dostosowany do używania opon typu semi slick, które są dostępne dla modelu RS 3 po raz pierwszy jako opcja montowana fabrycznie. W takim przypadku mechanizm Torque Splitter zapewnia wyjątkowo dynamiczną, sportową jazdę z możliwie najmniejszym efektem podsterowności lub nadsterowności. Tryby te można wybrać za pomocą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który oprócz tego oferuje również następujące tryby: comfort, auto, dynamic, RS Individual oraz efficiency.

Poprawki w zawieszeniu: amortyzatory większy kąt pochylenia kół

Audi RS3 Limousine
Audi RS3 Limousine
Standardowe zawieszenie sportowe RS jest wyposażone w zaprojektowane na nowo, specjalnie na potrzeby modelu RS 3, amortyzatory oraz układ zaworów. Zawory zapewniają szczególnie czułą reakcję amortyzatorów w zakresie charakterystyki odbicia i sprężania. W ten sposób zawieszenie jeszcze szybciej i bardziej efektywnie będzie reagowało na konkretną sytuację drogową. Opcjonalnie dostępne jest zawieszenie sportowe RS plus z adaptacyjną regulacją amortyzatorów. Stale i indywidualnie dostosowuje ona amortyzatory do warunków drogowych, stylu jazdy i trybu wybranego w systemie Audi drive select. Trzy krzywe — komfortowa, zbilansowana i sportowa — zapewniają wyraźnie odczuwalne zróżnicowanie charakterystyki pracy amortyzatorów.

Większy kąt pochylenia kół, tzn. ich nachylenie w kierunku drogi, skutkuje bardziej precyzyjną reakcją układu kierowniczego i większą siłą pokonywania zakrętów. W porównaniu z Audi A3, koła osi przedniej w nowym RS 3 charakteryzują się dodatkowym, niemal jednostopniowym pochyleniem ujemnym. Aby uzyskać ten efekt zmodyfikowano łożyska przegubów, a dolne wahacze wyposażono w sztywniejsze łożyska, ramy pomocnicze i stabilizatory. Konstrukcja osi tylnej jest czterowahaczowa, z oddzielne przyporządkowanymi sprężynami/amortyzatorami, ramą pomocniczą i stabilizatorem rurowym. Wahacze są sztywniejsze niż w Audi A3 czy S3 i absorbują zwiększone siły boczne generowane przez mechanizm Torque Splitter. Negatywne pochylenie kół jest tu prawie o pół stopnia większe niż w modelu A3. Charakterystyczny dla RS progresywny układ kierowniczy zmienia przełożenie w zależności od kąta skrętu kierownicy - wraz ze wzrostem kąta skrętu kierownicy przełożenie staje się mniejsze, a kierowanie bardziej bezpośrednie. System wspomagania zależny jest również od prędkości jazdy i może być regulowany za pomocą systemu Audi drive select. Zestrojenie sprężyn i amortyzatorów jest wyraźnie sztywne, a karoseria jest zawieszona o 10 mm niżej niż w modelu S3 i 25 mm niżej niż w A3.

Inną nowością zastosowaną w RS 3 jest modułowy sterownik dynamiki pojazdu (mVDC). Ten centralny sterownik pobiera dane z wszystkich komponentów związanych z dynamiką boczną, zapewniając tym samym ich bardziej precyzyjne i szybsze interakcje. mVDC synchronizuje pracę mechanizmu Torque Splitter, adaptacyjnych amortyzatorów oraz selektywnego sterowania rozkładem momentu obrotowego, zapewniając precyzję prowadzenia. Ogółem zwiększa zwinność pojazdu, w szczególności na krętych drogach.

Sześciotłoczkowy układ hamulcowy ze stalowymi lub ceramicznymi tarczami

Audi RS3 Limousine
Audi RS3 Limousine
Aby utrzymać moc pięciocylindrowego silnika w ryzach, RS 3 jest standardowo wyposażone w większe i na nowo opracowane sześciotłoczkowe hamulce z tarczami stalowymi. Opcjonalnie dostępny jest układ hamulcowy osi przedniej z tarczami ceramicznymi o wymiarach 380 na 38 mm, którego charakterystyka pedału hamulca jest specjalnie dopasowana do mocy wspomagania hamulców. Ten wysokowydajny układ hamulcowy waży o 10 kg mniej niż konwencjonalny układ z tarczami stalowymi. Jego wewnętrznie wentylowane i nawiercane tarcze hamulcowe mają wymiary 375 na 36 mm z przodu i 310 na 22 mm z tyłu. Dzięki temu są one większe i bardziej stabilne niż w poprzednim modelu. Elementy sterujące przepływem powietrza poprawiają czas chłodzenia hamulców o 20 procent. Pozwala to szybciej obniżyć szczytową temperaturę podczas ostrego hamowania, przy niezmienionym wyczuciu pedału hamulca. Dodatkowo zmniejsza to zużycie klocków hamulcowych, które są o 15 procent większe i nie zawierają miedzi. Zwolennicy hamulców ceramicznych mogą wybierać pomiędzy szarymi, czerwonymi i niebieskimi zaciskami hamulcowymi. Ci, którzy wolą wersję stalową, mogą zamówić czerwone zaciski zamiast czarnych.

Co nowego na zewnątrz?

Audi RS3 Limousine
Audi RS3 Limousine
Z przodu szeroki zderzak RS, zaprojektowana na nowo osłona chłodnicy Singleframe z charakterystycznym grillem o strukturze, gdzie oczka przypominają plaster miodu oraz duże wloty powietrza, nadają temu kompaktowemu, sportowemu autu pełnego ekspresji wyglądu. RS 3 jest standardowo wyposażone w płaskie reflektory LED w kształcie klinów oraz również diodowe światła tylne z dynamicznymi kierunkowskazami. Opcjonalnie dostępne są reflektory Matrix LED z przyciemnionymi ramkami, które wokół swoich zewnętrznych, zagiętych kątów posiadają cyfrowe światła do jazdy w dzień. Dzięki pikselowemu polu 3 x 5 segmentów diod LED, zapewniają one niepowtarzalne widowisko - w lewym reflektorze pojawia się flaga w szachownicę jako dynamiczna funkcja leaving oraz coming home, a po stronie kierowcy pojawia się napis RS 3. Podczas jazdy flaga w szachownicę świeci po obu stronach.

Za przednimi nadkolami pojawia się nowy element stylistyki: dodatkowy wylot powietrza. Partia progów z czarną listwą również została na nowo zaprojektowana, a w połączeniu z poszerzonymi nadkolami uwydatnia pełen ekspresji charakter nowego RS 3. W porównaniu z poprzednim modelem, rozstaw kół osi przedniej został poszerzony o 33 mm. W wersji Sportback rozstaw kół osi tylnej poszerzono o 10 mm. Model RS 3 jest standardowo wyposażony w 19-calowe, 10 ramienne felgi o stylistyce ramion w kształcie litery Y.

Na życzenie, Audi będzie też po raz pierwszy wyposażać ten model w opony typu semi slick Pirelli P Zero „Trofeo R”. Wykończenie inspirowane stylistyką wyścigową obejmuje zaprojektowany na nowo, charakterystyczny dla RS zderzak tylny ze zintegrowanym dyfuzorem oraz układ wydechowy RS z dwoma dużymi owalnymi rurami wydechowymi.

Nowe Audi RS 3 można zamawiać w dwóch kolorach: zielonym Kyalami i szarym Kemora. Dach wersji Limousine po raz pierwszy może również być wykończony w kontrastującym kolorze czarnym Brilliant. Poszczególne elementy wyglądu zewnętrznego, na przykład grill chłodnicy Singleframe, standardowo są wykończone w kolorze czarnym — matowym lub z wysokim połyskiem. Pakiet wykończenia Alu-Optic Trim jest dostępny opcjonalnie. Akcentuje on zderzak przedni, wkładkę dyfuzora i ramki okien. Opcjonalnie dostępne są nakładki na progi wykonane z polimeru wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP) zapewniające jeszcze bardziej sportowy wygląd. To samo dotyczy osłon lusterek, osadzonego na klapie bagażnika spojlera w wersji Limousine oraz spojlera na krawędzi dachu w wersji Sportback.

Audi RS3 - rajdowy charakter "wnętrza"

Audi RS3 Limousine
Audi RS3 Limousine
Sportowy charakter modelu podkreśla również wiele charakterystycznych dla linii RS elementów wnętrza. Zegary, kontrolki i wskaźniki wyświetlane są na 12,3-calowym ekranie kokpitu cyfrowego Audi virtual cockpit plus będącego wyposażeniem standardowym. Pokazują one m.in. prędkość obrotową w postaci wykresu słupkowego oraz moc i moment obrotowy w wartościach procentowych. Opcjonalnie wyświetlacz prędkości obrotowej jest dostępny w nowej stylistyce „RS Runway”. W tym przypadku wartości wyświetlane są w kierunku przeciwnym, w sposób wizualnie przypominający pas startowy — najwyższa prędkość pokazywana jest na przednim planie, najniższa — na tylnym. Dodatkowo kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit plus zawiera wskaźniki przeciążenia, czasu okrążenia, przyspieszenia 0–100 km/h, 0–200 km/h, 1/4 mili i 1/8 mili.

Charakterystyczny dla modeli typu RS migający wskaźnik zmiany biegów w trybie manualnej skrzyni biegów, zmienia kolor wyświetlacza obrotów z zielonego na żółty i czerwony, migając w sposób identyczny jak w samochodach znanych ze sportów motorowych, tak by wskazać idealny moment na zmianę biegu. Wyświetlacz dotykowy o przekątnej 10,1 cala zawiera funkcję zwaną "RS Monitor", która wyświetla temperaturę płynu chłodzącego, silnika i oleju przekładniowego, a także ciśnienie w oponach. Po raz pierwszy w Audi RS 3 dostępny jest także wyświetlacz head-up display, który oprócz wskaźnika zmiany biegów wyświetla istotne informacje na przedniej szybie, w bezpośrednim polu widzenia kierowcy.

Prawdziwie wyścigowy charakter wnętrza podkreśla dodatkowo deska rozdzielcza wykonana z włókna węglowego oraz fotele sportowe RS z przetłoczeniami RS i z kontrastowymi, antracytowymi przeszyciami. Tapicerka foteli jest opcjonalnie dostępna w wykonaniu ze skóry Nappa z przeszyciami RS z wzorem plastra miodu oraz błyszczącymi czarnymi, czerwonymi lub — po raz pierwszy — zielonymi kontrastowymi stebnówkami. Można do tego dobrać pakiety RS Design w kolorze czerwonym i zielonym. Obejmują one specjalne dywaniki z kontrastowymi przeszyciami i haftowanym logo RS, a także pasy bezpieczeństwa z kolorowymi krawędziami. Pakiet stylistyczny plus obejmuje narożniki foteli w kolorze czerwonym lub zielonym oraz kolorowe akcenty na wlotach powietrza.

Wszystko pod kontrolą: kierownica z paskiem w położeniu godziny 12 oraz z przyciskiem trybu RS

Audi RS3 Limousine
Audi RS3 Limousine
Audi RS 3 jest standardowo wyposażone w trójramienną, skórzaną wielofunkcyjną kierownicę RS Sport ze spłaszczonym u dołu kołem. Zawiera wbudowane manetki wykonane z wysokiej jakości odlewu cynkowego. W modelach z pakietem Design, poza logiem RS na kierownicy, w położeniu godziny 12 umieszczany jest pasek zapewniający szybką identyfikację pozycji kierownicy podczas dynamicznej jazdy. Alternatywnie dostępna jest okrągła kierownica RS z detekcją ułożenia rąk, tzn. pojemnościowym rozpoznawaniem chwytu wykorzystywanym przez systemy asystujące kierowcy. Oba warianty wyposażono w nowy przycisk trybu RS na prawym ramieniu kierownicy. Za pomocą tego przycisku, w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select można wybrać tryby RS Performance, RS Individual lub ostatni wykorzystywany tryb. W obu trybach RS pokazywane wskaźniki i wyświetlacz head-up display mają jeszcze bardziej sportowy wygląd i zawierają migający wskaźnik zmiany biegu.

Modele Audi RS 3 Sportback i RS 3 Limousine można zamawiać w Europie od połowy lipca 2021 r. Nowe modele RS 3 pojawią się na rynku jesienią.

Audi RS3 w szczegółach. Znamy polską cenę. - GALERIA ZDJĘĆ

Audi RS3 w szczegółach. Znamy polską cenę.Audi RS3 w szczegółach. Znamy polską cenę.Audi RS3 w szczegółach. Znamy polską cenę.Audi RS3 w szczegółach. Znamy polską cenę.Audi RS3 w szczegółach. Znamy polską cenę.Audi RS3 w szczegółach. Znamy polską cenę.Audi RS3 w szczegółach. Znamy polską cenę.Audi RS3 w szczegółach. Znamy polską cenę.Audi RS3 w szczegółach. Znamy polską cenę.

Zobacz także

Audi RS3 nowej generacji

Audi RS3 nowej generacji 2021-07-19

Audi zaprezentowało model RS3 nowej generacji. Od razu pokazano hatchbacka (Sportback) i sedana.Do tej pory najmocniejszą odmianą serii 3 Audi było S3, napędzane czterocylindrowym silnikiem TFSI o mocy 310 KM. Ale to już przeszłość - teraz palmę...
25 lat Audi RS

25 lat Audi RS 2019-07-17

W 1994 roku, a więc 25 lat temu Audi zaprezentował model RS 2 Avant. Był to pierwszy pojazd w historii firmy z serii RS.Do dziś Audi Sport GmbH (dawniej quattro GmbH) zaprezentowało już 25 modeli typu RS. W roku 2019 na rynku pojawiło się i pojawi...
Audi RS3 Sportback po liftingu

Audi RS3 Sportback po liftingu 2017-02-10

W Genewie zadebiutuje odświeżone Audi RS3 Sportback. Tak samo, jak zaprezentowany we wrześniu ubiegłego roku sedan, auto otrzymało nowy pas przedni. Inne są m.in. osłona chłodnicy i zderzak. W obu przypadkach zastosowano wloty powietrza o strukturze...
Audi RS3 Limousine

Audi RS3 Limousine 2016-10-01

Rodzinę najmocniejszych Audi uzupełnił właśnie nowy model. W Paryżu firma z Ingolstadt zaprezentowała nowe Audi RS3 Limousine. Czym pojazd wyróżnia się na tle „cywilnych" wersji?Samochód poznamy m.in. po osłonie chłodnicy z „żebrowaniem” o...
Audi RS3 Sportback już w polskich salonach

Audi RS3 Sportback już w polskich salonach 2015-05-20

Na polski rynek wjeżdża najmocniejszy kompakt segmentu premium – Audi RS3 Sportback. Auto z silnikiem 2.5 TFSI i napędem na cztery koła quattro kosztuje 257 670 złotych.Już w standardowej wersji samochód może się pochwalić bogatym wyposażeniem....

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS