chceauto.pl
x

Audi Q5 2019

Oceny użytkowników3.4286/5. Głosy: 14
Ocena: 3.43/5
Głosy: 14.

Dostępne silniki

benzyna

45TFSI 3.0 TFSI

diesel

35TDI 40TDI 3.0 TDI

FY (2017-2024)

II generacja Q5 zadebiutowała pod koniec 2016 roku. Stylistycznie samochód nawiązuje do poprzednika. Oferowane jest w 14 kolorach lakieru, ponadto wybierać można spośród czterech nowych linii wyposażeniowych: Sport, pakiet sportowy S line, pakiet stylistyczny Design Selection oraz pakiet zewnętrzny S line. Od nich zależy wygląd zewnętrzny pojazdu, np. w ramach linii wyposażeniowej „sport”, cała karoseria pomalowana jest w jednolitym kolorze.

Wymiary nowego Audi Q5 wynoszą: długość 4,66 m, szerokość 1,89 m, wysokość 1,66 m i rozstaw osi 2,82 m, co oznacza, że nowy model jest większy od poprzednika. Równocześnie nastąpiła redukcja masy, w zależności od wersji silnikowej, aż do 90 kg.

Nowe Audi Q5 plasuje się w czołówce swojej klasy pod względem aerodynamiki. Wersje czterocylindrowe, których dach zoptymalizowano pod względem właściwości aerodynamicznych, charakteryzują się współczynnikiem oporu powietrza cw o wartości 0,30.

Wnętrze oferuje dużo miejsca dla pięciu osób, w wielu wymiarach przewyższając poprzednika. Klimatyzację zamówić można w jednym z dwóch wariantów. Seryjnie montowana trójramienna, wielofunkcyjna kierownica, na życzenie dostępna z ogrzewaniem. Fotele mogą posiadać funkcję masażu. Opcjonalnie, tylne fotele można przesuwać do przodu i do tyłu oraz zmieniać kąt pochylenia oparć. Zależnie od pozycji oparcia, bagażnik ma pojemność podstawową od 550 do 610 l, czyli o dziesięć litrów większą niż w poprzednim modelu. Po złożeniu oparć, pojemność bagażnika wzrasta do 1550 l. Załadunek bagażnika ułatwiają inteligentne rozwiązania, takie jak standardowa, składana na różne sposoby mata, opcjonalne sterowanie sensoryczne eklektycznie poruszanej pokrywy bagażnika oraz manualne obniżanie poziomu pojazdu, przy użyciu systemu zawieszenia pneumatycznego.

Opcję stanowi Audi virtual cockpit, który ekranem o przekątnej 12,3 cala i o wysokiej rozdzielczości, zastępuje tradycyjne zegary. Kierowca może wybrać jeden z dwóch widoków ekranu – klasyczny z dużymi okrągłymi zegarami lub tryb progresywny, w którym dominuje mapa nawigacji lub listy menu. Opcjonalny wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy - head up display, rzuca na przednią szybę najważniejsze informacje. Centralna jednostka obsługi, to terminal MMI umieszczony na konsoli tunelu środkowego. W najbardziej rozbudowanej wersji systemu infotainment, czyli w nawigacji MMI Navigation plus z polem dotykowym MMI touch i z 8,3-calowym monitorem, pole dotykowe – touchpad – umieszczono na powierzchni regulatora obrotowo-przyciskowego. Pole rozpoznaje wprowadzane ręcznie litery oraz gesty znane z elektroniki użytkowej, np. tzw. zooming. Logika obsługi systemu MMI ze swoją płaską hierarchią, jest analogiczna do logiki obsługi współczesnego smartfona. Zawiera m.in. funkcję inteligentnego, swobodnego wyszukiwania tekstowego. Nowe sterowanie głosem naturalnym przetwarza polecenia wydawane z użyciem języka potocznego. Dodatkową, trzecią płaszczyzną obsługi w nowym Audi Q5, jest wielofunkcyjna kierownica. Nowe Audi Q5, podobnie ja modele Q7 i A4, posiada „osobistego asystenta trasy”, uczącego się nowych informacji. Gdy klient aktywuje tę funkcję, to system nawigacji zapamiętuje regularnie pokonywane trasy i stałe cele podróży oraz zestawia te informacje z miejscem parkowania i porą dnia. Tak długo, jak funkcja ta jest aktywna, uczy się zachowania klienta i na tej podstawie przy następnej podróży proponuje optymalny przebieg trasy nawet wtedy, gdy nawigacja jest wyłączona. System nawigacji bierze pod uwagę trzy najbardziej prawdopodobne cele, obliczając oprócz czasu przybycia, także aktualne natężenie ruchu. W ten sposób „osobisty asystent trasy” może w określonej sytuacji zasugerować kierowcy włączenie nawigacji, by ten mógł zobaczyć ewentualne trasy alternatywne. Kierowca decyduje, czy włączyć tę funkcję, a ponadto ma możliwość usuwania zapamiętanych celów. Jeśli funkcja nie jest włączona, system nie zapamiętuje celów i nie uwzględnia ani usuniętych celów, ani pokonanych tras. Nawigacja MMI Navigation plus z modułem Audi connect, wyposażona jest w modem LTE i punkt dostępu Wi–Fi hotspot, dzięki którym pasażerowie mogą bez przeszkód surfować po Internecie, korzystając nawet z ośmiu urządzeń przenośnych. Bezpłatna aplikacja Audi MMI connect App, zapewnia ścisłe połączenie samochodu ze smartfonem czy smartwatchem oraz oferuje jeszcze więcej usług. Należy do nich zdalne sprawdzenie ważnych informacji o stanie pojazdu, online media streaming i przeniesienie kalendarza ze smartfona do MMI. Audi phone box łączy smartfony z anteną samochodową i zapewnia optymalną jakość połączenia telefonicznego, ponadto indukcyjnie ładuje smartfony w standardzie Qi. Sprzęt muzyczny Bang & Olufsen Sound System z możliwością emisji trójwymiarowego dźwięku 3D, pozwala poczuć przestrzenną wysokość muzyki. Tablet Audi, również w nowej wersji, służy jako Rear Seat Entertainment, czyli elastyczny sprzęt dostarczający rozrywki pasażerom. Audi smartphone interface montowany na pokładzie nowego Audi Q5, pozwala korzystać ze smartfonowych aplikacji Apple Car Play lub Android Auto.

Korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC) z asystentem jazdy w korkach, może częściowo przejąć zadanie prowadzenia pojazdu w spowolnionym ruchu. Aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist ułatwia zachowanie toru jazdy. Ostrzeżenie o odległości ostrzega w przypadku zbyt małego odstępu od innego pojazdu. Asystent ruchu poprzecznego, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent manewru omijania i asystent skrętu, to kolejne nowości, pełniące ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa. To samo dotyczy systemów ochrony bezpieczeństwa pre sense – system ochrony bezpieczeństwa w ruchu ulicznym Audi pre sense city, który ostrzega przed pieszymi i pojazdami oraz w ramach granic systemowych automatycznie inicjuje pełne hamowanie awaryjne, to element wyposażenia standardowego. Asystent parkowania, działająca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych oraz asystent zjazdu ze wzniesienia, uzupełniają i tak bogatą ofertę.

Audi Q5 drugiej generacji, na początek wyposażane będzie w jeden z czterech silników, wśród których znajdują się trzy jednostki TDI i jedna jednostka TFSI. Mają one nawet o 20 kW (27 KM) większą moc, natomiast ich spalanie spadło. Niskim zużyciem paliwa cechują się zwłaszcza silniki 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM) i 140 kW (190 KM). Ulepszony silniki 2.0 TFSI ma moc 185 kW (252 KM), a w cyklu pomiarowym na 100 km zużywa 6,8 l benzyny. Również gruntownie zmodernizowana jednostka 3.0 TDI, ma teraz moc 210 kW (286 KM) i moment obrotowy 620 Nm. Układ przeniesienia napędu opracowano na nowo, podobnie jak sześciobiegową manualną skrzynię biegów, siedmiostopniową, automatyczną skrzynię S tronic i ośmiostopniową przekładnię automatyczną tiptronic (tylko w zestawieniu z silnikiem 3.0 TDI). Automatyczne skrzynie biegów wyposażono w funkcję wolnego biegu. Kierowca przełącza biegi używając dźwigni zmiany biegów lub manetek przy kierownicy. W obu przypadkach sygnał przekazywany jest elektronicznie. Nowy napęd na cztery koła quattro z techniką ultra, dostępny jest standardowo dla silnika 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 KM) oraz dla silnika 2.0 TFSI o mocy 185 kW (252 KM). Dla podstawowego silnika TDI o mocy 110 kW (150 KM), Audi dostarcza go opcjonalnie.

Napęd na cztery koła quattro z techniką Ultra odłącza napęd tylnej osi zawsze wtedy, gdy ten nie jest potrzebny, a w razie potrzeby proaktywnie załącza go ponownie. Zarówno w przypadku napędu na przednią oś, jak i w przypadku napędu na cztery koła quattro, selektywny rozkład momentu obrotowego miedzy osiami ułatwia prowadzenie pojazdu. To inteligentne oprogramowanie ma za zadanie zapewnić dynamiczną, precyzyjną, a zarazem kontrolowaną jazdę. Dla wersji z wysokoprężnym silnikiem V6, Audi na życzenie dostarcza sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi, który rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami zależnie od potrzeb, a tym samym oferuje najwyższą dynamikę jazdy – to kolejne novum w tej rodzinie i wśród konkurencji. Opcjonalnie, na pokładzie znaleźć się może dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie dostosowuje się do prędkości i kąta skrętu. Klienci wybrać mogą jeden z dwóch układów amortyzacji. Zawieszenie z systemem kontroli amortyzacji oferuje szerokie spektrum stopni komfortu i dynamiki, które kierowca może wybierać za pośrednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension, może z kolei nie tylko dopasować siłę amortyzacji, ale również zmieniać, w pięciu stopniach, wysokość zawieszenia karoserii. W dostępnym standardowo systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, regulującym pracę różnych układów i podzespołów, kierowca może wybrać jeden z aż siedmiu trybów jazdy.

Wiosną 2019 roku zaprezentowano Audi w sportowej wersji SQ5 TDI.

Podobnie jak poprzednia generacja, samochód jest napędzany mocny silnikiem V6. O ile jednak poprzednia generacja miała dwie turbosprężarki, to teraz jedna została zastąpiona elektrycznym kompresorem. Ponadto SQ5 TDI otrzymało układ mild hybrid.

Jednostka 3.0 V6 TDI montowana w nowym Audi SQ5 TDI generuje 347 KM i 700 Nm, przy czym ta wartość jest dostępna w wąskim zakresie obrotów - od 2500 do 3100 obr/min. Mimo wszystko osiągi SQ5 TDI są fenomenalne. Auto przyśpiesza do 100 km/h w 5,1 s, a prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.

[image30157]Podobnie jak Audi SQ7 TDI, tak i SQ5 TDI otrzymało 48-voltowy centralny system elektryczny składający się z elektrycznie napędzanej sprężarki (EAV) oraz układu mild hybrid. Energia gromadzona jest w litowo-jonowym akumulatorze o pojemności 10 Ah, który umieszczono pod podłogą bagażnika. Konwerter prądu stałego w prąd zmienny łączy całość z systemem 12-voltowym.

Elektrycznie napędzana sprężarka to nowość w SQ5. Wspomaga ona układ wtedy, gdy gazy spalinowe nie mają wystarczającej energii do poruszania klasycznej turbosprężarki, np. podczas startu i podczas przyspieszania w niskim zakresie obrotów – do 1650 obr/min. Dzięki niej natychmiast, gdy tylko kierowca będzie go potrzebował, dostępny jest wysoki moment obrotowy bez efektu tzw. „turbodziury”. Rozwiązanie to sprawdza się najbardziej podczas startu, wyprzedzania, czy wychodzenia z zakrętu.

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS