chceauto.pl
x
70 lat Citroena 2CV

70 lat Citroena 2CV

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2018-10-12
Stoisko Citroena na tegorocznym salonie w Paryżu zdobiły legendarne 2CV. Francuski producent umieścił je na honorowym miejscu, pionowo na jednej ze ścian swojego stoiska. Właśnie mija 70 lat od paryskiego Salonu Samochodowego z 1948 roku, na którym odbyła się uroczysta premiera najpopularniejszego Citroena w historii!

70 lat Citroena 2CV
Paryski Salon Samochodowy 1948. Pierwsza prezentacja Citroëna 2CV przed oniemiałą publicznością w obecności prezydenta Republiki Vincenta Auriola. Mimo iż niektórzy drwiąco komentowali nietypową sylwetkę samochodu, inni z miejsca dostrzegli w 2 CV zalety, których brakowało większości ówczesnych modeli: prostotę, lekkość, zwinność, komfort, wszechstronność... Zamówienia płynące zewsząd od pierwszych dni potwierdzały słuszność decyzji wizjonerskich projektantów marki. André Lefebvre, szef biura projektowego Citroëna, wyposażył 2CV w całą gamę pomysłowych jak na owe czasy rozwiązań: przedni napęd, elastyczne zawieszenie o dużym skoku, dwucylindrowy silnik chłodzony powietrzem, itd.

70 lat Citroena 2CV
Projekt TPV (Toute Petite Voiture, czyli bardzo małego samochodu) zrodził się w firmie Citroën już przed wojną, w 1936 roku. Cel był jasny – uczynić z samochodu, który był wciąż postrzegany jako przedmiot luksusowy, produkt powszechnego użytku, przydatny rolnikom w pracy i dostępny dla niższych klas społeczeństwa. Odtąd prostota, oszczędność i pomysłowość zostały zaprzęgnięte do realizacji jednego celu – nowy samochód miał „umożliwić przewóz czterech osób i 50 kilogramów ziemniaków lub jednej beczki z maksymalną prędkością 60 km/h”. W efekcie pierwszy TPV ważył na pusto 370 kg, a koszt jego produkcji wyniósł jedną trzecią kosztów produkcji modelu 11 CV. Model wyposażono tylko w jeden reflektor, ponieważ ówczesne przepisy nie wymagały dwóch!

W 1939 roku próbna seria 250 egzemplarzy TPV była gotowa do zaprezentowania modelu na Salonie Samochodowym w Paryżu. Jednak Salon został odwołany z powodu wybuchu II wojny światowej. Istniejące egzemplarze zostały celowo zniszczone lub ukryte. Po wojnie Citroën powrócił do projektu, ale trzeba było zaczekać aż do 1948 roku, aby marka mogła zaprezentować 2CV na Paryskim Salonie Samochodowym.

Popularny w najlepszym tego słowa znaczeniu, 2CV stał się odtąd prawdziwym społecznym fenomenem. Zapoczątkował wyjątkową, trwającą 42 lata karierę samochodu, który był pożądany przez rolników i proboszczów, ojców rodzin i studentów, i którego sprzedaż do 1990 roku (łącznie z wersją furgonetki) wyniosła ponad 5,1 miliona egzemplarzy. Do dzisiaj 2CV, czy też „Deuche” (wym. „dösz”), jak zwą go Francuzi, pozostaje ikoną w historii motoryzacji i budzi pożądanie bardzo wielu kolekcjonerów z całego świata.


70 lat Citroena 2CV - GALERIA ZDJĘĆ

70 lat Citroena 2CV70 lat Citroena 2CV70 lat Citroena 2CV

Zobacz także

Citroen Ami

Citroen Ami 2020-02-28

Citroen sięga po sprawdzone wzorce. Wkrótce zadebiutuje produkcyjna wersja nowego mikrosamochodu francuskiej makri - model Ami.Prototyp można było zobaczyć na ubiegłorocznym salonie w Genewie. Opracowanie wersji produkcyjnej zajęło firmie zaledwie rok!...
Klasyki w Wałbrzychu

Klasyki w Wałbrzychu 2014-08-31

W Polsce na popularności zyskują zloty klasycznych samochodów. Jedna z tego typu imprez odbyła się niedawno w dolnośląskim Wałbrzychu. Zapraszamy do naszej galerii!
Klasyki na zamku Topacz

Klasyki na zamku Topacz 2013-08-18

Długi weekend obfitował w naszym kraju w motoryzacyjne atrakcje. Jedną z nich był zlot pojazdów zabytkowych w podwrocławskim zamku Topacz. Do dolnośląskiej gminy Kobierzyce zjechało kilkadziesiąt wiekowych pojazdów z całej polski. Wśród nich...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS