chceauto.pl
x
35 lat katalizatora w Europie

35 lat katalizatora w Europie

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-07-27 Opinie
Dbałość o jakość powietrza to dziś modny temat wśród producentów samochodów. Mało kto wie, że pierwszym producentem standardowo montującym trójdrożne katalozatory w swoich pojadach był... Opel!

35 lat katalizatora w Europie
7 grudnia 1984 r. policja Nadrenii-Palatynatu odebrała pierwszą Asconę 1.8i wyprodukowaną z 3-funkcyjnym katalizatorem. W ciągu następnego roku Opel wprowadził katalizatory w całej gamie modeli – od Corsy, Kadetta i Ascony, po Rekorda, Monzę i Senatora. Niemiecki producent był pierwszą europejską marką, która zaoferowała trójdrożne katalizatory w standardzie.

Inżynierowie Opla doskonale wiedzieli, że europejskie warunki ruchu drogowego wymagają odpowiedniej technologii i jakości. Dlatego też opracowali katalizator specjalnie na potrzeby europejskich warunków jazdy – tak samo jak w przypadku nadwozia, zawieszenia, silników i hamulców. Dla Opla było to coś więcej niż tylko zainstalowanie katalizatora w układzie wydechowym; redukcja emisji spalin za pomocą katalizatora stanowiła skomplikowaną operację na „organach wewnętrznych” samochodu.

35 lat katalizatora w Europie
W porównaniu z konwencjonalnym samochodem, konstrukcja pojazdu z katalizatorem wymagała wielu zmian. Na przykład, katalizator po osiągnięciu temperatury roboczej (600 stopni Celsjusza) emituje dużo ciepła. Dlatego też elementy wrażliwe na ciepło i kabina pasażerska wymagały ochrony za pomocą osłon odbijających ciepło.

Aby katalizator mógł pracować z optymalną wydajnością, wymagał on elektronicznego systemu przygotowania mieszanki oraz wielu elementów sterujących, które z kolei wymagały dalszych modyfikacji. Nawet szyjka wlewu paliwa wymagała przeprojektowania, aby zapobiec omyłkowemu napełnianiu zbiornika benzyną ołowiową zamiast bezołowiową.

Opel przeznaczył ponad miliard marek oraz zaangażował setki inżynierów w rozwój katalizatorów i samochodów przyjaznych dla środowiska. W same tylko platformy testowe i wyposażenie do badania wytrzymałości oraz przeprowadzania testów przy wysokich prędkościach firma zainwestowała aż 100 milionów marek.

35 lat katalizatora w Europie
W skład nowych obiektów wchodziła również 13-kondygnacyjna ogrzewana wieża. W tym specjalnym izolowanym budynku można było przygotowywać do badania emisji jednocześnie ponad 130 samochodów. Ówczesne normy wymagały, aby przed badaniem emisji spalin każdy samochód przez co najmniej 12 godzin przebywał w temperaturze od 20 do 25°C.

Oprócz samochodów z fabrycznie zamontowanym trójdrożnym katalizatorem Opel zaoferował klientom również zestaw do modernizacji. Producent samochodów nie zadowalał się jednak innowacjami jedynie w zakresie technologii. Opel poszedł też nowymi drogami w dziedzinie public relations. Firma oferowała ludziom możliwość aktywnego uzyskiwania informacji o katalizatorach i modernizacji. Codziennie przez kilka godzin kierowcy i osoby zainteresowane mogli zadzwonić na "gorącą linię” telefoniczną i uzyskać odpowiedzi na swoje pytania z pierwszej ręki, od ekspertów firmy. Takie podejście w połowie lat dziewięćdziesiątych robiło ogromne wrażenie na nabywcach.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

35 lat katalizatora w Europie - GALERIA ZDJĘĆ

35 lat katalizatora w Europie35 lat katalizatora w Europie35 lat katalizatora w Europie35 lat katalizatora w Europie

Zobacz także

Opel Grandland po liftingu

Opel Grandland po liftingu 2021-06-10

Opel zaprezentował odświeżony model Grandland. Lista zmian jest imponująca. W nowym Grandlandzie firma kontynuuje "strategię elektryfikacji". Nabywcy mocnej i bardzo oszczędnej hybrydy plug‑in mają do wyboru napęd na przód lub elektryczny napęd na...
Opel Manta GSe ElektroMOD

Opel Manta GSe ElektroMOD 2021-03-22

Opel należy do e-pionierów wśród producentów samochodów. Najnowszy BEV (samochód elektryczny z zasilaniem akumulatorowym) Opla, czyli Mokka‑e, właśnie wyjeżdża na drogi, a marka już ujawnia pierwsze informacje na temat nowego , mocno nietypowego,...
300 tys. nowej Corsy

300 tys. nowej Corsy 2021-03-17

Mimo pandemii koronawirusa i załamania rynku nowych aut nowa Cora cieszy się dużym zainteresowaniem nabywców. Opel poinformował właśnie, że z linii produkcyjnej w hiszpańskiej Saragossie zjechało już 300 000 egzemplarzy. Samochód szczególnie...
Kto produkuje najwięcej aut w Polsce?

Kto produkuje najwięcej aut w Polsce? 2021-01-11

O blisko 1/3 zmalała w ubiegłym roku produkcja samochodów w Polsce. Największym poszkodowanym przez koronawirusa jest gliwicka fabryka Opla. Z danych Instytutu Samar wynika, ze w minionych dwunastu miesiącach produkcja nowych aut zmalała w naszym kraju...
Pół wieku Opla Manta

Pół wieku Opla Manta 2020-10-02

Minęło właśnie równe 50 lat od debiutu jednego z najbardziej rozpoznawalnych Opli w historii - usportowionego modelu Manta. Jaka była geneza jego powstania?W pewien sobotni poranek w 1969 roku George Gallion wsiadł do samolotu do Paryża. Amerykański...
50 lat Opli na prąd?

50 lat Opli na prąd? 2020-04-13

Na drogi trafiają właśnie elektryczne Corsy-e. Mało kto wie, że nie są to wcale pierwsze auta spod znaku błyskawicy ładowane z gniazdka... Przypomnijmy: cała gama modelowa zarówno samochodów osobowych, jak i lekkich samochodów użytkowych, ma...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.