chceauto.pl
x
Advertisement
Porady i rynek

Wysokociśnieniowy wtrysk w silnikach Diesla

Redakcja ChceAuto.pl | 2009-10-08 | Opinie
Wysokociśnieniowy wtrysk w silnikach Diesla
Do połowy lat dziewięćdziesiątych producenci nie przejmowali się za bardzo rozwojem silników wysokoprężnych. Jednostki te nie grzeszyły więc ani osiągami, ani też kulturą pracy. Miały po prostu bezawaryjnie przejeżdżać setki tysięcy km, chociażby jako taksówki.
Przedstawiciele tej kategorii – pozbawieni elektronicznych układów sterujących z rzędową lub rotacyjną pompą wtryskową bez problemu wytrzymywali 500 tys km bez remontu. Trzeba jednak pamiętać, że silnik o pojemnościach 2 litrów rozwijały wówczas 60-75 KM.

Później jednak – za sprawą Fiata, który opracował przełomowy system wtrysku typu Common Rail – silniki Diesla przeżyły prawdziwy renesans. Stały się dużo cichsze, lepiej wyważone, dynamiczne i oszczędne. W czasie, gdy większość producentów przestawiła się na system Common Rail (wysokociśnieniowa pompa, wspólna szyna wyrównująca ciśnienie i elektronicznie sterowane wtryskiwacze) niemieccy inżynierowie opracowali tzw. pompowtryskiwacze. System był bardziej skomplikowany (specjalnie przeprojektowane głowice) i pracował mniej kulturalnie niż Common Rail (charakterystyczne klekotanie) ale przy zachowaniu dobrych osiągów (wysoki moment obrotowy) zużywał jeszcze mniej paliwa.

Niestety, zaawansowana technika (dwumasowe koło zamachowe, zawory recyrkulacji spalin, wysokociśnieniowe wtryskiwacze) nie jest już tak niezawodna, jak poprzednie diesle. Nowoczesne silniki wysokoprężne są wrażliwe na jakość oleju napędowego (któremu w Polsce często bliżej do wody niż ropy), wymagają też rygorystycznego przestrzegania terminów wymiany oleju.

Dlatego właśnie inwestycja w nowoczesnego Diesla, który kusi dobrymi osiągami i niewielkim zużyciem paliwa powinna być poprzedzona chłodną kalkulacją. Pamiętajmy - oszczędności na paliwie potrafią odbić się czkawką w serwisie, gdy współpracy odmówią pompowtryskiwacze lub dwumasowe koło zamachowe! Koszt naprawy rzadko jest wówczas niższy, niż 5 tys. zł.


Opinie i komentarze na temat artykułu

przemo2000x
3 maja 2011
to prawda dla polaka starszy diesel mam takiego 1,9 bez turbo dla mnie rewelacja zużycie paliwa na poziomie4,5 ponad 1000km na zbiorniku na spokojną jadęwystarczy był taki w citroenie bx mimo 20 lat spisuje się super mało kosztuje prosta obsługa nawet posiada system dopalania spalin wogóle nie kopci wiwa france
comments powered by Disqus

Zobacz także

najczęściej poszukiwane

Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.