Za kilka miesięcy w polskich salonach pojawią się elektryczne Volvo XC40 Recharge. Na początek firma zaoferowała klientom najmocniejszą i najlepiej wyposażoną wersję P8. Ceny?
Pierwszy elektryczny model Volvo otrzymał bazową cenę w wysokości 268 150 zł. Nie jest tanio, bo i auto trudno nazwać skromnym. W tej cenie otrzymamy elektryczny bolid ubrany w szaty małego SUV-a. Choć od dotychczasowych modeli XC40 różnią go detale, osiągi śmiało nazwać można rewelacyjnymi. Samochód osiąga 100 km/h w czasie 4,9 sekundy. W tym przypadku najważniejsza jest jednak elastyczność. Dwa silniki o mocy łącznej 408 KM i momencie obrotowym 660 Nm katapultują auto bez żadnej zwłoki, natychmiast po wciśnięciu gazu. Masa własna 2188 kg w ogóle im nie przeszkadza.
Volvo XC40 Recharge P8 jest niemal kompletnie wyposażone. Już w serii otrzymamy bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa z tempomatem adaptacyjnym, czujnikami martwego pola, pakietem City Safety, utrzymania pasa i wieloma innymi. Jest też kamera cofania i czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa oraz 19-calowe obręcze ze stopów lekkich też są wliczone w cenę. Bez dopłat jest także system pokładowy Android Automotive OS, który ma w sobie nawigację Google, asystenta Google z obsługą głosową w języku polskim i sklep Google.
Zbyt skromnie? W takim razie podstawowy pakiet rozszerzony kosztuje 17 700 zł. Obejmuje panoramiczny, otwierany szklany dach, elektrycznie regulowane fotele, skrętne reflektory LED, system audio Harman Kardon oraz kamerę 360 stopni. Za 1720 zł można zamówić przyciemnione szyby, a za 6000 zł – tapicerkę z ekologicznej skóry lub tkaniny/winylu i skóry nappa. Wszystkie elektryki Volvo już na zawsze rozstały się ze skórami zwierzęcymi. 2920 zł kosztują większe felgi – 20-calowe. Lakier metalizowany? 3160 zł.
Akumulator samochodu ma pojemność 78 kWh. Deklarowany zasięg wynosi 418 km lub 516 km (WLTP City). Jeśli będziemy wielokrotnie czerpać przyjemność z mocnego przyspieszania, oczywiście wydatnie go skrócimy. XC40 Recharge obsługuje ładowarki o mocy 150 kW. Mowa o ładowaniu prądem stałym. Maksymalna moc ładowania prądem zmiennym wynosi 11 kW. Na najmocniejszej ładowarce DC naładowanie baterii od 0 do 80 proc. wynosi poniżej 40 minut. W rozsądnym gospodarowaniu energią na pokładzie pomaga pompa ciepła (wyposażenie standardowe) oraz zastosowanie z przodu nieco węższych opon niż z tyłu. Baterie umieszczone są idealnie między osiami pojazdu, pod podłogą. Mimo, że podnoszą masę pojazdu o 500 kg, podczas prowadzenia nie czuć większej różnicy. XC40 jest stabilne, a jego charakterystyka zawieszenia nastawiona jest na komfort.
Volvo zapowiada, że oferta elektryków dopiero się zaczęła. Do końca roku pojawią się kolejne odmiany elektryczne naszych aut. Do 2025 roku BEV-y mają stanowić połowę naszej oferty, a od 2030 roku – całość. Nowy model XC40 P8 Recharge pokazuje, że auta elektryczne mogą być prawdziwie fascynującą perspektywą.