Historia Volkswagena Caddy rozpoczęła się w 1980 roku, gdy niemiecki koncern zaprezentował pickupa zbudowanego na bazie Golfa I. Auto przetrwało w europejskiej produkcji aż do 1992 roku. W latach 1997-2003 w fabryce Seata w Martorell produkowano Caddy drugiej generacji, samochód ten oparty był na Volkswagenie Polo. Wreszcie w 2003 roku zadebiutowała trzecia generacja. Jest to samochód użytkowy, który z powodzeniem pełni może również rolę pojazdu osobowego. Auto produkowane jest w polskiej fabryce Volkswagena w Poznaniu w oparciu o płytę podłogową Golfa V.
Wersja osobowa nazywa się Caddy Life. W 2007 pojawiło się Caddy Maxi, które ma zwiększony rozstaw osi oraz długość całkowitą (o 47 cm). Samochodu nie można uznać za wzór niezawodności. Auto trapią awarie elektroniki (błędy komputera, częste przepalanie się żarówek). Silniki wysokoprężne TDI często borykają się z awaryjnym kołem dwumasowym i zużywającymi się turbosprężarkami. Zdarzają się silniki zużywające olej, a także awarie układu klimatyzacji. Niektóre egzemplarze mają też problemy ze rdzą. Przednie zawieszenie Caddy jest wspólne z Golfem V. Oryginalne części zamienne są drogie, na szczęście zamienniki są powszechnie dostępne. Natomiast tylne zawieszenie to... podobnie jak w Polonezie, resory piórowe. To dobre rozwiązanie dla osób, które za pomocą Caddy wożą towary, niestety wersja osobowa cierpi przez to na komforcie.
Caddy oferowane jest z szeroką gamą silników, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Silniki benzynowe nieźle znoszą LPG, natomiast optymalnym połączeniem osiągów i zużycia paliwa będzie silnik o pojemności 1.6. Wybór diesli jest szeroki i obejmuje jednostki bez turbosprężarki (2.0 SDI) przez sprawdzone 1.9 TDI aż po 2.0 TDI. Na rynku najłatwiej o importowane, poliftingowe furgony z silnikami 2.0 SDI. Caddy Life na rynku wtórnym to znacznie rzadsza oferta. Wyposażenie jest bardzo zróżnicowane. Najuboższe wersje dostawcze nie posiadają nawet wskaźnika temperatury i zamykanego schowka. Wersje osobowe są wyposażone znacznie lepiej, m.in. w klimatyzację.
W 2015 roku samochód poddano gruntownemu liftingowi. Auto otrzymało zaprojektowane na nowo pas przedni i tylny. Do nowszych modeli niemieckiej marki upodobniły się m.in. przednie reflektory i osłona chłodnicy. Sporo nowości znajdziemy również we wnętrzu. Kształty kokpitu sstały się teraz zdecydowanie bardziej wyraziste, pojawiły się też nowe listwy ozdobne i system informacyjno-rozrywkowy kolejnej generacji. Jednostki napędowe odświeżonego Caddy spełniają normę emisji spalin Euro 6.
Wraz z liftingiem na liście wyposażenia opcjonalnegto pojawiły się liczne systemy bezpieczeństwa oraz poprawiające komfort. Przykładem jest system monitorowania otoczenia Front Assist, w skład którego wchodzi system awaryjnego hamowania w mieście. Jeśli kierowca, jadąc z prędkością do 30 km/h, nie zauważy przeszkody znajdującej się na drodze, system automatycznie przyhamuje samochód. Ponadto, osobowe wersje Caddy, oprócz bocznych poduszek powietrznych, wyposażono także w poduszki kurtynowe. Aby złagodzić skutki tego rodzaju zdarzeń, odświeżone Caddy wyposażono w automatyczny hamulec pokolizyjny. W ramach wyposażenia dodatkowego dostępne są też system świateł drogowych Light Assist (automatycznie włącza i wyłącza w odpowiednich warunkach światła drogowe) oraz system rozpoznający zmęczenie kierowcy.
Volkswagen Caddy IV to kompaktowy van, który po gruntownej modernizacji zyskał całkowicie nowy wygląd i technologię. Jego stylizacja została upodobniona do większych modeli Volkswagena, takich jak T6.1. Samochód zbudowany jest na zmodyfikowanej platformie MQB, znanej z modeli osobowych marki, co przekłada się na lepsze właściwości jezdne.
Wnętrze przeszło największą metamorfozę, zyskując nowoczesny, niemal charakter samochodu osobowego z cyfrowymi wskaźnikami i dotykowym ekranem. Jakość materiałów wykończeniowych w kabinie kierowcy jest wyraźnie wyższa niż w poprzednich generacjach.
Gama napędowa składa się ze silników TDI i TSI, a po raz pierwszy oferowany jest również napęd hybrydowy typu mild-hybrid.
Oferta obejmuje wersję dostawczą Caddy Cargo oraz osobową Caddy Life.
Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych, pojazd zachował praktyczność, oferując dużą i regularną przestrzeń ładunkową.
Jego głównymi konkurentami w segmencie są Ford Transit Connect i Renault Kangoo. Ceny Caddy IV są zazwyczaj wyższe niż u rywali. Model ten utrzymuje również wysoką wartość odsprzedaży.