chceauto.pl
x
Używane: Nissan Primera P12

Używane: Nissan Primera P12

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2013-01-06 Opinie
Ostatnia generacja Nissana Primery – typoszereg P12 – zadebiutowała w 2002 roku. Samochód, który wyróżnia się na tle rówieśników dość nietypową stylistyką, przetrwał w ofercie japońskiej marki do 2007 roku.

Chociaż auto zapewnia komfortowe warunki podróżowania (rozstaw osi 2,68 m, długość 4,67 m), przestronny bagażnik i bogate wyposażenie (m.in. 6 poduszek powietrznych, klimatyzacja, pakiet elektryczny), ceny na rynku wtórnym uznać można za przystępne. W czym tkwi haczyk?

Nissan Primera
Nissan Primera
Primera P12 to jeden z pierwszych pojazdów Nissana opracowanych wspólnie z nowym (przynajmniej wówczas) partnerem strategicznym japońskiej marki – koncernem Renault. Niestety, wpływ Francuzów widoczny jest nie tylko na liście wyposażenia standardowego (auto wyposażone jest np. w kamerę cofania) – w porównaniu z poprzednimi generacjami Primery, typoszereg P12 dorobił się opinii auta „kapryśnego”.

W porównaniu z poprzednimi generacjami oszczędności dostrzec można na pierwszy rzut oka. Wnętrze – chociaż przestronne i ciekawie rozplanowane – nie grzeszy jakością materiałów wykończeniowych – twarde plastiki szybko się rysują i wydają w czasie jazdy nieprzyjemne dźwięki (skrzypienie, trzaski).

Legendy dotyczące awaryjności Nissana Pirmery P12 dotyczą głównie egzemplarzy z początku produkcji (przed liftingiem w 2005 roku). Większość krytycznych opinii dotyczy wysokoprężnego silnika 1,9 dCi konstrukcji Renault, który spotkać można również w Lagunie II generacji okrzykniętej mianem „królowej lawet”.

Nissan Primera
Nissan Primera
Co ciekawe, na usterki narażone są głównie te pojazdy, których właściciele stosowali się do zaleceń serwisowych producenta - te zakładały wymianę oleju w silniku co 30 tys. km. Tak serwisowane jednostki serii dCi cierpią z powodów usterek turbosprężarek i – niestety często – układu korbowo-tłokowego. Silnik zaciera się na panewkach (nawet przy 150-200 tys. km przebiegu) a naprawa okazuje się najczęściej nieopłacalna. W przypadku tego pojazdu „pełna historia serwisowa” może więc – wbrew pozorom – oznaczać spore kłopoty. Warto jednak wiedzieć, że prawidłowo serwisowany 1,9 silnik dCi (stosowano je również w Mitsubishi i Volvo) potrafi pokonać nawet 400-500 tys. km. Tyle tylko, że zarówno Volvo, jak i Mitsubishi zalecają wymianę oleju co każde 15 tys. km (dla własnego bezpieczeństwa zalecany skrócić interwał do 10 tys. km).

Po przebiegu rzędu 200 tys. km (dotyczy wszystkich jednostek napędowych) trzeba się przygotować na usterki osprzętu: rozrusznika, alternatora czy np. wybieraka skrzyni biegów.

Na poważne usterki – z reguły – nie cierpią samochody z silnikami benzynowymi (wyposażono je w bezobsługowy łańcuch rozrządu), ale nie wszystkie jednostki polecić można z czystym sumieniem. Problemy stwarza czasami motor o pojemności 1,8 l, który znany jest z dużego apetytu na olej i ulegającym awariom cewek zapłonowych. Biorąc pod uwagę masę auta najlepszym wyborem wydaje się być benzynowa dwulitrówka o mocy 140 KM. Ta ostatnia często zamawiana była jednak z bezstopniową przekładnią typu CVT, która – z czasem – może się okazać przysłowiową studnią bez dna. Po większym przebiegu w skrzyni lubi rozciągać się łańcuch transmisyjny, koszty naprawy uszkodzonego podzespołu przewyższać mogą wartość auta.

Nissan Primera
Nissan Primera
Pomijając drobne złośliwości ze strony układu elektrycznego (np. włączająca się w czasie jazdy kamera cofania – uszkodzona wiązka/kostka tylnych świateł, przestający działać centralny zamek itd.) właściciel Primery P12 najczęściej odwiedzać będzie mechaników w związku ze zużyciem elementów metalowo-gumowych zawieszenia. Niezbyt trwałe (zwłaszcza na polskich drogach) są sworznie i tuleje przednich wahaczy, tylne łączniki stabilizatorów i końcówki drążków kierowniczych.

Wbrew pozorom, przy odpowiedniej obsłudze serwisowej Nissan Primera P12 okazuje się jednak stosunkowo trwałym autem, które – zwłaszcza w wersjach z silnikami benzynowymi – okazuje się często mniej usterkowe, niż francuska, włoska czy niemiecka konkurencja.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Używane: Nissan Primera P12 - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Nissan Primera P12Używane: Nissan Primera P12Używane: Nissan Primera P12Używane: Nissan Primera P12

Zobacz także

Nissan Juke razy milion!

Nissan Juke razy milion! 2018-07-17

Brytyjska fabryka Nissana w Sunderland świętuje wyprodukowanie milionowego Nissana Juke. Osiągniecie miliona dostarczonych na rynki Starego Kontynentu egzemplarzy zajęło japonskiej marce osiem lat. Juke to drugi crossover Nissana produkowany w brytyjskiej...
Używane: Mitsubishi Grandis

Używane: Mitsubishi Grandis 2018-03-18

Minivany od lat cieszą się ogromną popularnością w Japonii. Jednym z dostępnych w Europie aut tej klasy o stricte azjatyckim pochodzeniu jest Mitsubishi Grandis. Czy warto go kupić?Samochód produkowany był w latach 2003-2011 i początkowo oferowano go...
Poradnik: używane z salonu. Toyota i Volkswagen

Poradnik: używane z salonu. Toyota i Volkswagen 2017-06-20

Samochody koncernów Toyoty i Volkswagena od lat rywalizują o palmę pierwszeństwa wśród najchętniej kupowanych w naszym kraju pojazdów. Dotyczy to również rynku wtórnego. W jaki sposób próbują zagospodarować tą niszę dealerzy obu marek? Czy...
Używane: Opel Astra IV (J)

Używane: Opel Astra IV (J) 2017-05-28

Czwarta generacja Opla Astry (typoszereg J) debiutowała w czasie salonu samochodowego we Frankfurcie w 2009 roku. Samochód okazał się sporym sukcesem, a w produkcji przetrwał do 2015 roku.Pojazd był zupełnie nową konstrukcją, którą zbudowano w...
Używane: BMW 5 F10/F11

Używane: BMW 5 F10/F11 2017-05-17

BMW serii 5 F10/F11 debiutowało w 2010 roku. Produkcję tej generacji zakończono na początku roku 2017, a więc można liczyć na dość spory i nagły spadek cen tej generacji.Zanim jednak ruszymy na poszukiwania dobrej oferty, trzeba zdać sobie sprawę,...
Używane: Volvo XC60 I

Używane: Volvo XC60 I 2017-03-30

Volvo XC60 to dla szwedzkiej firmy niezwykle ważny model. I generacja tego kompaktowego crossovera debiutowała w 2008 roku i stała się najlepiej sprzedającym się modelem w historii Volvo. W efekcie samochód przetrwał w produkcji aż do 2017 roku, gdy...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.