chceauto.pl
x
Tych usterek nie musisz naprawiać. Szybko.

Tych usterek nie musisz naprawiać. Szybko.

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-08-04
Każdy chciałby, żeby jego samochód – mimo wieku – znajdował się w świetnej kondycji.

Okazuje się jednak, że w przypadku aut hasło „lepiej zapobiegać niż leczyć” nie zawsze się sprawdza. W niektórych sytuacjach chęć utrzymania auta w idealnym stanie technicznym odbije się znacząco na stanie naszego portfela. Jakich usterek nie warto usuwać, gdy tylko zaczną dawać o sobie znać?

Świetnym przykładem tego typu dolegliwości jest np. wyrobione łożysko oporowe sprzęgła. Wielu, zwłaszcza świeżo upieczonych, kierowców po usłyszeniu dziwnego odgłosu, jaki pojawia się przy wciśnięciu pedału sprzęgła z miejsca udaje się do mechanika. Ten – przeważnie - „uziemia” pojazd na dwa/trzy dni i inkasuje za usługę od 300 do 600 zł. Starsi kierowcy, wychowani na maluchach, „dużych fiatach” czy polonezach, nigdy nie wpadliby nawet na pomysł, by – z uwagi na huczące łożysko – odstawiać auto do warsztatu. Ci doskonale zdają sobie bowiem sprawę z faktu, że wymiana samego łożyska to pieniądze wyrzucone w błoto. By dwa razy nie płacić za robociznę, należałoby wymienić nie tylko łożysko oporowe, ale też tarczę sprzęgła i „słoneczko”, czyli docisk. Jeżeli jednak te wciąż dają sobie radę z przenoszeniem momentu obrotowego nie warto od razu kupować całego kompletu sprzęgła. Oczywiście, z huczącym łożyskiem nie można jeździć w nieskończoność i – żeby była jasność – nikogo na to nie namawiamy. Jest jednak bardzo prawdopodobne, że – jeśli delikatnie obchodzimy się ze sprzęgłem – zanim do reszty się rozpadnie, przejedzie jeszcze kilka tysięcy kilometrów. Ten czas wykorzystać można np. na znalezienie kompletu sprzęgła za rozsądne pieniądze.

Niepokojące odgłosy jakie pojawiają się po wciśnięciu pedału sprzęgła powinny więc być dla nas swego rodzaju informacją, że w najbliższym czasie należałoby wymienić KOMPLETNE sprzęgło. Jeśli szum nie jest zbyt intensywny, zapewne mamy na to jeszcze kilka miesięcy. Jeśli z każdym dniem staje się wyraźnie głośniejszy – niestety – trzeba szybko rozglądać się za częściami. Pamiętajmy jednak, że awaria sprzęgła nawet wiele kilometrów od domu nie oznacza wcale finansowej katastrofy. Przy odrobinie wprawy w operowaniu gazem, z niesprawnym sprzęgłem, bez problemu przejedziemy dziesiątki kilometrów. To wystarczy, by dojechać do warsztatu i zaoszczędzić na lawecie.

Podobnie, jak z łożyskiem oporowym rzecz ma się również z simmeringiem wału (czyli uszczelką) pomiędzy silnikiem, a skrzynią biegów. Guma, która z biegiem czasu twardnieje coraz słabiej radzi sobie z naporem oleju, wiec po większym przebiegu wycieki z tego miejsca są normą w niemal każdym samochodzie. Sam simmering – jak na kawałek gumowej uszczelki przystało – niezależnie od klasy pojazdu - kosztuje zazwyczaj grosze, ale podobnie jak w przypadku łożyska oporowego – na wymianie mocno wzbogaci się mechanik. Powód? By wymienić ów nieszczęsny kawalek gumy, bez żadnej przesady – zdemontować trzeba pół samochodu. Konieczne będzie odpięcie półosi, a także „zrzucenie” skrzyni biegów i sprzęgła. Dlatego właśnie, jeśli wyciek nie jest mocno irytujący, lepiej częściej kontrolować poziom oleju w silniku, niż decydować się na wymianę uszczelniacza. Ten należy jednak dopisać do listy „szykujących się” napraw i spokojnie czekać, aż współpracy zacznie odmawiać sprzęgło. Decydując się na równoczesną wymianę simmeringu i kompletnego sprzęgła na robociznie oszczędzimy dobre 500-800 zł.

Pamiętajmy – stare samochody nie chlapią olejem. One, po prostu, znaczą teren...


Zobacz także

TUV 2021 najmniej i najbardziej usterkowe auta zdaniem Niemców

TUV 2021 najmniej i najbardziej usterkowe auta zdaniem Niemców 2021-11-24

TUV, czyli Niemieckie Stowarzyszenie Inspekcji Technicznej opublikowało jubileuszowy, 50. juz, raport dotyczący usterkowości pojazdów. Badanie powstało na podstawie 9,6 miliona przeglądów technicznych pojazdów przeprowadzonych w Niemczech w czasie od...

Najlepsze auta wg TUV 2020-11-16

Znamy już wyniki corocznego raportu usterkowości publikowanego przez niemiecki TUV. Między czerwcem 2019 a lipcem 2020 roku w stacjach należących do niemieckiego stowarzyszenia wykonano ponad 8,8 mln obowiązkowych przeglądów technicznych. Które auta...
Najgorsze auta wg TUV

Najgorsze auta wg TUV 2020-11-16

Niemiecki TUV opublikował swój najnowszy raport usterkowości: TUV-Report 2021. Zestawienie powstało w oparciu o ponad 8,8 mln obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych dokonanych w niemieckich stacjach TUV pomiędzy lipcem 2019 do czerwcem 2020. Za...
ADAC 2019: najlepsze auta

ADAC 2019: najlepsze auta 2019-05-06

Niemiecki Automobilklub opublikował swój najnowszy raport usterkowości pojazdów. Zestawienie powstaje w oparciu o liczbę interwencji (i wykrytych przy ich okazji usterek) pojazdów pomocy drogowej zwanej w Niemczech tzw. "żółtymi aniołami". Przeszło...
Które auta mają najtrwalsze zawieszenia?

Które auta mają najtrwalsze zawieszenia? 2019-04-24

Polscy mechanicy ocenili trwałość zawieszeń najpopularniejszych w naszym kraju samochodów używanych. Najsłabsze oceny dostały auta francuskie...To kolejna odsłona rankingu trwałości pojazdów przygotowanego przez sieć niezależnych warsztatów...
Elektryka - ranking awaryjności

Elektryka - ranking awaryjności 2019-04-16

Na 4 w 6-stopniowej, szkolnej skali polscy mechanicy ocenili stan układów elektrycznych w samochodach jeżdżących po naszych drogach. To kolejne zestawienie przygotowane na podstawie „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników”...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS