chceauto.pl
x
Tych usterek nie musisz naprawiać. Szybko.

Tych usterek nie musisz naprawiać. Szybko.

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-08-04 Opinie
Każdy chciałby, żeby jego samochód – mimo wieku – znajdował się w świetnej kondycji.

Okazuje się jednak, że w przypadku aut hasło „lepiej zapobiegać niż leczyć” nie zawsze się sprawdza. W niektórych sytuacjach chęć utrzymania auta w idealnym stanie technicznym odbije się znacząco na stanie naszego portfela. Jakich usterek nie warto usuwać, gdy tylko zaczną dawać o sobie znać?

Świetnym przykładem tego typu dolegliwości jest np. wyrobione łożysko oporowe sprzęgła. Wielu, zwłaszcza świeżo upieczonych, kierowców po usłyszeniu dziwnego odgłosu, jaki pojawia się przy wciśnięciu pedału sprzęgła z miejsca udaje się do mechanika. Ten – przeważnie - „uziemia” pojazd na dwa/trzy dni i inkasuje za usługę od 300 do 600 zł. Starsi kierowcy, wychowani na maluchach, „dużych fiatach” czy polonezach, nigdy nie wpadliby nawet na pomysł, by – z uwagi na huczące łożysko – odstawiać auto do warsztatu. Ci doskonale zdają sobie bowiem sprawę z faktu, że wymiana samego łożyska to pieniądze wyrzucone w błoto. By dwa razy nie płacić za robociznę, należałoby wymienić nie tylko łożysko oporowe, ale też tarczę sprzęgła i „słoneczko”, czyli docisk. Jeżeli jednak te wciąż dają sobie radę z przenoszeniem momentu obrotowego nie warto od razu kupować całego kompletu sprzęgła. Oczywiście, z huczącym łożyskiem nie można jeździć w nieskończoność i – żeby była jasność – nikogo na to nie namawiamy. Jest jednak bardzo prawdopodobne, że – jeśli delikatnie obchodzimy się ze sprzęgłem – zanim do reszty się rozpadnie, przejedzie jeszcze kilka tysięcy kilometrów. Ten czas wykorzystać można np. na znalezienie kompletu sprzęgła za rozsądne pieniądze.

Niepokojące odgłosy jakie pojawiają się po wciśnięciu pedału sprzęgła powinny więc być dla nas swego rodzaju informacją, że w najbliższym czasie należałoby wymienić KOMPLETNE sprzęgło. Jeśli szum nie jest zbyt intensywny, zapewne mamy na to jeszcze kilka miesięcy. Jeśli z każdym dniem staje się wyraźnie głośniejszy – niestety – trzeba szybko rozglądać się za częściami. Pamiętajmy jednak, że awaria sprzęgła nawet wiele kilometrów od domu nie oznacza wcale finansowej katastrofy. Przy odrobinie wprawy w operowaniu gazem, z niesprawnym sprzęgłem, bez problemu przejedziemy dziesiątki kilometrów. To wystarczy, by dojechać do warsztatu i zaoszczędzić na lawecie.

Podobnie, jak z łożyskiem oporowym rzecz ma się również z simmeringiem wału (czyli uszczelką) pomiędzy silnikiem, a skrzynią biegów. Guma, która z biegiem czasu twardnieje coraz słabiej radzi sobie z naporem oleju, wiec po większym przebiegu wycieki z tego miejsca są normą w niemal każdym samochodzie. Sam simmering – jak na kawałek gumowej uszczelki przystało – niezależnie od klasy pojazdu - kosztuje zazwyczaj grosze, ale podobnie jak w przypadku łożyska oporowego – na wymianie mocno wzbogaci się mechanik. Powód? By wymienić ów nieszczęsny kawalek gumy, bez żadnej przesady – zdemontować trzeba pół samochodu. Konieczne będzie odpięcie półosi, a także „zrzucenie” skrzyni biegów i sprzęgła. Dlatego właśnie, jeśli wyciek nie jest mocno irytujący, lepiej częściej kontrolować poziom oleju w silniku, niż decydować się na wymianę uszczelniacza. Ten należy jednak dopisać do listy „szykujących się” napraw i spokojnie czekać, aż współpracy zacznie odmawiać sprzęgło. Decydując się na równoczesną wymianę simmeringu i kompletnego sprzęgła na robociznie oszczędzimy dobre 500-800 zł.

Pamiętajmy – stare samochody nie chlapią olejem. One, po prostu, znaczą teren...


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

ADAC 2019: najlepsze auta

ADAC 2019: najlepsze auta 2019-05-06

Niemiecki Automobilklub opublikował swój najnowszy raport usterkowości pojazdów. Zestawienie powstaje w oparciu o liczbę interwencji (i wykrytych przy ich okazji usterek) pojazdów pomocy drogowej zwanej w Niemczech tzw. "żółtymi aniołami". Przeszło...
Które auta mają najtrwalsze zawieszenia?

Które auta mają najtrwalsze zawieszenia? 2019-04-24

Polscy mechanicy ocenili trwałość zawieszeń najpopularniejszych w naszym kraju samochodów używanych. Najsłabsze oceny dostały auta francuskie...To kolejna odsłona rankingu trwałości pojazdów przygotowanego przez sieć niezależnych warsztatów...
Elektryka - ranking awaryjności

Elektryka - ranking awaryjności 2019-04-16

Na 4 w 6-stopniowej, szkolnej skali polscy mechanicy ocenili stan układów elektrycznych w samochodach jeżdżących po naszych drogach. To kolejne zestawienie przygotowane na podstawie „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników”...
TUV 2019: najbardziej usterkowe 10 i 11-latki

TUV 2019: najbardziej usterkowe 10 i 11-latki 2019-01-08

Jak co roku eksperci TUV przygotowali ranking usterkowości pojazdów. Najnowsze zestawienie powstało w oparciu o 8,8 mln przeglądów rejestracyjnych wykonanych między lipcem 2017 a czerwcem 2018 roku.
Tanio znaczy drogo?

Tanio znaczy drogo? 2018-12-27

Przełom roku to czas na finansowe podsumowania i wstępne planowanie wydatków na kolejne miesiące. Kupując tani samochód trzeba naprawdę dobrze policzyć potencjalne zyski i straty. „Wariant niskokosztowy” nie zawsze okazuje się takim w ostatecznym...
Te awarie pochłoną tysiące. Jak ich uniknąć?

Te awarie pochłoną tysiące. Jak ich uniknąć? 2018-12-19

Średnie roczne wydatki przeznaczane na utrzymanie samochodu, nie wliczając w nie paliwa, mogą sięgnąć nawet 12 tys. złotych. Jakie awarie samochodu mogą poważnie nadszarpnąć domowy budżet? Oto lista kilku najpopularniejszych usterek, których...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.