chceauto.pl
x

Toyota Land Cruiser 2002

Oceny użytkowników2.5000/5. Głosy: 2
Ocena: 2.5/5
Głosy: 2.

Dostępne silniki

benzyna

2.7 DOHC 3.4 V6 4.0 V6 4.5 24V 4.7 V8

diesel

3.0 D-4D 3.0 TD 3.0D 4.2D 4.2TD

J90 (1996-2003)

J90, często zwana również J9, ma charakter zaskakująco komfortowego woła roboczego, któremu nie straszne piaski Afryki, błota Syberii, jak i... autostrady zachodniej Europy. Przykładem może być chociażby przednie zawieszenie, gdzie – zamiast sztywnego mostu – znajdziemy układ niezależnych wahaczy i kolumny McPhersona. Na tylnej osi znajdziemy klasyczny sztywny most, zestaw wahaczy wzdłużnych, drążek Panharda i sprężyny śrubowe. W efekcie mamy do czynienia z samochodem, który – mimo rozmiarów – świetnie radzi sobie nawet w całkiem wymagającym terenie, ale spokojnie (i bezpiecznie!) jest w stanie poruszać się z prędkościami podróżnymi przekraczającymi 100 km/h. Zawieszenie oraz karoserię przykręcono oczywiście do solidnej ramy.

Podobnie jak np. w Land Roverze Discovery napęd standardowo przenoszony jest na koła obu osi (na rynku spotkać można pojedyncze egzemplarze z dopinaną, klasyczna sztywną osią). Standardem jest oczywiście reduktor i blokada centralnego mechanizmu różnicowego (można ją włączyć w czasie jazdy szosowej, po załączeniu przekładni redukcyjnej aktywuje się automatycznie).

Mocną stroną J90 jest też gama jednostek napędowych. Jeden z popularniejszych silników to turbodiesel o pojemności 3.0 l (1KZ-TE) z klasyczną (sterowaną elektronicznie) pompą wtryskową i komorą wirową. Kultura pracy przypomina wprawdzie konstrukcje z lat osiemdziesiątych, ale 125 KM zapewnia rozsądne osiągi (ok 14 s. do 100 km/h), akceptowalne zużycie paliwa i wysoką trwałość. Wprawdzie jednostka słabo toleruje skoki temperatur (podatna na przegrzanie, co może powodować pękanie głowicy), ale po drobnych inwestycjach w układ chłodzenia dowiezie nas w najdalsze zakątki świata. Często spotykaną modyfikacją jest np. montaż chłodnicy powietrza doładowującego, co w połączeniu z modyfikacjami nastawów pompy wtryskowej pozwala wykrzesać z jednostki dodatkowe pokłady mocy. Zaletą jest również duża odporność na jakość oleju napędowego.

Świetną opinią cieszą się również wszystkie stosowane w tej generacji silniki benzynowe. Niezależnie czy mowa o 2.7 l (152 KM) czy 3.4 (178 KM), trudno wskazać ich słabe punkty poza apetytem na paliwo. Świetną opinią cieszą się również stosowane w tej generacji powszechnie automatyczne skrzynie biegów. To klasyczne (hydrokinetyczne),trwałe automaty o czterech przełożeniach, które nie boją się też ciężkiej eksploatacji w terenie.

Usterki? Wynikają niemal wyłącznie z wyeksploatowania i dotyczą takich podzespołów, jak np. przekładnia kierownicza, stacyjki czy – ogólnie rzec rzecz ujmując – elementów przeniesienia napędu. Największym wrogiem Land Criusera L90 jest obecnie korozja. Chociaż auta były całkiem nieźle zabezpieczone przed działaniem rdzy, lata ciężkiej eksploatacji i polskie zimy zrobiły swoje. O wyborze konkretnego egzemplarza decydować powinny dokładne oględziny pojazdu od spodu (radzimy dokładnie opukać ramę zwłaszcza w jej tylnej części).

J100 (1998-2007)

J100 pojawiła się na rynku z początkiem 1998 roku. Mimo potężnych rozmiarów auto oferowane było wyłącznie w wersji pięcioosobowej. Tym razem konstruktorzy postawili na komfort i lepsze właściwości jezdne na asfalcie. Z tego względu w miejsce sztywnego przedniego mostu pojawiło się niezależne zawieszenie przednich kół ze sprężynami śrubowymi i stabilizatorem. W tym samym czasie w ofercie (na wybranych rynkach) znajdował się jednak model J105, który przygotowano z myślą o bardziej terenowej eksploatacji (można się było zdecydować np. na sztywny most przedni).
Niezależnie od wybranej jednostki napędowej Toyoty serii J100 mają stały napęd na obie osie. Standardem była pięciostopniowa ręczna skrzynia biegów i przekładnia redukcyjna. Jako opcje występowały 4 i 5-stopniowe automaty.
Land Criuser tej generacji cieszy się raczej dobrą opinią, ale problemem jest znalezienie zadbanego egzemplarza. Usterki mechaniczne nie są większym problemem – ten stanowi znalezienie auta, które nie wymaga natychmiastowej interwencji blacharza. Przed zakupem radzimy więc dokładne oględziny z poziomu kanału/podnośnika i weryfikację stanu podwozia (rama,podłoga, progi) przy pomocy gumowego młotka!

J120 (2002-2009)

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS