Toyota znana jest głównie z produkowania bezawaryjnych samochodów o napędzie hybrydowym. W ostatnim czasie japoński koncern próbuje jednak odejść od wizerunku producenta, który w ofercie ma jedynie samochody "nudne". Stąd wprowadzone sportowe wersje sygnowane logiem GR. Jednak najnowsza Toyota GT GT to pojazd z zupełnie innej półki.
- Toyota GR GT. Układ napędowy
- Toyota GR GT z układem transaxle
- Toyota GR GT. Wnętrze
- Toyota GR GT3
Toyota GR GT. Układ napędowy
Oficjalnie Toyota GR GT to pojazd jeszcze prototypowy, znajdujący się w fazie rozwoju, jednak Japończycy nie ukrywają, że auto wejdzie do produkcji i będzie zbliżone do prototypu. Wersja produkcyjna ma się pojawić w 2027 roku.
Toyota podkreśla, że GR GT najważniejszy jest kierowca, dlatego w pracach nad tym pojazdem uczestniczyli kierowcy wyczynowi i testowi, a nad całością prac czuwał sam prezes Toyoty, Akio Toyoda. GR GT ma być flagowym modelem Toyoty, pojazdem który nawiąże tradycją do słynnej do dziś Toyoty 2000GT z lat 60. ubiegłego wieku.

Toyota GR GT
Auto od początku projektowano jako pojazdy wyścigowy z homologacją drogową, na którego bazie będzie powstawać wyczynowa odmiana GR GT3. Toyota GR GT jest napędzana przez hybrydowy układ, które sercem jest nowy 4-litrowy silnik V8, wspierany przez jednostkę elektryczną. Moc systemowa układy wynosi 650 KM, maksymalny moment obrotowy to 850 Nm. Dzięki temu prędkość maksymalna ma przekraczać 320 km/h.
Silnik ma średnicę i skok tłoka 87,5 x 83,1 mm, a krótki skok zmniejsza jego całkowitą wysokość. Turbosprężarki umieszczono wewnątrz przestrzeni pomiędzy głowicami silnika, po jednej dla każdej strony układu V. Jednostka napędowa wyposażona jest w układ smarowania z suchą miską olejową.

Toyota GR GT
Toyota GR GT z układem transaxle
W Toyocie GR GT zastosowano układ napędowy typu transaxle: silnik jest z przodu, ale ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów została przesunięta do tyłu i zintegrowana z mechanizmem różnicowym (o ograniczonym poślizgu) tylnej osi. Przed skrzynią biegów znajduje się natomiast silnik elektryczny. Takie rozwiązanie znacznie poprawia rozkład masy między osiami, który w GR GT wynosi 45:55 (przód:tył).
Ponadto auto ma cechować się niewielką masą (1750 kg) i nisko położonym środkiem ciężkości. By to osiągnąć zastosowano (po raz pierwszy w Toyocie), całkowicie aluminiową ramę nadwozia. Wykorzystanie tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) i innych materiałów w panelach pozwoliło uzyskać wytrzymałą, a jednocześnie lekką konstrukcję. Samochód ma 482 cm długości, 200 cm szerokości i tylko 119,5 cm wysokości. Rozstaw osi to 272,5 cm.

Toyota GR GT3
Toyota GR GT. Wnętrze
Projekt wnętrza został opracowany zgodnie z zasadami ergonomii. Celem było osiągnięcie optymalnej pozycji za kierownicą z perspektywy profesjonalnego kierowcy oraz widoczności niezbędnej do jazdy na granicy możliwości. Oczywiście, oprócz jazdy na torze, zadbano również o to, aby auto było przystosowane do codziennego użytku.

Toyota GR GT
Toyota GR GT3
Na bazie Toyoty GR GT powstanie wyczynowa wersja GR GT3 homologowana w kategorii GT3, czyli najwyższej kategorii samochodów seryjnych w motorsporcie.

Toyota GR GT3
Toyota GR GT oraz GR GT3 w wersji produkcyjnej pojawią się w 2027 roku.