chceauto.pl
x
Toyota GR GT. Auto sportowe na drogę

Toyota GR GT. Auto sportowe na drogę

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2025-12-05

Toyota znana jest głównie z produkowania bezawaryjnych samochodów o napędzie hybrydowym. W ostatnim czasie japoński koncern próbuje jednak odejść od wizerunku producenta, który w ofercie ma jedynie samochody "nudne". Stąd wprowadzone sportowe wersje sygnowane logiem GR. Jednak najnowsza Toyota GT GT to pojazd z zupełnie innej półki.

  1. Toyota GR GT. Układ napędowy
  2. Toyota GR GT z układem transaxle
  3. Toyota GR GT. Wnętrze
  4. Toyota GR GT3

Toyota GR GT. Układ napędowy

Oficjalnie Toyota GR GT to pojazd jeszcze prototypowy, znajdujący się w fazie rozwoju, jednak Japończycy nie ukrywają, że auto wejdzie do produkcji i będzie zbliżone do prototypu. Wersja produkcyjna ma się pojawić w 2027 roku.

Toyota podkreśla, że GR GT najważniejszy jest kierowca, dlatego w pracach nad tym pojazdem uczestniczyli kierowcy wyczynowi i testowi, a nad całością prac czuwał sam prezes Toyoty, Akio Toyoda. GR GT ma być flagowym modelem Toyoty, pojazdem który nawiąże tradycją do słynnej do dziś Toyoty 2000GT z lat 60. ubiegłego wieku.
Toyota GR GT
Toyota GR GT
Auto od początku projektowano jako pojazdy wyścigowy z homologacją drogową, na którego bazie będzie powstawać wyczynowa odmiana GR GT3. Toyota GR GT jest napędzana przez hybrydowy układ, które sercem jest nowy 4-litrowy silnik V8, wspierany przez jednostkę elektryczną. Moc systemowa układy wynosi 650 KM, maksymalny moment obrotowy to 850 Nm. Dzięki temu prędkość maksymalna ma przekraczać 320 km/h.

Silnik ma średnicę i skok tłoka 87,5 x 83,1 mm, a krótki skok zmniejsza jego całkowitą wysokość. Turbosprężarki umieszczono wewnątrz przestrzeni pomiędzy głowicami silnika, po jednej dla każdej strony układu V. Jednostka napędowa wyposażona jest w układ smarowania z suchą miską olejową.
Toyota GR GT
Toyota GR GT

Toyota GR GT z układem transaxle

W Toyocie GR GT zastosowano układ napędowy typu transaxle: silnik jest z przodu, ale ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów została przesunięta do tyłu i zintegrowana z mechanizmem różnicowym (o ograniczonym poślizgu) tylnej osi. Przed skrzynią biegów znajduje się natomiast silnik elektryczny. Takie rozwiązanie znacznie poprawia rozkład masy między osiami, który w GR GT wynosi 45:55 (przód:tył).

Ponadto auto ma cechować się niewielką masą (1750 kg) i nisko położonym środkiem ciężkości. By to osiągnąć zastosowano (po raz pierwszy w Toyocie), całkowicie aluminiową ramę nadwozia. Wykorzystanie tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) i innych materiałów w panelach pozwoliło uzyskać wytrzymałą, a jednocześnie lekką konstrukcję. Samochód ma 482 cm długości, 200 cm szerokości i tylko 119,5 cm wysokości. Rozstaw osi to 272,5 cm.
Toyota GR GT3
Toyota GR GT3

Toyota GR GT. Wnętrze

Projekt wnętrza został opracowany zgodnie z zasadami ergonomii. Celem było osiągnięcie optymalnej pozycji za kierownicą z perspektywy profesjonalnego kierowcy oraz widoczności niezbędnej do jazdy na granicy możliwości. Oczywiście, oprócz jazdy na torze, zadbano również o to, aby auto było przystosowane do codziennego użytku.
Toyota GR GT
Toyota GR GT

Toyota GR GT3

Na bazie Toyoty GR GT powstanie wyczynowa wersja GR GT3 homologowana w kategorii GT3, czyli najwyższej kategorii samochodów seryjnych w motorsporcie.
Toyota GR GT3
Toyota GR GT3
Toyota GR GT oraz GR GT3 w wersji produkcyjnej pojawią się w 2027 roku.

Toyota GR GT. Auto sportowe na drogę - GALERIA ZDJĘĆ

Toyota GR GT. Auto sportowe na drogęToyota GR GT. Auto sportowe na drogęToyota GR GT. Auto sportowe na drogęToyota GR GT. Auto sportowe na drogęToyota GR GT. Auto sportowe na drogęToyota GR GT. Auto sportowe na drogęToyota GR GT. Auto sportowe na drogę

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS