chceauto.pl
x
Staroć za 8 tys. zł. Dlaczego tak drogo?

Staroć za 8 tys. zł. Dlaczego tak drogo?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-09-14 Opinie
Współczesne samochody bardzo szybko się starzeją. Przeciętny cykl życia modelu to 5-7 lat, po tym czasie, w ofercie pojawia się zupełnie nowy pojazd, a ceny aut używanych pikują w dół.

Na rynku roi się jednak od samochodów, które – mimo że ich produkcja skończyła się 10 czy 15 lat temu – wyceniane są wyżej niż wiele znacznie nowocześniejszych i młodszych pojazdów. Doskonałym przykładem tego typu auta jest chociażby Audi 80. W czym tkwi tajemnica jego sukcesu?

Ostatnia „osiemdziesiątka” typoszeregu B4 wyjechała z fabryki w 1995 roku, czyli przeszło szesnaście lat temu. Za przyzwoicie utrzymany egzemplarz z końca produkcji zapłacić trzeba od 6 do 8 tys. zł. Taka kwota pozwala na zakup o wiele przestronniejszych i nowocześniejszych pojazdów jak chociażby peugeot 406 czy renault laguna. Z czego to wynika?

Gdy model 80 był szczytem techniki, do auta przylgnęło przezwisko „Volkswagena w cenie Mercedesa”. Wówczas nikt nie przypuszczał jednak, że właśnie owe bliskie pokrewieństwo z Volkswagenem przyczyni się do tak ogromnej popularności osiemdziesiątki.

Wraz z debiutem typoszergu B4 pojawiła się również wersja kombi (avant)
Wraz z debiutem typoszergu B4 pojawiła się również wersja kombi (avant)
Można śmiało stwierdzić, że Audi 80 zapoczątkowało drogę, którą podąża obecnie większość światowych koncernów – Niemcy postanowili bowiem zbudować samochód klasy premium w oparciu o podzespoły popularnych modeli Volkswagena. Dwadzieścia lat temu, z perspektywy takich firm, jak BMW czy Mercedes wydawać się to mogło niedorzeczne, ale dzisiaj tego typu taktyka nikogo już nie dziwi.

Gdy pod koniec lat osiemdziesiątych właściciele monachijskich „trójek” czy „baby benz’ów” - jak określano niegdyś Mercedesy 190 - odwiedzać musieli serwisy w poszukiwaniu drogich, unikatowych części zamiennych, właściciele Audi 80 nie kryli zadowolenia. Bliskie pokrewieństwo z produkowanymi wówczas Golfami i Passatami znacznie ograniczało koszty eksploatacji. Z mniej prestiżowych modeli Volkswagena do osiemdziesiątki pasowało niemal wszystko – od amortyzatorów, przez łożyska a na całych silnikach kończąc.

Audi przekonywało do siebie klientów nie tylko niskimi kosztami eksploatacji. Szybko okazało się, że samochód zbudowany jest nie tylko w sposób prosty, ale i bardzo solidny. Produkt z Ingolstadt górował też nad konkurencją jeżeli chodzi o poziom zabezpieczenia antykorozyjnego. Po wpadkach z poprzednimi modelami zarząd Audi zadecydował, że debiutujący w 1986 roku typoszereg B3 otrzyma całkowicie ocynkowane nadwozie. Coś, czego Mercedes nie oferował w większej klasie S nawet dekadę później!

Właśnie te powody sprawiły, że dziś, nawet w 16-lat od zakończenia produkcji, za Audi 80 w dobrym stanie trzeba słono zapłacić. Usterki, które – z racji wieku – zdarzają się coraz częściej usuwać można bardzo tanim kosztem, nie ma chyba na świecie zakładu mechanicznego, który nie podjąłby się naprawy tego auta.

Kombi (avant), chciaż zadebiutowały stosunkowo późno, są przeważnie mocno wyeksploatowane
Kombi (avant), chciaż zadebiutowały stosunkowo późno, są przeważnie mocno wyeksploatowane
Niestety, problem w tym, że zdecydowana większość oferowanych do sprzedaży pojazdów nie jest dziś warta swojej ceny. Większość egzemplarzy dostępnych na naszym rynku trafiło do Polski po wypadkach, więc z ocynku na elementach karoserii pozostało raczej niewiele. W tym przypadku każdy wykwit rdzy świadczy o przygodach blacharskich. Auto odstaje również od klasowej konkurencji jeżeli chodzi o poziom zabezpieczenia pasażerów przed skutkami wypadków (poduszki powietrzne to rzadkość), wyposażenie (wiele aut nie ma nawet obrotomierza i centralnego zamka) czy przestronność przedziału pasażerskiego (podobną kubaturę wnętrza oferują dzisiejsze auta segmentu B). Istotną wadą - w przypadku starszy aut typoszeregu B3 - jest też brak możliwości złożenia oparć tylnej kanapy (w sedanie za oparciami zamontowany jest zbiornik paliwa) co uniemożliwia przewóz przedmiotów o większych gabarytach.

Decydując się na pojazd w wieku zbliżonym do pełnoletności trzeba zdawać sobie sprawę, że w tego typu aucie każda awaria ma się prawo zdarzyć. W starszych Audi 80 z wiekiem nie radzą sobie np. przewody hamulcowe, silniki maja problemy z chłodzeniem, pękają styki w instalacji elektrycznej (np. w przełącznikach), zapieka się hamulec ręczny. Figle płatać może też osprzęt jednostek napędowych (rozruszniki, alternatory) czy elementy wyposażenia (centralne zamki, szyberdachy, stacyjki itd.).

Chociaż usterki usuwa się tanim kosztem, lepiej rozważnie podejść do kwestii wyboru konkretnego egzemplarza i dokładnie sprawdzić go przed zakupem w stacji diagnostycznej. O kondycji jednostki napędowej dużo powie nam sprawdzenie ciśnienia w cylindrach, mechaniczne „szarpaki” pozwolą też zorientować się w stanie zawieszenia, które – chociaż proste – kiepsko radzi sobie ze stanem naszych dróg.

Szczegółowe informacje o używanych Audi 80 - w tym dane techniczne, osiągi, ceny czy opisy najczęstszych usterek - znajdziesz w naszym katalogu.



Opinie i komentarze na temat artykułu

bartek
15 września 2011
w Audi 80 b4 tylna kanapa była składana normalnie, jest to jeden z elementów różniacych ten samochów od b3 :)
PPP
4 października 2011
Faktycznie dobre samochody, ale ja jednak celowałbym w Passata B4, ewentualnie B3.
Ciężej jest kupić w dobrym stanie, ale jest równie bezawaryjny, a przy tym dużo większy i można kupić w fajnych wersjach jak 2.0 16v 150KM albo 2.8 V6 174KM. Do tego fajne wyposażenia widywałem w Passatach.
kierowca audi
14 października 2011
mnie się passaty te starsze nie podobają, na nowe mnie nie stać. francuzczyzny tez nie preferuje. więc kupiłem audi B4
boniek
13 lipca 2012
o ile sie nie myle to na zdj. głównym jest audi 90
OOOO
20 sierpnia 2012
Na zdj. glownym to 80 v6 quattro
comments powered by Disqus

Staroć za 8 tys. zł. Dlaczego tak drogo? - GALERIA ZDJĘĆ

Staroć za 8 tys. zł. Dlaczego tak drogo?Staroć za 8 tys. zł. Dlaczego tak drogo?Staroć za 8 tys. zł. Dlaczego tak drogo?

Zobacz także

Używane: Nissan X-Trail II

Używane: Nissan X-Trail II 2018-12-31

Nissan X-Trail II generacji debiutował w 2007 roku. Auta budowano na tzw. płycie C, czyli tej samej, którą wykorzystano w Renault Megane (od roku 2003) i Renault Koleos oraz Nissanie Qashqai.Mimo tego, charakter X-Trail-a jest zupełnie inny - pod...
Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86

Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86 2018-12-30

Toyota GT86 i Subaru BRZ to bliźniacze konstrukcje. Oba pojazdy zostały wspólnie opracowane przez Toyotę i Subaru, stanowiąc hybrydę rozwiązań technicznych obu firm: wykorzystano płytę podłogową Toyoty i zastosowano klasyczny układ napędowy -...
Używane: Suzuki Swift IV

Używane: Suzuki Swift IV 2018-12-29

Czwarta generacja Suzuki Swift trafiła do salonów pod koniec 2010 roku. Stylistycznie samochód nawiązuje do III generacji, jednak jest zupełnie nową konstrukcją.W 2013 roku Suzuki Swift przeszedł kosmetyczny facelifting, polegający na dodaniu...
Używane: Renault Scenic III

Używane: Renault Scenic III 2018-12-29

Renault Scenic III generacji zadebiutowało na salonie genewskim w marcu 2009 roku. Po raz pierwszy większa wersja siedmioosobowa o nazwie Grand Scenic została dość mocno wyróżniona stylistycznie, wcześniej obie odmiany różniły się właściwie tylko...
Używane: Mitsubishi Grandis

Używane: Mitsubishi Grandis 2018-03-18

Minivany od lat cieszą się ogromną popularnością w Japonii. Jednym z dostępnych w Europie aut tej klasy o stricte azjatyckim pochodzeniu jest Mitsubishi Grandis. Czy warto go kupić?Samochód produkowany był w latach 2003-2011 i początkowo oferowano go...
Poradnik: używane z salonu. Toyota i Volkswagen

Poradnik: używane z salonu. Toyota i Volkswagen 2017-06-20

Samochody koncernów Toyoty i Volkswagena od lat rywalizują o palmę pierwszeństwa wśród najchętniej kupowanych w naszym kraju pojazdów. Dotyczy to również rynku wtórnego. W jaki sposób próbują zagospodarować tą niszę dealerzy obu marek? Czy...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.