chceauto.pl
x
Skoda Favorit. Przesądziła o losach marki

Skoda Favorit. Przesądziła o losach marki

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-11-09
Młodszym czytelnikom naszego serwisu Skoda zapewne kojarzy się z tańszą wersją Volkswagena. Te same jednostki napędowe, niewyszukana, spokojna stylizacja i bardziej przystępne ceny sprawiają, że auta z Czech sprzedają się w Polsce (i nie tylko) bardzo dobrze.

Skoda Š780 Favorit
Skoda Š780 Favorit
Warto jednak pamiętać, że Skoda jeszcze w czasach komunizmu produkowała samochody własnej konstrukcji, które niemalże jak równy z równym (największe różnice in minus były w zakresie jednostek napędowych) mogłyby rywalizować z niedostępnymi wówczas w krajach demoludów produktami przemysłu imperialistycznego Zachodu.

Modelem, który o lata wyprzedzał np. FSO 1500 czy Poloneza była Skoda Favorit. Minęło właśnie 25 lat od debiutu tego modelu. Przypomnijmy pokrótce jego historię.

Skoda Š781 Favorit
Skoda Š781 Favorit
Skoda Favorit zadebiutowała podczas 29. Międzynarodowych Targów Przemysłowych w Brnie w 1987 roku. Samochód zrywał ze stosowaną przez czeską markę od 1964 roku koncepcją zblokowanego tylnego układu napędowego (silnik z tyłu, napęd na koła tylne), był oryginalny i reprezentował wysoki poziom pod względem ergonomii. Skoda Š781 Favorit ewoluowała z programu rozwojowego Š780, składającego się z kilku prototypów przednionapędowych pojazdów zaprojektowanych przez Jaroslava Kindla.

Skoda Š781 Favorit
Skoda Š781 Favorit
Gdy kierownictwo nad pracami przejął Petr Hrdlicka, zwiększył się zasięg programu oraz narzucono większą presję czasu. O pomoc w stworzeniu nowoczesnego nadwozia zwrócono się do najlepszych pracowni m.in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie jego projektem zajął się Nuccio Bertone, proponując także wersje sedan i coupé. Jego prace kosztowały Skodę 28 mln czeskich koron. Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche.

Skoda Favorit
Skoda Favorit
W efekcie prac nad nowym modelem zgłoszono aż 42 wnioski patentowe.

Zgodnie z założeniami, próby nowego pojazdu ukończono już w pierwszym półroczu 1985 roku, jednak produkcję wielkoseryyjną rozpoczęto dopiero w 1988 roku. Mimo braku środków na rozwój nowoczesnej jednostki napędowej, Skoda Favorit stała się poważnym konkurentem dla zachodnioeuropejskich samochodów. Pomogło to marce względnie łagodnie przejść przez ówczesne gwałtowne zmiany ustrojowe. To również Skodzie Favorit Czesi w dużej mierze zawdzięczają zainteresowanie marką ze strony Volkswagena...

Skoda Favorit
Skoda Favorit
Nowy samochód początkowo miał nosić nazwę Laura. Propozycja ta została wybrana w specjalnie przygotowanym głosowaniu w magazynie "Svet motoru". Nazwa Favorit nie weszła nawet do pierwszej dziesiątki. Skoda podjęła jednak decyzję samodzielnie i właśnie tak nazwała swój nowy model.

Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 roku. Do końca roku wytworzono jedynie 171 egzemplarzy. Produkcja seryjna nabrała tempa w 1988 roku, kiedy to powstało ponad 21 000 tych samochodów. Początkowo auto produkowane było tylko w fabryce w Kvasinach, a od sierpnia 1988 roku – także w Mlada Boleslav.

Skoda Favorit
Skoda Favorit
Kariera rynkowa Skody Favorit trwała siedem lat. Produkcję zakończono w 1995 roku, 2 lata wcześniej, dzięki nawiązaniu współpracy z Volkswagenem zmodernizowano jednostki napędowe, montując w nich jednopunktowy wtrysk. Rok przed zakończeniem produkcji zadebiutował następca Skody Favorit, czyli Felicia.

Łącznie, przez siedem lat powstało 783 167 szt. modelu Favorit i 219 254 szt. modelu Forman (wersja kombi). Całościowa produkcja przekroczyła więc liczbę miliona samochodów. Można zaryzykować tezę, że gdyby nie Favorit, który przyciągnął zainteresowanie Volkswagena, to dalsze losy Skody mogłyby potoczyć się zupełnie inaczej...

Dzisiaj Skoda Favorit to już bardzo rzadki samochód. Ogłoszenia sprzedaży pojawiają się rzadko, a większość egzemplarzy sprzedawana jest za cenę złomu lub niewiele wyższą. Oczywiście stan techniczny samochodów daleki jest od doskonałości.

Skoda Favorit. Przesądziła o losach marki - GALERIA ZDJĘĆ

Skoda Favorit. Przesądziła o losach markiSkoda Favorit. Przesądziła o losach markiSkoda Favorit. Przesądziła o losach markiSkoda Favorit. Przesądziła o losach markiSkoda Favorit. Przesądziła o losach markiSkoda Favorit. Przesądziła o losach markiSkoda Favorit. Przesądziła o losach markiSkoda Favorit. Przesądziła o losach marki

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS