chceauto.pl
x
Skoda Afriq - ósmy samochód studencki

Skoda Afriq - ósmy samochód studencki

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2022-05-25 Opinie
Skoda zaprezentowała właśnie swój ósmy samochód studencki - Skodę Afriq. Auto jest wyposażone w silnik 2.0 TSI z napędem 4x4, znany z modelu Octavia. Generuje on 190 KM mocy i charakteryzuje się maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm. Model AFRIQ, który nawiązuje do legendarnego Rajdu Dakar, posiada innowacyjny generator wody pitnej, pozyskujący ją z wilgotnego powietrza.

25 uczniów ze Szkoły Zawodowej Skody Auto, którzy byli odpowiedzialni za powstanie samochodu, zaprojektowało go wspólnie z zespołem Skoda Design. Dynamiczny wygląd modelu AFRIQ podkreślają 15-calowe felgi "OZ Racing”. Nazwa rajdowego pojazdu nawiązuje do legendarnego Rajdu Dakar, który przez wiele lat prowadził przez bezdroża kontynentu afrykańskiego.

W przeciwieństwie do oryginalnego modelu Kamiq, na którym bazuje samochód koncepcyjny, Skoda Afriq jest modelem dwudrzwiowym. Aby usztywnić nadwozie, uczniowie zespawali dwoje tylnych drzwi i połączyli je bezpośrednio z klatką bezpieczeństwa zaprojektowaną specjalnie dla pojazdu. Podobnie jak w modelu FABIA Rally2 evo, klapa wentylacyjna jest zintegrowana z dachem. Tylny spojler również pochodzi z odnoszącego sukcesy samochodu rajdowego z Mladej Boleslav. Inne podobieństwa do rajdowej ŠKODY FABIA obejmują m.in. dodatkowe reflektory z przodu pojazdu. Skoda Afriq ma 4362 mm długości, 1870 mm szerokości i 1570 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2649 milimetrów, a prześwit 190 milimetrów.

Skoda Afriq
Skoda Afriq
Przy kompletowaniu wyposażenia samochodu, uczniowie skorzystali z pomocy ekspertów ŠKODA Motorsport. Sportowe fotele kubełkowe, sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa oraz kierownica i deska rozdzielcza zostały zaczerpnięte bezpośrednio ze ŠKODY FABIA Rally2 evo. Żaden samochód rajdowy nie jest pozbawiony klatki bezpieczeństwa – Afriq jest wyposażony w jednostkę zbudowaną na zamówienie, korzystającą z systemu gaśniczego zainstalowanego za siedzeniem pasażera. Dysze wylotowe środka gaśniczego rozmieszczone są w całym wnętrzu.

190-konny silnik i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego

W modelu AFRIQ uczniowie połączyli komponenty techniczne Skody Kamiq, która była używana jako podstawa auta, Skody Octavia i modelu rajdowego Skoda Fabia Rally2 evo. Nadwozie pochodzi z modelu Kamiq, a rajdowa FABIA dostarczyła wiele komponentów, szczególnie we wnętrzu. Układ napędowy Skody Octavia 4x4 zapewnia moc ósmemu studenckiemu samochodowi – 7-biegowa skrzynia DSG rozdziela dostępne dla kierowcy 190 KM mocy na wszystkie cztery koła.

Woda pozyskiwana z powietrza

Skoda Afriq
Skoda Afriq
Pod okiem ekspertów uczniowie ze Szkoły Zawodowej ŠKODY wyposażyli model AFRIQ w innowacyjny generator wody pitnej firmy Watergen. Rajdowy pojazd, nawiązujący do legendarnego Rajdu Dakar, może zapewnić swoim pasażerom czystą i schłodzoną wodę pitną, kiedy tylko tego potrzebują. Dzięki opatentowanemu procesowi Watergen uzyskuje wodę z wilgotności powietrza, co pozwala wytwarzać ją nawet na pustyni. Instalując jednostkę w modelu AFRIQ, ŠKODA AUTO podnosi świadomość tej technologii, która może pomóc w zwalczaniu niedoborów wody w regionach pustynnych. Ponadto eliminacja konieczności stosowania jednorazowych butelek zmniejsza ilość odpadów z tworzyw sztucznych.

Cztery miesiące budowy, 2000 godzin pracy

Budowa Skody Afriq zajęła cztery miesiące, a uczniowie spędzili nad nią około 2000 godzin. Nadwozie podstawowego modelu Kamiq zostało zasadniczo przeprojektowane – tylne drzwi miejskiego SUV-a zespawano, a błotniki, nadkola i zderzaki dwudrzwiowego Afriq powiększono. Dodatkowo wzmocniono zawieszenie. Czasochłonna była także adaptacja wymagana do zainstalowania napędu na cztery koła, przejętego z modelu Octavia. Podobnie jak w poprzednich latach, dostosowania strukturalne nadwozia okazały się szczególnie złożone – uczniowie musieli wyrównać nadwozie, zmienić kształt wszystkich krawędzi pojazdu i wypełnić wszystkie łączenia, aby nadwozie ukształtować.

Ścisła współpraca z działem ŠKODA Motorsport

Skoda Afriq - ósmy samochód studencki
Oprócz sztabu inżynierów i pracowników z działów rozwoju technicznego, projektowania i produkcji, uczniowie otrzymali również wsparcie od ekspertów z zespołu ŠKODA Motorsport. Biorąc pod uwagę, że prototypowa Skoda Afriq jest zaprojektowana jako pojazd rajdowy, dział ŠKODA Motorsport był bardziej zaangażowany w rozwój tego modelu, niż kiedykolwiek wcześniej w historii projektu samochodu studenckiego ŠKODA. Eksperci marki podzielili się swoją wiedzą techniczną z uczniami i dostarczyli im niezbędny sprzęt. Zapewnili m.in. dodatkowe reflektory, a także wentylację i tylną klapę ze zintegrowanym spojlerem ze ŠKODY FABIA Rally2 evo. Dzięki współpracy na pokładzie można znaleźć kilka innych elementów ze ŠKODY FABIA Rally2 evo, w tym dwie kamery z mikrofonami, kierownicę, deskę rozdzielczą, sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa i specjalne fotele sportowe.

Od szkoły zawodowej do Akademii ŠKODY

Szkołę zawodową ŠKODY w Mladej Boleslav założono w 1927 roku. Szybko zyskała ona renomę placówki o doskonałym poziomie nauczania. Dziś może poszczycić się liczbą 24 000 absolwentów. Każdemu z nich złożono ofertę pracy w fabryce marki. Aktualnie do szkoły uczęszcza około 900 uczniów, którzy biorą udział w 19 różnych kursach technicznych. W 2013 roku placówka stała się częścią Akademii ŠKODY, w ramach której wdrożono coroczny projekt koncepcyjnego samochodu studenckiego. Umożliwia on młodym talentom nie tylko zaprojektowanie oryginalnego pojazdu, ale także samodzielne zbudowanie go.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Skoda Afriq - ósmy samochód studencki - GALERIA ZDJĘĆ

Skoda Afriq - ósmy samochód studenckiSkoda Afriq - ósmy samochód studenckiSkoda Afriq - ósmy samochód studenckiSkoda Afriq - ósmy samochód studenckiSkoda Afriq - ósmy samochód studencki

Zobacz także

Skoda Enyaq Coupe iV już w produkcji

Skoda Enyaq Coupe iV już w produkcji 2022-02-16

W głównej fabryce marki w Mladá Boleslav rozpoczęła się seryjna produkcja elektrycznej Skody Enyaq Coupe iV. Obok modeli Enyaq iV, Octavia i Octavia iV, każdego dnia będzie tu wytwarzanych ponad 120 egzemplarzy tego modelu W produkcję auta jest...
Sprzedaż nowych aut w Polsce w 2021 roku. Toyota rządzi!

Sprzedaż nowych aut w Polsce w 2021 roku. Toyota rządzi! 2021-12-29

Mimo dramatycznej drugiej połowy, mijający rok 2021 przyniósł w Polsce 445 tys. rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony. Wynik jest o ok. 4 proc. lepszy niż w – zdruzgotanym pandemią koronawirusa – roku 2020. Instytut...
20 lat Skody Superb

20 lat Skody Superb 2021-09-21

Minęło właśnie 20 lat od debiutu "nowożytnej" Skody Superb. Większa siostra Volkswagena Passata okazała się prawdziwym sprzedażowym hitem!11 września 2001 roku 4,80-metrowy sedan z przestronnym wnętrzem debiutował na International Motor Show we...
Sto tysięcy Skód iV

Sto tysięcy Skód iV 2021-09-02

Skoda wyprodukowała już ponad 100 tys. hybryd plug in i pojazdów bateryjnych. Jubileuszowym autem jest nowy elektryczny suv - Enyaq iV.Sygnatura "iV” służy do identyfikacji modeli Skody z napędem w pełni elektrycznym lub hybrydowym typu plug-in. Marka...
Nowa Skoda Fabia już w Polsce. Cennik!

Nowa Skoda Fabia już w Polsce. Cennik! 2021-07-26

Niespełna 60 tys. wystarczy na podstawową odmianę Active z benzynowym silnikiem 1,0 l MPI o mocy 85 KM i pięciostopniową skrzynią biegów. Mocniejsza odmiana - 1,0 l TSI generująca 95 KM - wyceniona została na 66 150 zł (dostępna wyłącznie od...
Dwa miliony suvów Skody!

Dwa miliony suvów Skody! 2021-03-04

Liczby dostaw w 2020 roku pokazują, jak dużą popularnością cieszą się obecnie suvy. Serie modeli Kodiaq, Karoq i Kamiq stanowią około 40 procent wszystkich pojazdów produkowanych przez czeską markę!Obecność Skody w lukratywnym segmencie suvów...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS