chceauto.pl
x
Skoda 1000 MBX ma już 50 lat

Skoda 1000 MBX ma już 50 lat

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2016-03-13
Skoda 1000 MBX De Luxe ma już pół wieku. Elegancki dwudrzwiowy model został po raz pierwszy pokazany światu na Międzynarodowych Targach Samochodowych w Genewie w 1966 roku.

Pięcioosobowy model z silnikiem z tyłu i napędem na tylną oś został wprowadzony do produkcji seryjnej w październiku tego samego roku, stając się jedną z najlepszych konstrukcji na rynku w klasie o pojemności jednego litra.

Skoda 1000 MBX
Skoda 1000 MBX
Wersja MBX bazowała na produkowanym masowo modelu 1000 MB, czterodrzwiowym sedanie wyróżniającym się w tamtym czasie nowoczesną konstrukcją samonośną i silnikiem umieszczonym za napędzaną tylną osią. Na początku lat 60-tych Skoda zbudowała na potrzeby modelu 1000 MB w Mladá Boleslav zupełnie nową fabrykę. Nowa placówka produkcyjna złożona była z nowoczesnej infrastruktury, obejmującej ponad 40 hal produkcyjnych i innych budynków na terenie o powierzchni 80 hektarów.

Historia dwudrzwiowej Skody MBX sięga roku 1960, gdy ukończono dwa prototypy o nazwie 990 Tudor. Karoseria z tylnymi słupkami efektownie pochylonymi odwrotnie do kierunku jazdy, płynnie łączącymi panoramiczną tylną szybę z szybami drzwi pozbawionymi ramek, została w całości stworzona w Kvasinach.

Skoda 1000 MBX
Skoda 1000 MBX
Nowy projekt nadwozia nie odebrał niczego z wyjątkowej przestronności pierwotnego projektu modelu czterodrzwiowego, jeszcze zwiększając jego widoczność ze środka. Swoje szyby mogli opuścić nie tylko kierowca i siedzący obok niego pasażer, ale i pasażerowie siedzący z tyłu – mieli oni swoje małe okna boczne. Za ich oknami pojawiły się także uchylne fletnerki poprawiające wentylację kabiny.

Skoda 1000 MBX De Luxe została pokazana publiczności po raz pierwszy podczas Geneva Motor Show 10 marca 1966 roku. Czeski samochód zachwycił odwiedzających targi oryginalnością nadwozia. Dzięki dużemu przeszkleniu dwudrzwiowa karoseria dawała z boku wrażenie braku środkowych słupków. Chowały się one w drzwiach razem z zsuwającymi się bocznymi szybami.

Skoda 1000 MBX
Skoda 1000 MBX
Skoda 1000 MB i dwudrzwiowy wariant MBX swoimi silnikami i układami napędowymi wyznaczyły nowe standardy technologiczne. Skoda została pierwszym europejskim producentem odlewającym ciśnieniowo blok silnika z aluminium. W ten sam sposób tworzono także obudowy czterobiegowej przekładni.

Skoda 1000 MBX była napędzana czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 988 cm3, osiągającym 52 KM przy 5000 obr./min. Z masą 815 kg i ładownością 375 kg samochód osiągał maksymalną prędkość 127 km/h. Zużycie paliwa wynosiło 7,8–8 l/100 km. Model standardowo był wyposażany w dwa gaźniki Jikov, silnik z pojedynczym gaźnikiem został zastosowany tylko w kilkudziesięciu egzemplarzach.

Montaż Skody 1000 MBX, opierający się w dużej mierze o pracę ręczną, rozpoczął się w październiku 1966 roku na oddzielnej linii montażowej fabryki w Mladá Boleslav, tak by nie spowalniać głównej linii. Ostatnie dwanaście egzemplarzy MBX z wszystkich 1403 sztuk wersji z silnikiem o pojemności jednego litra zostało ukończonych w roku 1968.

Skoda 1000 MBX
Skoda 1000 MBX
W październiku 1967 roku gama marki została poszerzona o dysponującego lepszymi osiągami model 1100 MBX De Luxe. Moc maksymalna pozostała niezmieniona, ale większa pojemność skokowa (1107 cm3) przyniosła wzrost maksymalnego momentu obrotowego z 75,5 Nm do 81,4 Nm. Dalsze udoskonalenia objęły wydajniejszą pompę oleju i wydajniejsze chłodzenie.

Do 1969 roku wyprodukowano 1114 sztuk mocniejszej wersji, kończąc karierę dwudrzwiowego modelu MBX na sumie 2517 samochodów obydwu wersji napędowych.

Pomimo stosunkowo małej popularności wobec masowo produkowanego 1000 MB, który powstał w 443 156 egzemplarzach, model MBX odegrał ważną rolę w budowaniu wizerunku marki na wymagających rynkach eksportowych. Dziś to poszukiwany kolekcjonerski klasyk o dużej wartości.

Tradycje dwudrzwiowej Skody MBX kontynuował samochód coupé, model 110 R z lat 1970–1980, po którym nastąpiły znane także w Polsce modele Garde i Rapid.


Skoda 1000 MBX ma już 50 lat - GALERIA ZDJĘĆ

Skoda 1000 MBX ma już 50 latSkoda 1000 MBX ma już 50 latSkoda 1000 MBX ma już 50 latSkoda 1000 MBX ma już 50 latSkoda 1000 MBX ma już 50 lat

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS