Chińskie marki coraz odważniej wchodzą na rynek europejski. Marki takie jak MG, BYD, Omoda czy Jaecoo coraz większym powodzeniem cieszą się również w Polsce, gdzie przyciągają kierowców przystępną ceną i dobrym wyposażeniem. Jak to wygląda w liczbach?
- Rekordowy czerwiec dla chińskich marek
- MG liderem wśród chińskich marek
- Spada sprzedaż chińskich aut elektrycznych
- Sprzedaż chińskich aut w I połowie 2025 roku
Rekordowy czerwiec dla chińskich marek
W czerwcu chińscy producenci ustanowili kolejne rekordy sprzedaży, chociaż dynamika ich wzrostu nieco spadła. O ile maju udział chińskich firm w rynku europejskim wynosił 5,4 proc, to w czerwcu wzrósł do nienotowanego jeszcze poziomu 5,5 proc. Tempo wzrostu jest nadal imponujące, wyniosło 48 proc. Jednak jest znacznie mniejsze niż w maju (85 proc.) czy też dla całego pierwszego półrocza 2025 roku (72 proc.).
W czerwcu sprzedaż nowych samochodów w Europie spadła o 6 proc. w stosunku do czerwca 2024 roku i zamknęła się liczbą 1,2 mln rejestracji. W tej liczbie było 65 110 samochodów chińskich marek, czyli znacznie więcej niż w czerwcu ubiegłego roku (44 130 aut).
MG liderem wśród chińskich marek
Chińską marką, która cieszy się największym zaufaniem europejskich kierowców pozostaje MG, które w czerwcu sprzedało 25 027 samochodów. To wynik aż o 19 proc. gorszy niż w czerwcu ubiegłego roku. Powodem tego spadku było załamanie sprzedaży elektrycznego modelu MG4, który znalazł o 6300 nabywców mniej niż w ubiegłym roku - to spadek aż o 72 proc.
Mimo tego MG pozostaje niezagrożonym liderem, wyprzedzając BYD, który w czerwcu sprzedał 14 968 samochodów. Tempo wzrostu tej marki okazało się imponujące, wyniosło 303 proc. Innymi słowy BYD potroił swoją sprzedaż.
Jeszcze większy wzrost, bo 10-krotny w czerwcu odnotowało Chery (8860 aut). Koncern ten jest właścicielem marek Omoda i Jaecoo, a niedawno debiutował w Europie z samochodami sprzedawanymi pod własną marką, czyli Chery.
Spada sprzedaż chińskich aut elektrycznych
Te wzrosty chińscy producenci odnotowują mimo wycofywania z oferty samochodów elektrycznych, które Unia Europejska jesienią ubiegłego roku obłożyła cłami za dotowanie ich produkcji przez chiński rząd.

MG4
W czerwcu auta bateryjne stanowiły już tylko 36 proc. sprzedaży chińskich marek (48 proc. - czerwcu 2024 roku). Znacząco wzrosła za to sprzedaż hybryd plug-in - z 4 do 22 proc i zwykłych hybryd - z 5 do 15 proc. W Polsce dobrze sprzedają się chińskie auta z silnikami benzynowymi, ale w Europie już gorzej, przez co udział tego napędu spadł z 38 do 23 proc.
Najchętniej kupowanym chińskim modelem z napędem hybrydowym było MG3 (508 aut). Z kolei wśród hybryd plug-in bestsellerem był BYD Seal U (6069 aut). Mimo dramatyczne spadku miano najchętniej kupowanego chińskiego auta elektrycznego utrzymało MG4 (2664 szt).
Sprzedaż chińskich aut w I połowie 2025 roku
W całej pierwszej połowie 2025 roku sprzedaż chińskich samochodów w Europie wzrosła o 72 proc, sprzedano 217 712 aut. Wynik ten uzyskano przy kurczącym się rynku (6,87 mln aut, -1,1 proc.), dzięki czemu udział chińskich aut w europejskim rynku wzrósł z 2,8 proc. w pierwszej połowie 2024 do 4,8 proc. w pierwszej połowie 2025 roku.
W pierwszym półroczu najwięcej aut sprzedało MG (151 435 aut, +18 proc.) przed BYD (69 953 szt, +312 proc.), Chery (38 402 szt, +1389 proc) i Geely (30 232 szt, +68 proc.) Powyższe marki odpowiadają za 88 proc. całej sprzedaży chińskich samochodów w Europie.