chceauto.pl
x
Rewolucja na autostradzie?  Ten tempomat potrafi się uczyć!

Rewolucja na autostradzie? Ten tempomat potrafi się uczyć!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2019-10-31
Hyundai ogłosił opracowanie pierwszego na świecie inteligentnego tempomatu wykorzystującego uczenie maszynowe (Machine Learning based Smart Cruise Control, SCC-ML). Urządzenie trafić może wkrótce do modeli seryjnych.

SCC-ML samodzielnie dostosowuje się do wzorów zachowań i nawyków kierowcy podczas jazdy. W taki sposób technologia ta zostanie wykorzystana po raz pierwszy w branży motoryzacyjnej. Inteligentny tempomat jest jednym z systemów wspomagania kierowcy i pozwala na utrzymywanie odległości od poprzedzającego pojazdu podczas jazdy z prędkością wybraną przez kierowcę.

Do ustawienia wcześniej stosowanego inteligentnego tempomatu kierowca ręcznie dobierał pasujące do jego stylu jazdy ustawienia, takie jak odległość od poprzedzającego pojazdu czy prędkość przyśpieszania. Nie było natomiast możliwości, aby dokładnie dostroić ustawienia do swoich upodobań.

Rewolucja na autostradzie?  Ten tempomat potrafi się uczyć!
Na przykład ten sam kierowca może przyśpieszać w różny sposób w zależności od otoczenia. Inaczej będzie reagował w obszarach miejskich, a inaczej na drogach ekspresowych czy też autostradach. Dlatego wcześniej stosowane inteligentne tempomaty mogły zrażać do siebie kierowców i powodować u nich pewien rodzaj niepokoju oraz niechęć do korzystania z tej technologii.

Tempomat dokonuje analizy ponad 10 tysięcy różnych wzorców w celu doboru właściwego ustawienia pasującego do stylu jazdy kierowcy. Przykładowo system wybierze mniejszy dystans od poprzedzającego pojazdu podczas jazdy w korku lub po mieście, a większy przy podróżach z większą prędkością na drogach ekspresowych.

Informacje o stylu jazdy kierowcy są na bieżąco aktualizowane o dane zebrane z czujników. Ponadto tempomat jest specjalnie zaprogramowany w taki sposób, żeby unikać uczenia się niebezpiecznych zachowań, co również pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo tej technologii.

Dzięki systemom kontroli prędkości nowej generacji połączonym z przyszłym systemem wspomagania jazdy po autostradzie, który obsługuje automatyczną zmianę pasa, Hyundai osiąga już poziom 2,5 na drodze do w pełni autonomicznej jazdy.

Rewolucja na autostradzie? Ten tempomat potrafi się uczyć! - GALERIA ZDJĘĆ

Rewolucja na autostradzie?  Ten tempomat potrafi się uczyć!Rewolucja na autostradzie?  Ten tempomat potrafi się uczyć!

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS