Polestar to marka wydzielona z Volvo, która również należy do chińskiego Geely. Produkuje ona samochody wyłącznie elektryczne. Najnowszy model, czyli Polestat 5, został zaprezentowany na salonie IAA w Monachium. Co to za pojazd?
- Polestar 5. Nadwozie
- Polestar 5. Wnętrze
- Polestar 5. Napęd
- Polestar 5. Ceny i premiera rynkowa
Polestar 5. Nadwozie
Polestar 5 to duży, 5-metrowy samochód z nadwoziem typu Grand Tourer. Uwagę zwraca nieduża wysokość nadwozia - wynosi tylko 142 cm. Linia dachu szybko opada, ale producent zapewnia, że dzięki przesunięciu tylnej osi za tylne fotele, miejsca na głowy nie będzie brakować.
Z tyłu umieszczono aerodynamiczną belkę świetlną ze zintegrowanym dyfuzorem. Dzięki płaskiej, bezramkowej szybie i chowanym klamkom, współczynnik oporu powietrza Cd wynosi zaledwie 0,24.

Polestar 5
Samochód nie ma tylnej szyby, wobec czego lusterko wsteczne zastąpiono kamerą. Jednocześnie standardowe wyposażenie stanowi panoramiczny dach o długości 2 metrów i szerokości 1,25 m.

Polestar 5
Polestar 5. Wnętrze
Samochód, mimo dużych rozmiarów jest zasadniczo tylko 4-miejscowy, z tyłu zastosowano dwa komfortowe, wyprofilowane fotele, niemal takie same, jak przednie. Można pochylać ich oparcie, są wyposażone w podgrzewanie, wentylację i masaż. W razie potrzeby jednak można podnieść podłokietnik, wówczas otrzymamy piąte miejsce, na którym zmieści się dziecko.

Polestar 5
Samochód posiada dwa bagażniki. Tylny ma tylko 365 l pojemności i ma to chociaż częściowo zrekompensować przedni schowek o pojemności 62 litrów.
Kierowca ma do dyspozycji umieszczony na kolumnie kierownicy, wolnostojący ekran cyfrowych zegarów o przekątnej 9 cali. Jest on uzupełniony przez 9,5-calowy przezierny wyświetlacz HUD. Na konsoli środkowej znajduje się natomiast umieszczony pionowo 14,5-calowy dotykowy ekran systemu infotainment. Sam system pokładowy oparto na Android Automotive, dzięki czemu integruje on usługi Google, w tym mapy.

Polestar 5
Polestar 5 posiada szereg systemów bezpieczeństwa. Auto wyposażono w łącznie 11 kamer wizyjnych, kamerę monitorującą kierowcę, radar średniego zasięgu oraz 12 czujników ultradźwiękowych.
Polestar 5. Napęd
Polestar będzie dostępny wyłącznie jako auto dwusilnikowe (a więc z napędem na wszystkie koła), przy czym główną rolę gra napędzający tylną oś opracowany przez Polestara silnik o mocy 604 KM i momencie 660 Nm. W wersji bazowej, czyli Dual Motor moc systemowa wynosi 738 KM, a maksymalny moment obrotowy - 812 Nm. Dzięki temu samochód rozpędza się do 100 km/h w 3,9 s.

Polestar 5
Ponad dostępna będzie wersja Performance o mocy systemowej 884 KM i 1015 Nm. Taki samochód osiąga 100 km/h w 3,2 s. Prędkość maksymalna, niezależnie od wersji, jest ograniczona do 250 km/h.
Źródłem prądu w Polestarze 5, niezależnie od mocy, jest akumulator litowo-jonowy o pojemności 112 kWh. Dzięki zastosowaniu architektury 800V można go ładować prądem o mocy do 350 kW, oczywiście pod warunkiem znalezienia tak mocnej ładowarki. Wówczas naładowanie z 10 do 80 proc. trwać ma 22 minuty. Ponadto auto można ładować prądem przemiennym o mocy 11 kW.

Polestar 5
Polestar 5. Ceny i premiera rynkowa
Polestara 5 można już zamawiać. Cena wersji Dual motor (550 kW, 812 Nm) zaczyna się od 120 tys. euro. Z kolei za Polestara 5 Performance (650 kW, 1015 Nm) trzeba będzie zapłacić przynajmniej 143 tys. euro. Daje to odpowiednio kwoty około 510 i 610 tys. zł.
Jest więc trochę taniej niż w przypadku Taycana, ale i tak Polestar 5 nie ma szans, na większe zainteresowanie w naszym kraju.