chceauto.pl
x
Pół wieku Volvo Cars Accident Research

Pół wieku Volvo Cars Accident Research

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-12-28
Volvo już w latach pięćdziesiątych miało swój dział zajmujący się bezpieczeństwem samochodów. Ale w 1970 roku po raz pierwszy pracę podjęła ekipa badawcza badająca prawdziwe wypadki drogowe w okolicach Goeteborga. Volvo Cars Accident Research - bo o niej mowa - obchodzi 50-lecie istnienia! Co roku jeżdżą na miejsce kilkudziesięciu poważnych kolizji, w których brał udział przynajmniej jeden samochód szwedzkiej marki. Ich wiedza uzupełnia to, czego nie widać w laboratoryjnych testach zderzeniowych. Oto jak działają.

Volvo Cars Accident Research przy pracy
Volvo Cars Accident Research przy pracy
Przeprowadzane w specjalnych ośrodkach testy zderzeniowe odbywają się w przewidywalnych warunkach. Wiele prób zderzeniowych ma swoje określone standardy. W testach Euro NCAP przeprowadza się m.in. uderzenie pojazdu szerokością 40 proc. przodu w częściowo deformowalną przeszkodę z prędkością 64 km/h. Większość współczesnych aut doskonale radzi sobie z tą próbą, choć w przeszłości niektóre marki miewały problem z jej zaliczeniem. Niestety wypadki w realnych warunkach drogowych odbywają się według zupełnie innego scenariusza, który często nie śni się laborantom. I wtedy na scenę wkraczają ludzie z zespołu badawczego.

Test zderzeniowy Volvo
Test zderzeniowy Volvo
Warunki pracy bywają średnie. Goeteborg nie jest wcale najzimniejszą częścią Szwecji, za to niemal cały czas pada tam deszcz. Wypadki drogowe odbywają się o różnych porach, niekoniecznie w godzinach pracy. Gdy przychodzi powiadomienie o wypadku, ekipa pakuje się, jedzie na miejsce i jak najdokładniej dokumentuje całe zdarzenie. Prędkość i energia uderzenia, kąty, ślady hamowania, prędkość zadziałania systemów bezpieczeństwa, uszkodzenia pojazdu, stan znaków drogowych i nawierzchni… Specjaliści Volvo Cars często proszą poszkodowanych w wypadku o udostępnienie dokumentacji medycznej z procesu leczenia po wypadku. To pozwala im lepiej zrozumieć, jakie obrażenia powstały podczas kolizji. Zanonimizowane dane zostają odpowiednio zakodowane i stanowią cenny wkład w rozwój konstrukcji i systemów bezpieczeństwa kolejnych aut.

Ekipa Volvo Cars Accident Research bada co roku od 30 do 50 wypadków. Zdarza im się również odkupowanie wraku do celów badawczych lub poszczególnych elementów zniszczonego auta – np. foteli. Niektóre najbardziej interesujące zdarzenia drogowe były odtwarzane w warunkach laboratoryjnych z zachowaniem kątów i prędkości oryginalnego zdarzenia.


Ekipa Volvo Cars Accident Research
Ekipa Volvo Cars Accident Research
Firma jest jedną z nielicznych na świecie, która dysponuje centrum zderzeniowym z dwoma tunelami, których kąt względem siebie można zmieniać. Choć ten obiekt zbudowano 20 lat temu, nadal należy do najnowocześniejszych na świecie. Dłuższy z tuneli ma 154 metry i można w nim rozpędzić pojazd testowy do prędkości 120 km/h. Drugi tunel mierzy 108 metrów i jest przesuwany względem tego pierwszego w zakresie od 0 do 90 stopni. W nim można rozpędzić pojazd do 80 km/h. Co ważne, da się za pomocą tych tuneli prowadzić symulacje badań czołowych i bocznych dwóch pojazdów, a precyzja punktu zetknięcia się rozpędzonych aut wynosi 2,5 cm, co przekłada się na dwie tysięczne sekundy. Mrugnięcie oka zajmuje 60 tysięcznych sekundy. Podłoga w miejscu zderzania aut wykonana jest z grubej warstwy pleksiglasu. Pod nią znajduje się głęboka na 6 metrów komora, w której zainstalowane są kamery. Niektóre wykonują nawet 200 000 klatek na sekundę. Naturalnie oprócz tuneli, centrum bezpieczeństwa dysponuje także innymi stanowiskami, na zewnątrz, gdzie można symulować rolowanie samochodu, jego wpadnięcie do rowu, czy dowolny inny scenariusz drogowy.

Wśród tysięcy testów zderzeniowych wykonanych w tym miejscu, które też niedawno miało swoją okrągłą, dwudziestą rocznicę powstania, odtworzono także zderzenia, do których wzywano ekipę badającą wypadki Volvo. Może właśnie z tego powodu, gdy amerykańska organizacja IIHS przeprowadziła testy według innych kryteriów niż Euro NCAP, stosując uderzenie tzw. small-ovelap, samochody Volvo zniosły to dzielnie, podczas gdy wiele aut się po prostu rozpadło...

Pół wieku Volvo Cars Accident Research - GALERIA ZDJĘĆ

Pół wieku Volvo Cars Accident ResearchPół wieku Volvo Cars Accident ResearchPół wieku Volvo Cars Accident ResearchPół wieku Volvo Cars Accident Research

Zobacz także

Volvo stawia na rozszerzoną rzeczywistość

Volvo stawia na rozszerzoną rzeczywistość 2021-12-01

Wyświetlacz HUD to jeden z wynalazków, który znacznie poprawia bezpieczeńśtwo jazdy. Nie dziwi więc, że nowymi rozwiązaniami w tym zakresie zainteresowało się Volvo!Volvo Cars Tech Fund to fundusz stworzony do inwestowania w obiecujące technologie...
Już 1/4 nowych Volvo jeździ na prądzie!

Już 1/4 nowych Volvo jeździ na prądzie! 2021-11-17

Po dziesięciu miesiącach bieżącego roku sprzedaż Volvo urosła o 12,6 proc, co przekłada się na 581 464 zarejestrowanych na całym świecie aut. Modele Recharge – czyli elektryki i hybrydy ładowane z gniazdka – stanowiły jedną czwartą globalnej...
Volvo C30 już w produkcji

Volvo C30 już w produkcji 2021-10-18

4 pażdziernika Volvo oficjalnie rozpoczęło modelu C40 Recharge, swojego najnowszego, w pełni elektrycznego crossovera, w fabryce w Gandawie w Belgii.C40 Recharge jest drugim w pełni elektrycznym samochodem marki Volvo Cars i najnowszym z serii nowych...
Volvo Recharge z większym zasięgiem

Volvo Recharge z większym zasięgiem 2021-09-24

Szwedzi podkręcają tempo elektrycznej rewolucji. Hybrydy ładowane z gniazdka marki Volvo czeka rewolucja. Układ napędowy modeli 60 i 90 z gamy Recharge otrzyma znacznie mocniejsze silniki elektryczne i baterie o większej pojemności. W efekcie poprawią...
Sprzedaż Volvo. Rekordowy wynik

Sprzedaż Volvo. Rekordowy wynik 2021-08-13

Volvo pochwaliło się właśnie najlepsze wynikami za pierwsze pół roku - pod względem sprzedaży i zysku operacyjnego - w 94-letniej historii działalności. Czyżby elektromobilność służya szwedzkiemu producentowi? Raport finansowy za ostatnie pół...
Volvo Concept Recharge

Volvo Concept Recharge 2021-07-01

Volvo poinformowało niedawno, że od roku 2030 w ofercie będzie mieć wyłącznie samochody elektryczne. Najnowszy pojazd koncepcyjny marki zdradza, czego możemy się po nich spodziewać! Obecna generacja samochodów elektrycznych Volvo dzieli platformę...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS