chceauto.pl
x
Peugeot 106. Do miasta za grosze

Peugeot 106. Do miasta za grosze

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-12-28 Opinie
Peugeot 106 pojawił się na rynku w 1991 roku. W 1996 roku samochód poddano gruntownemu faceliftingowi, oprócz zmian stylistycznych (auto zostało nieco "zaokrąglone") 106 zyskał również nowe jednostki napędowe, m.in. wszystkie benzynowe otrzymały wtrysk paliwa. Auto przetrwało w produkcji aż do 2003 roku.

Peugeot 106
Peugeot 106
Peugeot 106 występował wyłącznie z nadwoziem typu hatchback - do wyboru były natomiast wersje trzy- lub pięciodrzwiowe. Na rynku dominuje ta pierwsza, samochodów trzydrzwiowych wyprodukowano o około milion więcej. Peugeota zbudowano na płycie podłogowej koncernu PSA (Peugeot, Citroen) i jest bliźniaczą konstrukcją Citroena Saxo (oba pojazdy różnią się tylko stylizacją).

Peugeot 106
Peugeot 106
Obecnie nawet najmłodsze egzemplarze Peugeot 106 to samochody już mocno wiekowe. Mimo wszystko model ten może stanowić ciekawą propozycję dla osób szukających małego i taniego (w zakupie i eksploatacji) samochodu. 106 z powodzeniem rywalizować może z nowszymi pojazdami i stanowi ciekawą alternatywę dla aut typu Skoda Felicia czy Fiat Punto.

Peugeot 106
Peugeot 106
Obecnie największym problemem trapiącym Peugeota 106 okazuje się rdza. Atakuje ona zarówno nadwozie, jak i zawieszenie czy układ wydechowy. Oczywiście, najważniejsza jest karoseria, której nie da się naprawić małym kosztem, a duży - przy niskich cenach samego samochodu - nie ma racjonalnego uzasadnienia. Dlatego przed zakupem należy dokładnie ocenić stan karoserii pod kątem obecności korozji.

Trochę problemów przysporzyć może również instalacja elektryczna. Za niezbyt trwałe uważa się np. alternator (nisko zamocowany, przez co narażony na kontakt z wodą po dużym deszczu) oraz rozrusznik.

Peugeot 106
Peugeot 106
Zawieszenie również nie cieszy się opinią trwałego i - co ciekawe - szybciej poddaje się tylne niż przednie. W przednim zawieszeniu najszybciej wybijają się sworznie wahaczy, ale ich wymiana nie jest droga. Zdarzyć się mogą również luzy na drążkach kierowniczych i łącznikach stabilizatorów.

Większych kłopotów może jednak przysporzyć tylna belka, która zamocowana jest na łożyskach igiełkowych. Element ten co jakiś czas wymaga przesmarowania, w przeciwnym przypadku samochód traci geometrię (tylne koła zdają się pochylać w stronę karoserii) i konieczna jest kosztowna naprawa (regenerowana belka tylna to koszt około tysiąca złotych, same łożyska można wymienić o połowę taniej), co może być ekonomicznie nieuzasadnione, biorąc pod uwagę wartość większości egzemplarzy.

Peugeot 106
Peugeot 106
Jednak, jeśli pominąć tych kilka typowych przypadłości, samochód cieszy się dobrą opinią. Narzekać można wprawdzie na niewielką ilość miejsca w kabinie i niską jakość materiałów wykończeniowych, ale Peugeot 106 nadrabia te niedogodności niskimi kosztami eksploatacji (niewielki apetyt na paliwo jednostek benzynowych).

Warte polecenia są zwłaszcza egzemplarze wyprodukowane po liftingu w 1996 roku, kiedy to poprawiła się nieco jakość wykończenia.

Peugeot 106
Peugeot 106
W zasadzie wszystkie popularne jednostki napędowe w Peugeocie 106 to konstrukcje trwałe, rzadko ulegające awariom. W silnikach benzynowych czasem mogą zdarzać się awarie cewek zapłonowych i to właściwie wszystko. Dobrym wyborem będą silniki 1.1 i 1.4, które stanowią kompromis między osiągami i zużyciem paliwa.

Peugeot 106 był również sprzedawany z wolnossącym dieslem o pojemności 1.5 l. To trwałe i niewysilone jednostki, które zużywają mało paliwa i nie są wrażliwe na jego jakość. Oczywiście w tym wypadku trzeba jednak zapomnieć o jakichkolwiek osiągach...

Peugeot 106
Peugeot 106
Warto pamiętać, że większość diesli ma za sobą imponujące przebiegi i może wymagać remontów kapitalnych. Przed zakupem koniecznie sprawdzić trzeba ciśnienie sprężania.

Dobre wiadomości są takie, że Peugeot 106 jest autem komfortowym, o przyzwoitym jak na tę klasę pojazdów bagażniku, i tanim w serwisowaniu. Lista typowych usterek nie jest długa (korozja, zawieszenie, czasem problemy elektryczne), zaś ceny części zamiennych są bardzo niskie. W obecnych czasach atutem jest również niskie zużycie paliwa właściwie wszystkich popularnych jednostek napędowych (nie dotyczy silników 1.6).

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Peugeot 106. Do miasta za grosze - GALERIA ZDJĘĆ

Peugeot 106. Do miasta za groszePeugeot 106. Do miasta za groszePeugeot 106. Do miasta za groszePeugeot 106. Do miasta za groszePeugeot 106. Do miasta za groszePeugeot 106. Do miasta za groszePeugeot 106. Do miasta za groszePeugeot 106. Do miasta za grosze

Zobacz także

Używane: Nissan X-Trail II

Używane: Nissan X-Trail II 2018-12-31

Nissan X-Trail II generacji debiutował w 2007 roku. Auta budowano na tzw. płycie C, czyli tej samej, którą wykorzystano w Renault Megane (od roku 2003) i Renault Koleos oraz Nissanie Qashqai.Mimo tego, charakter X-Trail-a jest zupełnie inny - pod...
Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86

Używane: Subaru BRZ i Toyota GT86 2018-12-30

Toyota GT86 i Subaru BRZ to bliźniacze konstrukcje. Oba pojazdy zostały wspólnie opracowane przez Toyotę i Subaru, stanowiąc hybrydę rozwiązań technicznych obu firm: wykorzystano płytę podłogową Toyoty i zastosowano klasyczny układ napędowy -...
Używane: Suzuki Swift IV

Używane: Suzuki Swift IV 2018-12-29

Czwarta generacja Suzuki Swift trafiła do salonów pod koniec 2010 roku. Stylistycznie samochód nawiązuje do III generacji, jednak jest zupełnie nową konstrukcją.W 2013 roku Suzuki Swift przeszedł kosmetyczny facelifting, polegający na dodaniu...
Używane: Renault Scenic III

Używane: Renault Scenic III 2018-12-29

Renault Scenic III generacji zadebiutowało na salonie genewskim w marcu 2009 roku. Po raz pierwszy większa wersja siedmioosobowa o nazwie Grand Scenic została dość mocno wyróżniona stylistycznie, wcześniej obie odmiany różniły się właściwie tylko...
Używane: Mitsubishi Grandis

Używane: Mitsubishi Grandis 2018-03-18

Minivany od lat cieszą się ogromną popularnością w Japonii. Jednym z dostępnych w Europie aut tej klasy o stricte azjatyckim pochodzeniu jest Mitsubishi Grandis. Czy warto go kupić?Samochód produkowany był w latach 2003-2011 i początkowo oferowano go...
Poradnik: używane z salonu. Toyota i Volkswagen

Poradnik: używane z salonu. Toyota i Volkswagen 2017-06-20

Samochody koncernów Toyoty i Volkswagena od lat rywalizują o palmę pierwszeństwa wśród najchętniej kupowanych w naszym kraju pojazdów. Dotyczy to również rynku wtórnego. W jaki sposób próbują zagospodarować tą niszę dealerzy obu marek? Czy...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.