chceauto.pl
x
Opel Vectra B - używany bestseller

Opel Vectra B - używany bestseller

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-11-13 Opinie
Premiera Vectry drugiej generacji (Vectra B) miała miejsce w 1994 roku. Rok później model wszedł do produkcji. Samochód produkowany był do roku 2002. To jeden z najpopularniejszych reprezentantów aut segmentu D w Europie. Stanowi też jeden z najczęściej sprowadzanych do Polski pojazdów używanych.

Vectra B dostępna była w kilku wersjach nadwoziowych: jako czterodrzwiowy sedan oraz pięciodrzwiowy hatchback (a w zasadzie liftback) oraz kombi (produkowane od 1996 roku). W 1999 roku samochód poddano liftingowi. Wersje poliftingowe otrzymały m.in. zmienione zderzaki, jednoczęściowe reflektory oraz chromowane wstawki na osłonie chłodnicy. Zmieniono nieco nastawy zawieszenia oraz poprawiono zabezpieczenie antykorozyjne.

Auto charakteryzuje się wygodnym i stosunkowo trwałym wnętrzem, dobrze się prowadzi (szczególnie wersje poliftingowe ze zmienionymi nastawami zawieszenia) i zapewnia całkiem niezły komfort (fotele są wygodne i maja długie siedziska). Niestety, nie jest wzorem bezawaryjności.

Opel Vectra B
Opel Vectra B
Podobnie, jak w przypadku innych starszych modeli Opla karoseria szybko poddaje się działaniu rdzy. Atakuje ona głównie: progi, nadkola (dostępne są reparaturki), krawędzie drzwi, maski i klapy bagażnika. Dobra wiadomość jest taka, że samochody poliftingowe mogą pochwalić się nieco lepszą odpornością na korozję.

Kolejna dobra wiadomość? Ponieważ Vectra jest bardzo popularnym modelem, oferta części karoseryjnych jest bardzo obszerna. Dostępne są tanie zamienniki, szukać można również części używanych. Przy tym ceny elementów blacharskich (tak, jak i zresztą mechanicznych) nie są wysokie.

Piętą achillesową Opla Vectry B jest układ elektryczny. Model nęka właściciela wieloma drobnymi awariami. Do najczęściej powtarzających się zaliczyć można: usterki wyświetlaczy, centralnego zamka, podnośników/sterowników elektrycznie sterowanych szyb. Podobnie, jak w Omegach bardzo często zapalają się kontrolki sygnalizujące awarie poduszek powietrznych. Również w tym przypadku winę za to ponoszą najczęściej rozpięte/zaśniedziałe styki w kostkach pod fotelami.

Opel Vectra B
Opel Vectra B
Wybór jednostek napędowych jest bardzo szeroki. Jeśli priorytetem mają być niskie koszty eksploatacji i podatność na zagazowanie, to warto zainteresować się sprawdzonym, ośmiozaworowym silnikiem o pojemności 1.6 l. Silnik ten jest prosty konstrukcyjnie i bezawaryjny, ale montowano go tylko w pierwszych latach produkcji Vectry (przed liftingiem). Warto wspomnieć o osiągach, które są bardzo mizerne.

Kolejne silniki benzynowe mają już 16-zaworowe głowice, a ich konstrukcja jest znacznie bardziej skomplikowana. Niezależnie od pojemności (1.6, 1.8 czy 2.0) jednostki te tolerują tylko dobre, najlepiej sekwencyjne instalacje gazowe. Pójście "po kosztach" oznacza szybkie wypalenie gniazd zaworowych, a nawet popękanie głowicy. Zdecydowanie należy unikać samochodów, w których zamontowano tanie instalacje LPG.

Warto również zwrócić uwagę na wysoki koszt wymiany rozrządu (około 1000 zł). Kwota ta nie bierze się wyłącznie z ceny części - wymiana jest na tyle skomplikowana, że nie każdy mechanik będzie potrafił ją wykonać. Co gorsza, doświadczenie wskazuje, że wymiany rozrządu powinno się dokonywać nie rzadziej niż co 60 tys. km.

Opel Vectra B
Opel Vectra B
W Vectrach B montowano również silniki V6. Auta takie kuszą niską ceną zakupu oraz wysokimi osiągami, ale ich eksploatacja nie będzie tania. Kolejny raz problemem jest rozrząd (wymiana również nie rzadziej niż 60 tys. km). Co więcej - ze względu na ciasne upakowanie pod maską - nawet prozaiczne czynności serwisowe, jak wymiana świec, okazują się kłopotliwe. Silnik wymaga również drogiej, dedykowanej do jednostek 6-cylindrowych, instalacji gazowej. Oszczędności szybko się zemszczą.

Benzynowe silniki z szesnastozaworową głowicą znane są również z dużego apetytu na olej. W ich przypadku trzeba się też liczyć z usterkami czujników położenia wału i wałków rozrządu (awaria wyklucza z jazdy). Ponadto możliwe są awarie sterownika silnika (usterka eliminująca z jazdy) oraz przepływomierzy. W samochodach z LPG szybko rdzewieje układ wydechowy.

Wybór jednostek wysokoprężnych jest równie szeroki, jak benzynowych. Początkowo do Vectry montowano wyłącznie silnik 1.7 TD z pośrednim wtryskiem paliwa. Ta jednostka produkcji Isuzu cieszy się opinią niemal niezniszczalnej, ale jednocześnie pozbawionej osiągów. Oczywiście wziąć trzeba pod uwagę ogólne wyeksploatowanie, które sprawia, że zepsuć jednak może się niemal wszystko (wszystko zależy od konkretnego egzemplarza i jego stanu). Po stronie plusów wymienić trzeba natomiast niskie zużycie paliwa.

Opel Vectra B
Opel Vectra B
W 1996 roku wprowadzono do oferty silnik 2.0 DTI o mocy 82 KM, a rok później pojawiła się 100-konna wersja tej jednostki. Od 2000 roku Veectrę produkowano również z silnikiem 2.2 DTI o mocy 125 KM. Wszystkie trzy jednostki posiadają bezpośredni wtrysk paliwa za pomocą pompy rotacyjnej, aluminiową głowicę i łańcuch rozrządu.

Dynamika tych jednostek jest znacznie lepsza, zużycie paliwa pozostaje na niskim poziomie, jednak koszt serwisu jest wyższy. Przy większym przebiegu współpracy odmawia pompa wtryskowa (naprawa to kilka tys. zł). Często zawieszają się również zawory recyrkulacji spalin, przytrafić się mogą usterki pompy paliwowej. W silnikach 2.2 zdarzają się pękające głowice.

Częste usterki trapią też układ hamulcowy - standardem są zapiekające się linki hamulca ręcznego.

Opel Vectra B to jeden z nielicznych samochodów, w których szybciej poddaje się zawieszenie tylne niż przednie. Powód jest prozaiczny. O ile z przodu zastosowano klasyczną kolumnę McPhersona, to z tyłu napotkamy konstrukcję wielowahaczową, która przeciętnie znosi stan polskich dróg. Wybijają się tuleje i sworznie wahaczy (głuche stukanie na nierównościach, nierówne zdzieranie opon). Natomiast z przodu najczęściej wymieniać trzeba łączniki stabilizatorów. Gdyby jednak luz pojawił się na wahaczach można wymienić same sworznie i tuleje.

Na rynku wtórnym bez większego problemu znajdziemy praktycznie wszystkie wersje silnikowe. Ponadto wybierać można spośród samochodów sprowadzanych (zwykle z mocniejszymi silnikami i lepiej wyposażonymi) oraz pochodzącymi z krajowych salonów. Wyposażenie może bardzo się różnic, ale wszystkie samochody wyposażone są przynajmniej w manualną klimatyzację. W bogatych wersjach znajdziemy m.in. wielofunkcyjną, skórzaną kierownicę, światła ksenonowe (tylko w autach po liftingu), skórzaną tapicerkę, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, drewniane wstawki oraz tempomat (po liftingu).

Uwaga na auta sprowadzone z Anglii, w których dokonano tzw. przekładki kierownicy! Zdecydowanie lepiej unikać takich samochodów, a jest ich na rynku zaskakująco dużo.

Ze względu na lepsze zabezpieczenie antykorozyjne, bogatsze wyposażenie oraz młodszy wiek samochodów, a co za tym idzie mniejsze wyeksploatowanie lepiej wybrać samochód po liftingu. Bezwypadkowy egzemplarz, mimo pewnych wad, zapewni jeszcze kilka lat względnie bezproblemowej eksploatacji.

Opel Vectra - sprawdź ceny, dane techniczne, osiągi, poziom bezpieczeństwa i koszty utrzymania.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Opel Vectra B - używany bestseller - GALERIA ZDJĘĆ

Opel Vectra B - używany bestsellerOpel Vectra B - używany bestsellerOpel Vectra B - używany bestsellerOpel Vectra B - używany bestsellerOpel Vectra B - używany bestseller

Zobacz także

Używane: Mitsubishi Grandis

Używane: Mitsubishi Grandis 2018-03-18

Minivany od lat cieszą się ogromną popularnością w Japonii. Jednym z dostępnych w Europie aut tej klasy o stricte azjatyckim pochodzeniu jest Mitsubishi Grandis. Czy warto go kupić?Samochód produkowany był w latach 2003-2011 i początkowo oferowano go...
Najczęściej naprawiane auta w Polsce!

Najczęściej naprawiane auta w Polsce! 2018-01-05

Słowo „autodata” znane jest chyba każdemu mechanikowi w Europie. Firma jest liderem w dziedzinie oprogramowania zapewniającego dostęp do szczegółowej wiedzy technicznej dotyczącej budowy i serwisowania poszczególnych modeli pojazdów. Jej –...
Poradnik: używane z salonu. Toyota i Volkswagen

Poradnik: używane z salonu. Toyota i Volkswagen 2017-06-20

Samochody koncernów Toyoty i Volkswagena od lat rywalizują o palmę pierwszeństwa wśród najchętniej kupowanych w naszym kraju pojazdów. Dotyczy to również rynku wtórnego. W jaki sposób próbują zagospodarować tą niszę dealerzy obu marek? Czy...
Używane: Opel Astra IV (J)

Używane: Opel Astra IV (J) 2017-05-28

Czwarta generacja Opla Astry (typoszereg J) debiutowała w czasie salonu samochodowego we Frankfurcie w 2009 roku. Samochód okazał się sporym sukcesem, a w produkcji przetrwał do 2015 roku.Pojazd był zupełnie nową konstrukcją, którą zbudowano w...
Używane: BMW 5 F10/F11

Używane: BMW 5 F10/F11 2017-05-17

BMW serii 5 F10/F11 debiutowało w 2010 roku. Produkcję tej generacji zakończono na początku roku 2017, a więc można liczyć na dość spory i nagły spadek cen tej generacji.Zanim jednak ruszymy na poszukiwania dobrej oferty, trzeba zdać sobie sprawę,...
Używane: Volvo XC60 I

Używane: Volvo XC60 I 2017-03-30

Volvo XC60 to dla szwedzkiej firmy niezwykle ważny model. I generacja tego kompaktowego crossovera debiutowała w 2008 roku i stała się najlepiej sprzedającym się modelem w historii Volvo. W efekcie samochód przetrwał w produkcji aż do 2017 roku, gdy...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.