chceauto.pl
x
Nowe zasady badań technicznych

Nowe zasady badań technicznych

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2017-11-12
13 listopada wdrożony został system CEPiK 2.0. Dla kierowców oznacza to sporo zmian.

CEPiK to Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Jest to baza danych, do której wprowadza się m.in. informacje o przeglądach samochodów, ale także ich rejestracjach. W bazie przechowywane są również informacje o ubezpieczeniach OC i prawach jazdy.

Wprowadzenie drugiej wersji systemu największe zmiany niosło w kwestii badań technicznych, zwanych również przeglądami rejestracyjnymi.

Jedną z kluczowych różnic jest moment wniesienia opłaty za badanie techniczne pojazdu - od teraz kierowca jest zobowiązany do jej uiszczenia przed rozpoczęciem czynności badania technicznego. Do tej pory najczęściej kierowcy płacili dopiero po zakończeniu przeglądu.

Kolejne różnice dotyczą samego badania i informacji o nim. Inaczej niż do tej pory, jeśli diagnosta znajdzie usterkę skutkującą wynikiem negatywnym badania technicznego będzie zobligowany do określenia jego wyniku jako "negatywny" i przekazania do CEP informacji o tym fakcie wraz z kodem usterki. Nie będzie możliwości przerwania badania w celu umożliwienia jej usunięcia. Co więcej kierowca nie może liczyć na zwrot pieniędzy.

Do Centralnej Ewidencji Pojazdów są przekazywane na bieżąco dane o rezultatach badań technicznych. Krytyczny wynik badania obliguje klienta do usunięcia uchybień w okresie 14 dni i ponownego wykonania badania pod ich kątem. Koszt wtórnej weryfikacji - na tej samej stacji kontroli pojazdów - wyniesie od 13 do 36 złotych, w zależności od wagi usterek. Klient będzie też mógł po 14 dniach oraz w innej SKP wykonać badanie, ale tylko w pełnym zakresie i w związku z tym z pełną opłatą jak za badanie pierwotne, w którym stwierdzono usterki.

Ponieważ informacje o badaniu trafi do CEP, inni diagności będą posiadać informacje o tym, dlaczego konkretny pojazd nie przeszedł okresowego przeglądu. Ma to ograniczyć zjawisko migracji części kierowców do stacji kontroli, w których bez względu na stan techniczny pojazdu, uzyskują pozytywny wynik badania. W tej sytuacji nie bardzo wiadomo, skąd wymóg powtórnego badania w tej samej stacji.

Na mocy nowych przepisów zwiększy się także zakres danych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Do CEP będą również trafiać informacje o zabezpieczeniach na pojeździe, w tym jego zajęciu przez organ egzekucyjny czy o zabezpieczeniu majątkowym, a także dane o istotnych szkodach powypadkowych (w przypadku pojazdów nieubezpieczonych) napływające z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego - wagę tych informacji docenią nabywcy pojazdów używanych.

W CEP znajdą się też informacje o zatrzymanych dowodach rejestracyjnych i pozwoleniach czasowych przez służby kontroli ruchu drogowego. Od 13 listopada grono podmiotów mających uprawnienia do zatrzymywania przedmiotowych dokumentów poszerzy się o Straż Graniczną.

Nie zmieniają się natomiast ceny badań technicznych. Za motocykl i ciągnik wciąż płacimy 62 zł, za samochód osobowy - 98 zł, a jeśli samochód posiada LPG - 161 zł.

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS