chceauto.pl
x
Nio ET5. Nowy rywal Tesli

Nio ET5. Nowy rywal Tesli

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2021-12-26
Chiński producent samochodów elektrycznych, Nio pokazał kolejny w gamie model. To ET5.

Nio ET5
Nio ET5
Nio to jeden z nielicznych chińskich producentów, który sprzedaje swoje samochody w Europie. Firma powstała w 2014 roku z inicjatywy chińskiego przedsiębiorcy i miliardera Williama Li. Obecnie jej udziałowcy to m.in Baidu czy Lenovo.

Pierwsze auto – zaprojektowany od podstaw elektryczny SUV o nazwie NIO ES8 – wyjechało na chińskie drogi w 2017 roku. Od tego czasu firma sprzedała już ponad 100 tysięcy tych pojazdów.

Nio ET5
Nio ET5
Na pierwszy cel europejskiej ekspansji wybrano Norwegię, gdzie – dzięki gęstej sieci ładowarek oraz odpowiedniej polityce fiskalnej (gnębienie podatkami samochodów spalinowych) sprzedaż elektrycznych aut bije rekordy.

Sprzedaż Nio ES8 w Norwegii rozpoczęła się wiosną 2021 roku, auto wyceniono na 67 tys. euro. W 2022 roku sieć dealerska ma zostać poszerzona o Niemcy i Danię, a do 2025 samochody Nio mają być dostępne w 25 krajach całego świata.

W Chinach poza ES8, Nio sprzedaje jeszcze dużego sedana o nazwie ET7, który postrzegany jest jako konkurent Tesli Model S. Model ten również trafi do Europy i ma to nastąpić już w marcu 2022 roku.

Nio ET5
Nio ET5
Najnowszy model, ET5, to również sedan, pozycjonowany poniżej ET7, który ma konkurować z Teslą Model 3. ET5 ma 4,79 m długości, 1,49 m wysokości i 2,88 m rozstawu osi. Technicznie ET5 jest spokrewniony z ET7, taki sam jest np. napęd - dwa silniki o mocy 150 kW (przednia oś) i 210 kW (tylna oś). Systemowa moc tego układu to 480 KM, maksymalny moment wynosi 700 Nm. Nio ET5 może rozpędzić się do 100 km/h w 4,3 s.

Między osiami znajduje się bateria akumulatorów o pojemności 75 kWh, która ma zapewniać zasięg 550 km. W opcji dostępne będą akumulatory o pojemności 100 kWh, a nieco później nawet 150 kWh. Za nimi zasięg ma wynosić odpowiednio 700 i 1000 km. Oczywiście tak duża bateria oznacza dużą masę samochodu i długi czas ładowania.

Nio ET5
Nio ET5
Rozwiązaniem tego problemu ma być rozwijana przez Nio sieć punktów wymiany akumulatorów. Idea jest taka, że kierowca podjeżdża na stację, oddaje rozładowane baterie i w zamian dostaje naładowane. W Chinach istnieje już przeszło 700 takich punktów, na których kierowcy samochodów Nio dokonali ok 5,5 mln wymian baterii.

Sieć jest rozbudowywana - do 2025 roku liczyć ma 4000 punktów na całym świecie. Do końca 2022 roku w Norwegii ma działać 20 takich punktów.

Wymiana baterii oznacza, że samochód kupujemy w niższej cenie (np. ES8 za 51 a nie 67 tys. euro), natomiast płacimy co miesiąc za wynajem baterii - 138 euro za pakiet 75 i 200 euro za pakiet 100 kWh.

Nio ET5 trafi do salonów w Chinach we wrześniu 2022 roku. Data premiery europejskiej nie została jeszcze podana.

Nio ET5. Nowy rywal Tesli - GALERIA ZDJĘĆ

Nio ET5. Nowy rywal TesliNio ET5. Nowy rywal TesliNio ET5. Nowy rywal TesliNio ET5. Nowy rywal TesliNio ET5. Nowy rywal TesliNio ET5. Nowy rywal Tesli

Zobacz także

NIO wkracza do Europy. Punkt zwrotny "elektro-rewolucji"

NIO wkracza do Europy. Punkt zwrotny "elektro-rewolucji" 2021-05-28

To może być przełom na drodze do elektryfikacji. Swoją europejską ekspansję rozpoczyna właśnie chińska marka NIO. W chinach udało się jej stworzyć sieć – w pełni bezobsługowych - punktów wymiany akumulatorów, w których wymiana baterii trwa...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS