chceauto.pl
x
Mercedes EQB - niemiecka nowość wkrótce w salonach

Mercedes EQB - niemiecka nowość wkrótce w salonach

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2021-11-18 Opinie
Już wkrótce w ofercie Mercedes-EQ pojawi się kolejny SUV: kompaktowy EQB w wersji siedmioosobowej. Początkowo do wyboru będą dwie mocne wersje napędowe: EQB 300 4MATIC o mocy 229 KM oraz EQB 350 4MATIC o mocy 293 KM. Później do gamy dołączą kolejne warianty dopasowane do specyficznych wymagań klientów, w tym wersja o szczególnie długim zasięgu.

Mercedes EQB
Mercedes EQB
Elektryczne samochody Mercedes-EQ cieszą się coraz większą popularnością. W okresie od stycznia do czerwca 2021 r. klienci odebrali ponad 19 tys. egzemplarzy modeli EQA, EQC i EQV – o blisko 470 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Niebawem do gamy elektrycznych modeli marki dołączy EQB. To unikalna propozycja w swojej klasie i drugi kompaktowy SUV w rodzinie Mercedes-EQ. Jego charakterystycznie stylizowane nadwozie kryje funkcjonalną, przestronną kabinę – na życzenie z miejscem nawet dla 7 osób, a także pojemny i praktyczny bagażnik.

W obu przypadkach przednie koła napędza silnik asynchroniczny. Jednostka elektryczna, przekładnia o stałym przełożeniu wraz z mechanizmem różnicowym, układ chłodzenia i energoelektronika tworzą tu zintegrowany, zwarty moduł – tzw. elektryczny układ napędowy (eATS).

Wersje EQB 300 4MATIC i EQB 350 4MATIC mają moduł eATS także przy tylnej osi. Zastosowano tam nowo opracowany silnik synchroniczny z magnesami trwałymi. Zaletami tej konstrukcji są: duża gęstość mocy i spójność jej oddawania oraz wysoka efektywność.

Mercedes EQB
Mercedes EQB
W wersjach 4MATIC zapotrzebowanie na siłę napędową pomiędzy przednią a tylną osią jest inteligentnie regulowane w zależności od sytuacji – 100 razy na sekundę. Koncepcja napędu Mercedes-EQ skupia się na optymalizacji zużycia prądu poprzez jak najczęstsze wykorzystywanie tylnego silnika elektrycznego. Przy częściowym obciążeniu jednostka asynchroniczna na przedniej osi generuje jedynie minimalne straty wynikające z oporu.

W trybie wybiegu lub podczas hamowania silniki elektryczne stają się alternatorami: generują energię elektryczną, która trafia do wysokonapięciowego akumulatora w ramach procesu znanego jako rekuperacja.

EQB jest wyposażony w akumulator litowo-jonowy o dużej gęstości energii. Jego użyteczna pojemność wynosi 66,5 kWh. Bateria składa się z pięciu modułów i znajduje się pośrodku pojazdu, pod kabiną pasażerską. Aluminiowa obudowa oraz sama konstrukcja nadwozia chronią ją przed potencjalną stycznością z podłożem oraz z ewentualnymi odpryskami. Obudowa akumulatora stanowi element konstrukcji pojazdu, a tym samym jest integralną częścią koncepcji ochrony przed skutkami zderzeń.

Mercedes EQB
Mercedes EQB
Równocześnie bateria należy do inteligentnego systemu zarządzania ciepłem. W celu utrzymania temperatury w optymalnym zakresie w razie potrzeby jest chłodzona lub podgrzewana za pomocą znajdującej się pod spodem płyty z chłodziwem.

Jeśli kierowca uruchomił inteligentną nawigację, akumulator może być wstępnie podgrzany lub schłodzony podczas jazdy, tak aby po przyjeździe na stację szybkiego ładowania znajdował się w idealnym przedziale temperaturowym. Z drugiej strony – jeśli akumulator jest zimny, gdy samochód dojeżdża do stacji szybkiego ładowania, znaczna część mocy ładowania zostanie początkowo wykorzystana tylko do jego podgrzania. Pozwala to skrócić czas ładowania.

W domu lub na publicznych stacjach ładowania EQB można ładować prądem przemiennym (AC), z mocą do 11 kW. Czas potrzebny do pełnego naładowania zależy od dostępnej infrastruktury. Ładowanie AC można przyspieszyć, korzystając np. z domowej stacji ładowania Mercedes-Benz Wallbox Home.

Do dyspozycji jest też oczywiście jeszcze szybsze ładowaniem prądem stałym (DC). W zależności od stanu naładowania i temperatury baterii na odpowiedniej stacji można ładować ją z mocą do 100 kW. W optymalnych warunkach czas ładowania od 10-80 proc. wynosi 32 min, a już w ciągu 15 min można zgromadzić prąd pozwalający na pokonanie kolejnych 300 km (WLTP).

Asystent ECO Assist podpowiada kierowcy, kiedy warto zwolnić pedał przyspieszenia, np. z powodu zbliżania się do strefy objętej ograniczeniem prędkości, i wspiera go funkcjami takimi jak żeglowanie oraz specyficzna kontrola rekuperacji. W tym celu uwzględnia m.in. dane z nawigacji, rozpoznane znaki drogowe oraz informacje z systemów wspomagających (z radaru i kamery stereo).

Mercedes EQB
Mercedes EQB
Na podstawie obrazu sytuacji na drodze ECO Assist decyduje, czy poruszać się z najmniejszym oporem, czy też zintensyfikować rekuperację. W swoich zaleceniach bierze pod uwagę zjazdy i wzniesienia oraz ograniczenia prędkości, przebieg drogi (zakręty, skrzyżowania, ronda) oraz odległość do poprzedzających pojazdów. Sugeruje kierowcy, kiedy warto zwolnić pedał gazu, a jednocześnie podaje powód swojego komunikatu (np. skrzyżowanie lub nachylenie drogi).

Ponadto kierowca może ręcznie regulować funkcję rekuperacji za pomocą manetek za kierownicą. Dostępne są następujące stopnie: D Auto (rekuperacja zoptymalizowana poprzez ECO Assist pod kątem sytuacji na drodze), D+ (żeglowanie), D (słaba rekuperacja) i D- (średnia rekuperacja). Jeśli wybrana jest funkcja D Auto, tryb ten zostanie zachowany po ponownym uruchomieniu auta. Aby się zatrzymać, niezależnie od wybranego stopnia rekuperacji kierowca musi użyć pedału hamulca.

Mercedes EQB
Mercedes EQB
Inteligentna nawigacja w nowym EQB oblicza najszybszą możliwą trasę, biorąc pod uwagę różne czynniki, i sama wyznacza postoje na ładowanie. Potrafi nawet dynamicznie reagować na zmieniające się warunki, np. korki.

Obliczenie trasy uwzględnia m.in. zasięg pojazdu, bieżące zużycie energii, topografię proponowanej trasy (ze względu na zapotrzebowanie na prąd), temperatury po drodze (z uwagi na czas trwania ładowania), a także natężenie ruchu i dostępne stacje ładowania (a nawet ich zajętość).

Ładowanie nie zawsze musi odbywać się "do pełna” – postoje na stacji będą planowane w sposób najbardziej korzystny dla całkowitego czasu podróży: w pewnych okolicznościach może się zdarzyć, że dwa krótkie ładowania z większą mocą będą szybsze niż jedno dłuższe.

Jeśli zasięg staje się krytyczny, aktywny system monitorowania zasięgu wyświetli stosowne porady, takie jak „wyłącz klimatyzację” lub „wybierz tryb ECO”. Dodatkowo w trybie ECO system obliczy najbardziej efektywną szybkość, z jaką można dojechać do następnej stacji ładowania lub do celu i wyświetli ją na prędkościomierzu. Jeśli włączony jest adaptacyjny tempomat DISTRONIC, prędkość ta zostanie ustawiona automatycznie. W trybie tym samochód przełączy się również na inteligentną strategię działania odbiorników pomocniczych w celu zmniejszenia ich zapotrzebowania na energię.




Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Mercedes EQB - niemiecka nowość wkrótce w salonach - GALERIA ZDJĘĆ

Mercedes EQB - niemiecka nowość wkrótce w salonachMercedes EQB - niemiecka nowość wkrótce w salonachMercedes EQB - niemiecka nowość wkrótce w salonachMercedes EQB - niemiecka nowość wkrótce w salonachMercedes EQB - niemiecka nowość wkrótce w salonachMercedes EQB - niemiecka nowość wkrótce w salonach

Zobacz także

Mercedes EQB - polskie ceny!

Mercedes EQB - polskie ceny! 2021-12-01

283 300 zł. Od takiej kwoty startuje polski cennik Mercedesa EQB. Do wyboru są wersje dla pięciu i siedmiu osób. Początkowo do wyboru są dwie odmiany z napędem obu osi: EQB 300 4MATIC (228 KM) oraz EQB 350 4MATIC (292 KM). Mocniejszy wariant zaczyna...
Mercedes EQB. Czyli GLB na prąd

Mercedes EQB. Czyli GLB na prąd 2021-09-13

Mercedes EQB będzie kolejnym modelem niemieckiej marki z napędem elektrycznym sprzedawanym w Europie.Mercedes EQB debiutował w kwietniu tego roku na salonie w Szanghaju. Model ten tak naprawdę to Mercedes GLB z napędem elektrycznym oraz nieco zmienioną...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS