chceauto.pl
x
Mercedes Concept AMG GT XX

Mercedes Concept AMG GT XX

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2025-06-28

Mercedes Concept AMG GT XX to prototyp, który w obecnej formie nie trafi do produkcyjnej. Jednak w samochodzie tym zastosowano szereg nowych technologii, które już wkrótce znajdą zastosowanie w samochodach elektrycznych jeżdżących po drogach.

  1. Mercedes Concept AMG GT XX z silnikami o strumieniu osiowym
  2. Mercedes Concept AMG GT XX ma trzy silniki i 1360 KM mocy
  3. Mercedes Concept AMG GT XX. Akumulator

Mercedes Concept AMG GT XX z silnikami o strumieniu osiowym

W samochodach sygnowanych przez AMG zawsze najważniejszy był napęd i nie inaczej jest w Concepcie AMG GT XX. Samochód napędzany jest przez trzy silniki o strumieniu osiowym, które czerpią energię z opracowanego od podstaw akumulatora o wysokiej wydajności. Koncepcja ta obejmuje liczne rozwiązania techniczne przeznaczone do wykorzystania w kolejnych seryjnych modelach zbudowanych na platformie AMG Electric Architecture (AMG.EA) dla aut o wysokich osiągach.

Silniki o strumieniu osiowym oferują wiele korzyści: są znacznie bardziej kompaktowe, lżejsze i przede wszystkim mocniejsze niż konwencjonalne jednostki elektryczne o strumieniu promieniowym. Gęstość mocy silników o strumieniu osiowym jest około 3-krotnie większa niż w przypadku motorów konwencjonalnych. Jednocześnie są one o około 2/3 lżejsze i zajmują zaledwie 1/3 miejsca.
Mercedes Concept AMG GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX

Mercedes Concept AMG GT XX ma trzy silniki i 1360 KM mocy

W przypadku CONCEPT AMG GT XX połączenie trzech tych silników gwarantuje wyjątkową moc systemową. Moc szczytowa wynosi ponad 1000 kW (>1360 KM). Jednostki są umieszczone w dwóch wysokowydajnych elektrycznych zespołach napędowych (HP.EDU) – po jednym z przodu i z tyłu.

Tylny obejmuje dwa motory, każdy wyposażony w kompaktowy zestaw przekładni planetarnych i jeden falownik we wspólnej obudowie. Silniki i przekładnie są chłodzone olejem. Aby zaoszczędzić jeszcze więcej miejsca, w HP.EDU zintegrowano również niezbędną jednostkę sterowania wraz z pompami hydraulicznymi i filtrami ssącymi.
Mercedes Concept AMG GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX
Dwa falowniki (po jednym na każdy silnik) są chłodzone cieczą. Właściwości materiałowe węglika krzemu oferują wiele korzyści w wymagających zastosowaniach w obszarach wysokich napięć i natężenia prądu, znacznych temperatur oraz dużej przewodności cieplnej.

Przedni zespół HP.EDU składa się z jednego silnika, przekładni zębatej czołowej i falownika. Ten napęd elektryczny ma funkcję wspomagającą. Włącza się tylko wtedy, gdy wymagana jest dodatkowa moc lub przyczepność przednich kół. Gdy przedni silnik elektryczny nie jest potrzebny, jednostka rozłączająca (DCU) go odłącza.
Mercedes Concept AMG GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX
Podczas przyspieszania i odzyskiwania energii DCU angażuje się w celu uzyskania optymalnej wydajności. W trakcie stabilnej jazdy, niskiego obciążenia oraz jazdy bez obciążenia wyłącza się ponownie, zmniejszając niepotrzebne straty oporu i zwiększając wydajność.

Mercedes Concept AMG GT XX. Akumulator

Akumulator wysokonapięciowy Concept AMG GT XX to zupełnie nowy projekt. Kluczowym punktem jest całkowicie nowa konstrukcja ogniw akumulatorowych, opracowana z myślą o uzyskaniu topowej wydajności. Concept AMG GT XX wykorzystuje ogniwa cylindryczne. Taki format zapewnia wiele korzyści w zakresie chłodzenia: niewielka średnica oznacza, że odległość od rdzenia do obudowy ogniwa jest szczególnie mała. Umożliwia to szybkie rozpraszanie ciepła wytwarzanego pod obciążeniem i sprawia, że każde pojedyncze ogniwo może być utrzymywane w optymalnym przedziale temperaturowym.
Mercedes Concept AMG GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX
Chemia ogniw została opracowana specjalnie dla CONCEPT AMG GT XX. Bazuje ona na niklu, kobalcie, manganie i aluminium (NCMA) w katodzie oraz na anodzie z zawartością krzemu. Akumulator cechuje wysoka gęstość energii – 300 Wh/kg (740 Wh/l na poziomie ogniwa). W modelu Concept AMG GT XX znajduje się ponad 3000 ogniw.

Akumulator ma pozostawać w optymalnym zakresie temperatur nawet podczas intensywnej jazdy. W rezultacie ma zapewniać wydajność na drodze, ale także niezwykle szybkie ładowanie. Koncepcyjny pojazd można naładować energią wystarczającą do pokonania w przybliżeniu 400 km (WLTP; czyli realnie około 300 km) w ciągu około 5 minut. Samochód osiąga wysoką średnią moc ładowania: ponad 850 kW przy 1000 A w szerokim zakresie krzywej ładowania. Oczywiście warunkiem jest dostęp do odpowiednio mocnej ładowarki, a takie o mocy ponad 850 kW praktycznie w naturze nie występują.
Mercedes Concept AMG GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX
Nie planów uruchomienia seryjnej produkcji Mercedesa Concept AMG GT XX. Jednak zastosowane w nim silniki o strumieniu osiowym mają trafić do sportowych samochodów seryjnych już w 2026 roku.

Mercedes Concept AMG GT XX - GALERIA ZDJĘĆ

Mercedes Concept AMG GT XXMercedes Concept AMG GT XXMercedes Concept AMG GT XXMercedes Concept AMG GT XXMercedes Concept AMG GT XXMercedes Concept AMG GT XXMercedes Concept AMG GT XXMercedes Concept AMG GT XX

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS