chceauto.pl
x
Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1

Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2022-06-03 Opinie
Dzięki połączeniu silnika spalinowego z czterema silnikami elektrycznymi hybrydowy napęd Mercedesa-AMG One generuje łączną moc 784 kW (1063 KM), co pozwala na rozwinięcie (ograniczonej) prędkości maksymalnej 352 km/h. Samochód zostanie zaprezentowany w akcji w Wielkiej Brytanii podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood, który potrwa od 23 do 26 czerwca 2022 r.

Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Ten wyjątkowy hypercar wyróżnia się nie tylko napędem hybrydowym E PERFORMANCE rodem z Formuły 1, ale także szeregiem innych rozwiązań technicznych znanych ze sportów motorowych. Mowa tu o monokoku oraz nadwoziu w całości wykonanych z włókna węglowego, a także o współnośnym zespole silnika i skrzyni biegów, aktywnej aerodynamice oraz układzie jezdnym typu push-rod.

Napęd hybrydowy E PERFORMANCE modelu Mercedes-AMG ONE wywodzi się bezpośrednio z Formuły 1. Składa się on ze zintegrowanego zespołu obejmującego hybrydowy, turbodoładowany silnik spalinowy oraz cztery silniki elektryczne. Jeden z tych silników zintegrowano z turbosprężarką, drugi zainstalowano bezpośrednio na silniku spalinowym, łącząc go ze skrzynią korbową, a dwa kolejne umieszczono przy przednich kołach.

Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Hybrydowy silnik benzynowy V6 o pojemności 1,6 litra ze wspomaganym elektrycznie turbodoładowaniem odpowiada pod względem technicznym jednostkom napędowym stosowanym obecnie w Formule 1. Cztery górne wałki rozrządu napędzane są za pomocą przekładni zębatej typu czołowego. W celu uzyskania wysokich obrotów silnika, mechaniczne sprężyny w zaworach zastąpiono sprężynami pneumatycznymi. Silnik zamontowany w pozycji środkowej przed tylną osią rozwija prędkość obrotową do 11 tys. obrotów na minutę. Aby zwiększyć żywotność silnika i umożliwić korzystanie z komercyjnie dostępnej benzyny, jego obroty utrzymywane są jednak celowo poniżej wartości dostępnych w jednostkach Formuły 1.

Jednostka napędowa doładowywana jest przez turbosprężarkę. Turbina gazów wylotowych i turbina sprężarki są od siebie oddalone i połączone wałem, dzięki czemu możliwe było zamontowanie turbosprężarki w niższej pozycji. Na wale umieszczono sterowany elektronicznie silnik elektryczny o mocy wynoszącej około 90 kW. Napędza on bezpośrednio wał turbosprężarki, rozpędzając go do maksymalnie 100 tysięcy obrotów na minutę, zanim zostanie zastąpiony przez strumień spalin. W Formule 1 jednostka ta figuruje pod oznaczeniem MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Elektryczna turbosprężarka zasilana spalinami w modelu Mercedes-AMG ONE ma jeszcze jedną zaletę: wykorzystuje część nadwyżkowej energii z przepływu spalin do wytwarzania energii elektrycznej, pracując jako generator. Energia ta jest magazynowana w wysokonapięciowym akumulatorze litowo-jonowym albo przekazywana bezpośrednio na całkowicie elektryczną przednią oś auta bądź do silnika elektrycznego (MGU-K, Motor Generator Unit Kinetic) na silniku. MGU-K ma moc 120 kW, jest umieszczony bezpośrednio na silniku i połączony z wałem korbowym za pomocą przekładni zębatej typu czołowego – to przykład kolejnego rozwiązania technicznego zapewniającego maksymalną wydajność i osiągi znane z Formuły 1.

Silnik spalinowy ma dwa układy wtryskowe. Bezpośredni wtrysk dostarcza paliwo do komór spalania pod ciśnieniem 270 barów. Niekiedy proces ten zachodzi wielokrotnie, dlatego gdy zajdzie potrzeba reguluje go układ sterowania pracą silnika. Dodatkowy wtrysk pośredni jest niezbędny dla uzyskania właściwej mocy silnika przy jednoczesnym spełnieniu norm w zakresie emisji spalin.

Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Dwa silniki elektryczne o mocy 120 kW, umieszczone na przedniej osi, osiągają prędkość wirnika wynoszącą do 50 000 obr/min. Każdy z nich połączony jest z przednimi kołami za pomocą przekładni redukcyjnej. Napędzana wyłącznie elektrycznie oś przednia pracuje zawsze selektywnie, dzięki czemu dla zapewnienia wysokiej dynamiki jazdy możliwe jest wektorowanie momentu obrotowego.

Mercedes-AMG ONE uruchamia się najpierw bezgłośnie, gdy włączają się silniki elektryczne przedniej osi. W tym samym czasie rozpoczyna się rozgrzewanie katalizatorów. Silnik spalinowy uruchomi się dopiero po osiągnięciu ich odpowiedniej temperatury. Samochód posiada sześć programów jazdy:

● Race Safe: Program standardowy z hybrydowym trybem jazdy na żądanie i w pełni elektrycznym ruszaniem. Silnik spalinowy uruchamia się tylko gdy wzrasta zapotrzebowanie na moc.

● Race: Hybrydowy tryb jazdy ze specjalną strategią ładowania. Silnik spalinowy pracuje w sposób ciągły i może skuteczniej ładować akumulator wysokiego napięcia; umożliwia to stały dostęp do pełnej mocy elektrycznej.

● EV: Jazda w trybie całkowicie elektrycznym.

● Race Plus (tylko na tor wyścigowy): Aktywna aerodynamika, obniżenie zawieszenia o 37 mm (przód)/30 mm (tył), twardsze zestrojenie układu jezdnego, specjalny system zarządzania mocą.

● Strat 2 (tylko na tor wyścigowy): Aktywna aerodynamika, jeszcze twardsze zestrojenie układu jezdnego i obniżenie zawieszenia o 37 mm (przód)/30 mm (tył). Pełna moc wszystkich silników, jak w kwalifikacjach Formuły 1.

● Individual: ustawienia dostosowane do osobistych preferencji w zakresie trybów jazdy drogowej.

Osiągnięcie imponujących wartości przyspieszenia możliwe jest dzięki funkcji RACE START w trybach jazdy Race, Race Plus oraz Strat 2: sprint od zera do 100 km/h trwa 2,9 s, do 200 km/h - 7 sekund, a do 300 km/h - 15,6 s. Prędkość maksymalna została ograniczona do 352 km/h.

Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Moment obrotowy na tylne koła przenosi 7-stopniowa mechaniczna skrzynia biegów, w której zintegrowano samoblokujący mechanizm różnicowy.

Z przodu Mercedes-AMG ONE wyposażony jest w obręcze kół o wymiarach 10.0 J x 19 z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2R M01 w rozmiarze 285/35 ZR 19, które zaprojektowano wyłącznie dla tego samochodu. Na tylnej osi zamontowano obręcze 12.0 J x 20 z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2R M01 w rozmiarze 335/30 ZR 20.

Do hamowania zastosowano specjalny, zoptymalizowany pod względem masy, wysokowydajny, kompozytowy układ hamulcowy AMG z ceramiki i włókna węglowego. Przednią oś wyposażono w sportowe, sześciotłoczkowe stałe zaciski hamulcowe oraz wewnętrznie wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe o wymiarach 398 x 38 milimetrów. Tylna oś wyposażona jest w czterotłoczkowe stałe zaciski hamulcowe oraz wewnętrznie wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe o wymiarach 380 x 34 milimetry.

Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Projekt karbonowego nadwozia powstał dzięki ścisłej współpracy designerów i specjalistów od aerodynamiki. Nawet podstawowa bryła nadwozia została zaprojektowana zgodnie z zasadami aerodynamiki, dla osiągnięcia maksymalnej siły docisku i równowagi. Było to udane posunięcie: Mercedes-AMG ONE generuje siłę docisku już od prędkości 50 km/h, a następnie zwiększa się ona wraz ze wzrostem prędkości.

Projekt wystroju wnętrza nawiązuje do wyścigowego przeznaczenia samochodu. W kabinie zmieszczą się dwie osoby. Oparcia foteli kubełkowych AMG Motorsport można ustawiać tylko w dwóch położeniach: 25 stopni i 30 stopni. Kierownica regulowana jest elektrycznie, natomiast pedały – mechanicznie (jedenastostopniowa regulacja), co pozwala kierowcy na przyjęcie optymalnej pozycji do jazdy. Regulowany jest również podnóżek pasażera.

Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
W kierownicy wyścigowej zintegrowano elementy obsługowe i funkcyjne wraz z oryginalnymi komponentami występującymi w samochodach wyścigowych – mają one umożliwić bezpieczne prowadzenie samochodu w ekstremalnych sytuacjach na drodze. Podobnie jak w autach wyścigowych, w górnej części obręczy kierownicy umieszczona jest lampka kontrolna zmiany biegów. Spłaszczona u góry i dołu kierownica, wyposażona w zintegrowaną poduszkę powietrzną, ma jeszcze inne odniesienia do sportu motorowego: dwa zintegrowane przyciski na kierownicy AMG umożliwiają obsługiwanie różnych funkcji bez konieczności odrywania od niej rąk – na przykład programów jazdy, dziewięciostopniowego systemu kontroli trakcji AMG, DRS lub ustawienia układu jezdnego.

Wyposażenie standardowe obejmuje klimatyzację i elektryczne podnośniki szyb, a system informacyjno-rozrywkowy zapewnia łączność.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1 - GALERIA ZDJĘĆ

Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1Mercedes-AMG One. Technologia wprost z F1

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS