chceauto.pl
x
Mazda RX-7. Model z wyjątkowym silnikiem Wankla

Mazda RX-7. Model z wyjątkowym silnikiem Wankla

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-04-09
Mazda RX-7, a następnie RX-8 na stałe zapisały się w historii motoryzacji. Wszystko za sprawą niezwykłej jednostki napędowej - silnika Wankla z wirującymi tłokami.

Mazda RX-7 I
Mazda RX-7 I
Zaprezentowana w 1978 roku Mazda RX-7 to pierwszy sportowy model japońskego producenta przeznaczony dla masowego odbiorcy, który stał się najlepiej sprzedawanym samochodem z silnikiem Wankla w historii.

Przyszłość silnika Wankla była niepewna już w chwili, gdy Mazda rozpoczęła rozwój modelu RX-7. Producent wyposażał w silnik z obrotowym tłokiem większość swoich modeli, produkowanych w latach 1973-74, aż do momentu, gdy drastycznie rosnące ceny paliwa usunęły żwawe, ale paliwożerne jednostki z grona faworytów, wybieranych przez kierowców.

Mazda zdecydowała się wówczas zrezygnować z montażu silnika Wankla w większości swoich modeli typu sedan, hatchback czy kombi i bliska była całkowitego zaniechania produkcji tych jednostek, jak zrobili to inni producenci pojazdów. Ale ówczesny szef zespołu Badań i Rozwoju, Kenichi Yamamoto nie uległ tej presji, głęboko przekonany o tym, jak kluczowym wyróżnikiem dla marki jest właśnie silnik Wankla.

Yamamoto, który przewodził zespołowi inżynierów, pracujących na rozwojem pierwszego silnika Mazdy z obrotowym tłokiem w latach 60-tych, zamierzał usprawnić istniejącą jednostkę 12A i znacznie poprawić oszczędność zużycia paliwa. Jego zespół dodał m.in. bardziej trwałe uszczelnienia tłoków - problematyczne miejsce - oraz usprawnił smarowanie.

Następnie jego zespół wspierał prace nad konstrukcją idealnego nadwozia dla zmodyfikowanego na nowo silnika. Mały i lekki, a jednocześnie płynnie pracujący, mocny i wysokoobrotowy, silnik Wankla był idealny do samochodu sportowego. Więc RX-7, eleganckie, nisko zawieszone coupé z wydłużoną maską i łukowato profilowaną szybą w tylnej klapie, zostało zbudowane specjalnie dla tego silnika.

Pierwsza generacja RX-7 (typ „FB”), która trafiła do sprzedaży w Japonii w 1978 r., a rok później w Europie, odniosła spektakularny sukces. Przy masie własnej nieco powyżej 1 tony, jednostka napędowa 12A o mocy 100-135KM (w zależności od rynku) przebyła długą drogę pod względem osiągów.
Zamontowany z przodu kompaktowych rozmiarów silnik, zlokalizowany tuż za przednią osią i napędzający tylne koła, przy prawie doskonałym rozkładzie mas zapewniał również świetnie prowadzenie. Aerodynamiczna linia RX-7 przewyższała inne modele ze swojego segmentu cenowego, a samochód był przyjemny w prowadzeniu. Jednostka z podwójnym tłokiem 12A o pojemności 1146 cm3 została wzbogacona o wersję turbo o mocy 160 KM, przeznaczoną na rynek japoński, podczas gdy w Ameryce Północnej dostępna była nieco większa jednostka 13B z wtryskiem paliwa.

Mazda RX-7 II
Mazda RX-7 II
Drugą generację RX-7 („FC”) wprowadzoną do sprzedaży w 1985 roku wyróżniała sylwetka inspirowana wzornictwem Porsche oraz szereg udoskonaleń technologicznych Mazdy, jak układ zmiennej geometrii tylnego zawieszenia (DTSS – Dynamic Tracking Suspension System), czy turbodoładowanie.

Jak się okazało, wymuszona indukcja bardzo dobrze nadawała się do silników Wankla, dzięki swojej charakterystyce przepływu spalin i całkiem skutecznie zwiększała moment obrotowy w średnim zakresie pracy silnika.

Jednostka 13B o pojemności 1,3 litra stała się standardem na wszystkich rynkach i chociaż RX-7 była oferowana w Europie początkowo z wersją 150 KM bez doładowania, to szybko uzupełniły ją jednostki o mocach 180 KM, a następnie 200 KM, typu twin scroll. Modele wyposażone w silniki o większej mocy osiągały przyspieszenie 0-100 km w 6 s, a ich prędkość maksymalna wynosiła 240 km/h.

Trzecia i ostatnia generacja („FD”), która pojawiła się w 1992 roku była czystej krwi sportowym samochodem. Nowa sekwencyjna podwójna turbosprężarka zwiększyła moc najnowszego silnika 13B do 239 KM w modelach przeznaczonych na rynek europejski. Do dziś uważana jest przez fanów za najlepszą w prowadzeniu generację RX-7, osiągającą przyspieszenie 0-100km/h w czasie 5,3 s i prędkość maksymalną 250 km/h (z fabrycznym ogranicznikiem).

Tym samym dwuosobowy samochód o wadze 1300 kg znalazł się w jednej lidze z wysokiej klasy samochodami sportowymi, co pasowało do marki, która właśnie wygrała słynny wyścig Le Mans.

Niestety, z powodu przepisów dotyczących emisji spalin, do 1996 roku zaprzestano sprzedaży RX-7 w większej części Europy, chociaż Mazda nadal produkowała samochody, przeznaczone na rynki z ruchem lewostronnym i kierownicą umieszczoną po prawej stronie, zwiększając ostatecznie moc w późniejszych modelach, dostępnych tylko w Japonii, do 280 KM.

Ostatecznie produkcja modelu RX-7 została zakończona w 2002 roku. W latach 1978-2002 wyprodukowanych zostało 811 634 egzemplarzy, najwięcej spośród wszystkich modeli samochodów z silnikiem Wankla. Zmodyfikowane wersje każdej generacji ustanawiały rekordy prędkości w swojej klasie na słonej równinie Bonneville w USA w 1978 r. (FB, 296 km/h), w roku 1986 (FC, 383,7 km/h) oraz w roku 1995 (FD, 389 km/h).

Mazda RX-8 RE
Mazda RX-8 RE
Mazda RX-7 pierwszej serii (FB) zapisała się też w historii rajdów samochodowych. Wersja o mocy 300 KM przygotowana do rywalizacji w Grupie B z sukcesem startowała nawet na polskich odcinkach specjalnych. W lipcu 1984 r. załoga Ingvar Carlsson i Benny Melander startująca Mazdą RX-7 zwyciężyła w 41. Rajdzie Polski.

Duch RX-7 nadal żyje. Można go odnaleźć w Maździe RX-8, zaprezentowanej w 2003 r. i w wielu rozwijanych ówcześnie innowacjach technologicznych. Wśród nich znajduje się napędzana wodorem Mazda z silnikiem Wankla czyli RX-8 Hydrogen RE, którą napędzać może zarówno wodór, jak i benzyna, czy wodorowa Mazda Premacy Hydrogen RE, minivan wyposażony w silnik elektryczny i rotorowy na dwa rodzaje paliwa.

Ostatnio firma opracowała prototyp Mazdy 2 EV z małą jednostką z pojedynczym wirującym tłokiem, służącą do wydłużenia zasięgu napędu elektrycznego. Podobne rozwiązanie może zostać zastosowane w jednym z wariantów Mazdy MX-30, całkowicie elektrycznego modelu klasy crossover SUV, która planowo ma trafić do sprzedaży jeszcze w tym roku.


Mazda RX-7. Model z wyjątkowym silnikiem Wankla - GALERIA ZDJĘĆ

Mazda RX-7. Model z wyjątkowym silnikiem WanklaMazda RX-7. Model z wyjątkowym silnikiem WanklaMazda RX-7. Model z wyjątkowym silnikiem WanklaMazda RX-7. Model z wyjątkowym silnikiem Wankla

Zobacz także

Mazda stawia na wankle? Zastrzegła nowe logo

Mazda stawia na wankle? Zastrzegła nowe logo 2021-08-30

Wygląda na to, że silniki spalinowe nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa. Mazda zastrzegła właśnie pakiet nazw i nowe logo, które – najprawdopodobniej – trafi na samochody wyposażone w silniki Wankla!Wśród zastrzeżonych nazw pojawiły się...
Silnik Wankla to wizytówka Mazdy

Silnik Wankla to wizytówka Mazdy 2020-08-23

Żadne spojrzenie na 100-letnią historię Mazdy nie byłoby kompletne bez wspomnienia o silniku Wankla. Od momentu wprowadzenia Mazdy Cosmo w 1967 r. do zakończenia produkcji RX-8 w 2012 r., Mazda wyprodukowała niemal dwa miliony samochodów napędzanych...
Mazda RX-7 ma już 40 lat!

Mazda RX-7 ma już 40 lat! 2018-10-18

Był rok 1978, Karol Wojtyła został papieżem, na listach przebojów dominował zespół Bee Gees, a rozszerzane spodnie i utapirowane włosy były szczytem mody. To rok, w którym Mazda przedstawiła światu model RX-7 – samochód, który trwale zapisał...
Mazda wraca do silnika Wankla

Mazda wraca do silnika Wankla 2018-10-08

Mazda to jeden z ostatnich producentów, który sprzedaje samochody z wolnossącymi silnikami benzynowymi. Japończycy nie mają również w ofercie samochodów hybrydowych ani elektrycznych. Wkrótce się to jednak zmieni.W 2020 roku Mazda wprowadzi na rynek...
50 lat Wankla w Maździe

50 lat Wankla w Maździe 2017-06-01

Zaprezentowany w 1967 roku model był pierwszym na świecie samochodem wyposażonym w silnik z dwoma tłokami obrotowymi. Model, znany poza Japonią jako 110S, był również pierwszą sportową Mazdą, której „geny” przetrwały w kolejnych legendach,...
Mazda RX-Vision z silnikiem Wankla!

Mazda RX-Vision z silnikiem Wankla! 2015-10-29

Na salonie w Tokio Mazda zaprezentowała prototyp o nazwie RX-Vision. Pojazd ten jest dowodem na to, że japońska firma wciąż pracuje nad technologią silnika z obrotowym tłokiem, czyli silnikiem Wankla.Mazda pozostaje jedynym producentem z branży...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS