chceauto.pl
x
Maserati Ghibli ma już 55 lat

Maserati Ghibli ma już 55 lat

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2021-11-03
Włosi świętują 55. rocznicę narodzin Maserati Ghibli. Auto zaprezentowano po raz pierwszy 3 listopada 1966 roku na stoisku Ghia na targach motoryzacyjnych w Turynie. Nadwozie dwumiejscowego coupé – nową interpretację koncepcji samochodu gran turismo – zaprojektował Giorgetto Giugiaro. Nazwa modelu nawiązywała do wiatru – zgodnie z tradycją, która u Maserati trwa do dziś, i którą kontynuuje najnowszy SUV Grecale, przedstawiciel nowej epoki w historii marki spod znaku trójzębu.

Maserati Ghibli
Maserati Ghibli
Ghibli to silny wiatr występujący w Afryce Północnej – ciepły i niosący duże ilości piasku. Decyzja o wyborze tej właśnie nazwy nie była przypadkowa, biorąc pod uwagę maksymalną prędkość nowego modelu oraz „energię”, jaka drzemała w jego specyfikacji technicznej i stylistyce.

Maserati Ghibli było samochodem sportowym, ale dyskretnym w wyrazie. Jego silnik został zaprojektowany na nowo w oparciu o doświadczenia przy budowie 8-cylindrowej jednostki stosowanej w modelu Mexico. W wersji o pojemności 4,7 l mógł osiągać moc 330 KM, a później pojawiła się jeszcze mocniejsza odmiana o pojemności 4,9 l.

Maserati Ghibli
Maserati Ghibli
Aby uniknąć kompromisów w kwestii wzornictwa i uzyskać odpowiednio nisko poprowadzoną płaszczyznę przedniej pokrywy, silnik otrzymał układ smarowania z suchą miską olejową – rozwiązanie stosowane w świecie wyścigów. Zamontowano go bardzo nisko, na rurowym podwoziu. W rezultacie samochód mógł zyskać swój pewny siebie, smukły profil, stanowiący jeden z fundamentów jego sukcesu.

Projekt został powierzony firmie Ghia, która w swoim kreatywnym zespole zatrudniała legendarnego projektanta Giorgetto Giugiaro. Najważniejszym motywem designu – i decydującym symbolem zmiany w stosunku do poprzedników Ghibli – była integracja brył. Zrezygnowano tu z wyraźnych „odcięć” pomiędzy kabiną a resztą nadwozia. Nie stanowiły one już osobnych brył ani na siebie nie zachodziły, lecz zostały połączone w spójną całość. I choć poszczególne linie nadwozia były geometryczne i napięte, ręka Giugiaro odpowiednio to wrażenie sztywności „wygładziła”.

Maserati Ghibli
Maserati Ghibli
Najbardziej rzucającą się w oczy partią nadwozia okazał się przedni pas, który dla Maserati stanowił coś zupełnie nowego: Ghibli otrzymało chowane reflektory, a subtelny grill rozciągał się na całą szerokość pojazdu. Logo trójzębu pozostało pośrodku, ale było mniejsze niż wcześniej.

Widziane z profilu Ghibli demonstrowało swoją smukłą sylwetkę – z długą, nisko poprowadzoną maską, mocno pochyloną przednią szybą oraz idealnymi proporcjami, pozbawionymi zbędnych ozdobników. Trójkątny tylny słupek dodatkowo akcentował tożsamość auta i błyskawicznie zyskał status wizytówki, którą później wykorzystano w innych wspaniałych maszynach Maserati.

Trend ku przyszłości można było dostrzec również w koncepcji dwumiejscowego wnętrza – instrumenty wbudowano tu w bryłę kokpitu, która dominowała nad poszczególnymi elementami.

W rezultacie powstało rasowe gran turismo, wierne wartościom takim jak ekskluzywny, luksusowy styl, moc i wygoda – z nadrzędnym nawiązaniem do świata wyścigów. To wartości, które od zawsze wyróżniały samochody Maserati.

Maserati Ghibli
Maserati Ghibli
Po prezentacji na salonie samochodowym w Turynie, 3 listopada 1966 r., w 1967 r. Ghibli trafiło na rynek. Rok później przeprojektowano wnętrze, a lista opcji wzbogaciła się o przekładnię automatyczną. Ofertę uzupełniła też 5-biegowa skrzynia manualna. W 1969 roku do gamy wprowadzono wersję Spyder, która mogła być wyposażona w hardtop. Rocznik 1970 zaoferowano również z silnikiem 4,9 l (Ghibli SS). W tej konfiguracji auto jeszcze bardziej umocniło swoją solidną rynkową pozycję.

W sumie w latach 1967-1972 wyprodukowano 128 egzemplarzy Ghibli Spyder i ponad 1200 Ghibli coupé. Jeden z nich zakupił Henry Ford (wnuk założyciela amerykańskiego koncernu), który umieścił swój wóz w holu Centrum Rozwoju Produktu Forda w Detroit – jako przykład do naśladowania i źródło inspiracji.

Maserati Ghibli ma już 55 lat - GALERIA ZDJĘĆ

Maserati Ghibli ma już 55 latMaserati Ghibli ma już 55 latMaserati Ghibli ma już 55 latMaserati Ghibli ma już 55 latMaserati Ghibli ma już 55 latMaserati Ghibli ma już 55 lat

Zobacz także

Maserati będzie produkować tylko auta elektryczne

Maserati będzie produkować tylko auta elektryczne 2022-03-21

Maserati ogłosiło, że do 2030 roku będzie produkowało wyłącznie samochody elektryczne. Tym samym dołączyło do innych luksusowych marek Stellantisa - Alfy Romeo, DS-a i Lancii, które już wcześniej ogłosiło taki plan.Maserati ma za sobą udany...
Zobacz testy Maserati  Grecale

Zobacz testy Maserati Grecale 2022-01-26

Maserati szykuje się do rynkowego debiutu nowej linii modelowej - Maserati Grecale. Testy prototypowych egzemplarzy prowadzone są właśnie w Szwecji.Testy prototypów Grecale trwają. Aktualnie odbywają się na zmrożonych szwedzkich polanach – w...
Nowe wersje Maserati w polskich salonach

Nowe wersje Maserati w polskich salonach 2021-07-01

Trzy nowe, unikalne odmiany – GT, Modena i Trofeo – poszerzyły właśnie gamę modelową Maserati. Nowe odmiany zamawiać można w modelach Ghibli, Levante i Quattroporte. Design wszystkich trzech odmian – GT, Modena i Trofeo – łączy nowe logo...
Maserati Ghibli i Quattroporte Trofeo

Maserati Ghibli i Quattroporte Trofeo 2020-08-11

Rodzina modeli Maserati Trofeo liczy już trzy modele. Do zaprezentowanego w 2018 roku Levante Trofeo dołączyły właśnie dwa sedany - Ghibli i Quattroporte.Wygląd Ghibli i Quattroporte Trofeo podkreślają elementy wzornictwa nawiązujące do wyścigów....
Maserati Ghibli Hybrid

Maserati Ghibli Hybrid 2020-07-17

Słynny włoski producent zaprezentował właśnie pierwszy w swojej historii "zelektryfikowany" model. Maserati Ghibli Hybrid to tzw. miękka hybryda. Oznacza to, że auto nie może poruszać się wyłącznie na prądzie - nie ma też typowej baterii...
Maserati chce być EV

Maserati chce być EV 2019-11-04

Maserati stawia na elektryczność. W ofercie włoskiej marki pojawić ma się aż siedem nowych modeli – każdy dostępny również z bateryjnym napędem elektrycznym. Jakby tego było mało Włosi coraz śmielej spoglądają też w stronę autonomicznej...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS