chceauto.pl
x

Land Rover Discovery 2016

Oceny użytkowników5.0000/5. Głosy: 1
Ocena: 5/5
Głosy: 1.

Dostępne silniki

benzyna

3.0 V6

diesel

2.0 SD4 2.0 TD4 3.0 TD V6 3.0 SDV6 3.0 TDV6

IV (2009-2016)

Czwarta generacja Discovery to w istocie model III serii po gruntownym liftingu. W jego ramach auto upodobniło się do bardziej prestiżowego Range Rovera. W stosunku do Discovery III zmieniły się m.in. reflektory, zderzaki i niektóre elementy wnętrza. Nowe były też m.in. standardowe obręcze kół w rozmiarze 19 cali (w opcji oferowano 20-calowe felgi). Samochód (4838 mm długości, 2022 mm szerokości i 1841 mm wysokości) oferowany był wyłącznie jako pięciodrzwiowy suv. W kabinie pojawiła się odświeżona deska rozdzielcza (konsola środkowa), inne kierownice czy fotele.

Z uwagi na niewielki zakres zmian ten model często nazywany jest Land Roverem Discovery III po ”dużym liftingu”. Przypominamy, że mały miał miejsce w roku 2007. Nazwa Land Rover (Discovery) IV stosowana była głownie na rynku amerykańskim.

Na całe szczęście – poprzednik nie słynął z bezawaryjności – dużo zmieniło się pod maską. Wraz z debitem ”czwórki” w cennikach pojawił się wysokoprężny silnik SDV6 o pojemności 3,0 l. Podwójnie doładowana jednostka generowała moc 211 KM i 520 Nm, dzięki czemu ważący blisko 2,6 tony pojazd przyspieszał do 100 km/h w 10,7 s i osiągał prędkość maksymalną 180 km/h. W ofercie byłą też wzmocniona wersja generująca 245 KM i 600 Nm.

Ważniejszy od osiągów jest fakt, że motor – w przeciwieństwie do poprzednika – silnik SDV6 nie wykazuje już nadmiernej tendencji do usterek układu korbowo-tłokowego. Poprzedni 2,7 TDV6 (uwaga oferowano go do 2010 roku!) to zdecydowanie pięta achillesowa brytyjskiej terenówki. Oprócz wspomnianych już usterek (zacieranie się, pękanie wału korbowego) motor cierpiał też na problem przegrzewania się (zwłaszcza w czasie szybkiej jazdy autostradowej) i liczne wycieki. Jedyny plus jest taki, że TDV6 nigdy nie było oferowane z filtrem cząstek stałych.

W czwartej generacji zadebiutowało też benzynowe V8 o pojemności 5,0 l generujący 375 KM i 510 Nm. Auto w takiej konfiguracji osiąga setkę w 7,9 s i rozpędza się do 195 km/h. Podobnie jak stosowane wcześniej 4,4 l V8 (oferowany w poprzedniku), silnik śmiało uznać można za bezproblemowy (atmosferyczny, z trwałym łańcuchem rozrządu, ale średnie zużycie paliwa na poziomie 20 l/100 km skutecznie zawęża krąg ewentualnych nabywców.

Na tle Discovery III odświeżony model uchodzi za zdecydowanie trwalszy i mniej awaryjny. Mimo tego trzeba przygotować się na zaporowe koszty eksploatacji. Przykład? Szczątkowy remont zawieszenia pneumatycznego (wymiana kompresora i kolumn) pochłonie co najmniej 10 tys. zł. Podobne kwoty wygenerować może naprawa zużytej skrzyni biegów kompleksowa wymiana wahaczy i elementów metalowo-gumowych w zawieszeniu.

V (2016-2021)

Piąta generacja terenowej legendy zadebiutowała pod koniec 2016 roku. W stosunku do wszystkich poprzednich kształty karoserii zostały mocno wygładzone. Kanty zastąpiono owalami, zrezygnowano z charakterystycznych „dokładek” poszerzających nadkola. Auto może pochwalić się wykonanym z aluminium nadwoziem. W stosunku do poprzednika zaoszczędzono aż 480 kg! Land Rover Discovery 5 mierzy 4970 mm długości i standardowo wyposażony jest w siedem foteli. Dwa dodatkowe – montowane w bagażniku – mają zaczepy systemu isofix. W kabinie zastosowano bogaty asortyment materiałów najwyższej jakości. Lista opcji obejmuje m.in. luksusową tapicerkę skórzaną marki Windsor i naturalne, dębowe elementy fornirowe. Oferta silników obejmuje cztery jednostki – jedną benzynową i trzy wysokoprężne. Tak samo, jak w poprzednikach, standardowym wyposażeniem jest stały napęd obu osi (z centralnym dyferencjałem). Wszystkie silniki współpracują standardowo z ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Najsłabszy motor to czterocylindrowy silnik Diesla o pojemności 2,0 l (184 KM i aż 430 Nm) zapewniający przyspieszenie do 100 km/h w 10,5 s i prędkość maksymalną 189 km/h. Jego mocniejsza odmiana generuje 240 KM i 500 Nm (8,3 s do 100 km/h, Vmax 207 km/h). Najmocniejsza jednostka wysokoprężna to 3,0 l V6 o mocy 258 KM i 600 Nm. Ta zapewnia sprint do 100 km/h w 8,1 s i osiąga prędkość maksymalną 209 km/h. Jedyny silnik benzynowy to V6 o pojemności 3,0 l. Motor dysponuje mocą 340 KM i osiąga 450 Nm. W tej wersji przyspieszenie do 100 km/h trwa 7,1 s. Prędkość maksymalna to 215 km/h. Nowy Discovery nie jest typową bulwarówką. Dzięki regulowanemu zawieszeniu (które automatycznie opuszcza się po otwarciu drzwi dla ułatwienia wsiadania) prześwit wynosi 283 mm. To aż o 43 mm więcej niż w poprzedniku! Maksymalna głębokość brodzenia to rekordowe 900 mm. Standardowym wyposażeniem jest system Land Rover Terrain Response 2, który zapewnia optymalizację szeregu ustawień, od czułości pedału gazu do charakterystyki zmiany biegów. Nowa generacja pozwala na automatyczny wybór optymalnego ustawienia, gdy kierowca nie wie, jakie parametry wybrać. Samochód idealnie sprawdzi się też w roli holownika - maksymalny uciąg najmocniejszego diesla to aż 3500 kg. Klienci mogą zamówić system automatycznego manewrowania przyczepą Advanced Tow Assist. Nawet całkowity nowicjusz może zaparkować z wykorzystaniem tego inteligentnego systemu, który sam zatroszczy się o nieintuicyjne kręcenie kierownicą w przeciwną stronę podczas jazdy do tyłu.

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS