54 lata temu na włoskie drogi wyjechały pierwsze egzemplarze Fiata 124. To jedno z ważniejszych wydarzeń w dziejach motoryzacji… Bloku Wschodniego!
Pięciomiejscowy sedan - Fiat 124 zaprezentowany został w marcu 1966. Miejscem oficjalnej premiery był Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny w Genewie. Auto zdobyło tytuł Samochodu Roku 1967. Był to pierwszy model włoskiego producenta w tym prestiżowym gronie.
Fiat 124 napędzany był benzynowym silnikiem o pojemności 1197 cm sześciennych, który generował moc maksymalną na poziomie 60 KM. Dzięki temu samochód rozpędzał się do prędkość 140 km/h. Oprócz sedana wkrótce pojawiło się też kombi. Nieco później opracowano wersję Spider – zaprojektowane i produkowane przez Pininfarinę, Coupé – na bazie projektu Centrum Stylu Fiata - oraz 124 Special z nowym silnikiem o pojemności skokowej 1438 cm³ i mocy 70 KM.
We Włoszech auto przetrwało w ofercie do 1974 roku (powstało 1,5 mln egzemplarzy). Samochód na zawsze wpisał się jednak do historii, jako pojazd, który zmotoryzował Blok Wschodni.
W 1966 roku Fiat podpisał z rządem rosyjskim umowę na sprzedaż licencji. Zaowocowało to budową – od podstaw - zakładu VAZ w Togliatti. Pierwsze egzemplarze produkowanego na licencji Fiata 124 – ochrzczone w Rosji jako Łada Żiguli, zjechały z taśmy w 1970 roku. NA rynkach zagranicznych, w tym w Polsce, model oferowany był jako Łada 1200. Z czasem pojawiły się też kolejne wariacje, jak np. Łada 1300 czy Łada 1500.
Szacuje się, że w Rosji powstało ponad 16,8 miliona sztuk tego samochodu. Ostatnie jego wersje produkowane były aż do 2012 roku.