chceauto.pl
x
Jak kupować używane auto cz 1.

Jak kupować używane auto cz 1.

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2014-03-14
Kupno samochodu na rynku wtórnym niesie za sobą wiele niebezpieczeństw. Na co powinniśmy zwracać uwagę przymierzając się do zakupu konkretnego egzemplarza?

Z myślą o wszystkich, którzy planują zakup używanego auta przygotowaliśmy krótki, ekspercki poradnik. W części pierwszej publikujemy kilka wskazówek dotyczących oględzin nadwozia.

1. Szyby

O historii danego pojazdu wiele powiedzą nam jego szyby. W tym przypadku powinniśmy zwrócić uwagę na trzy sprawy:
- logo producenta
- kod homologacji
- datę produkcji

a) Logo producenta

Jeśli samochód ma oryginalne szyby na każdej powinniśmy znaleźć logo marki pojazdu. Na szybach, które zostały wymienione znajdziemy logo producenta zamiennika (np. Nordglass czy Piklington). Pamiętajmy jednak, że fakt wymiany danej szyby (najczęściej czołowej lub przedniej bocznej) w żaden sposób nie świadczy o wypadkowej przeszłości auta. Przednia szyba z czasem ulega naturalnemu zużyciu (zarysowania od wycieraczek, odpryski od kamieni), boczne najczęściej wybijane są przez złodziei. Fakt stwierdzenia wymiany danej szyby powinien jednak zwrócić naszą uwagę na otaczające je elementy blacharki – słupki lub poszycie danych drzwi.

b) Data produkcji

"...3" to kod daty produkcji. E2 w kółeczku zdradza, ze szybę homologowano we Francji
"...3" to kod daty produkcji. E2 w kółeczku zdradza, ze szybę homologowano we Francji
Szukając na szybach loga producenta auta warto również zwrócić uwagę na nadruk świadczący o dacie produkcji szyby. W większości popularnych marek kod daty produkcji oznaczany jest kropką i cyfrą”.3” lub trzema kropkami i cyfrą „…3”. W obu przypadkach oznacza to, że szyba wyprodukowana została w 3 roku danej dekady (np. 2003 lub 2013), co jednak nie powinno stwarzać problemów. Oprócz stwierdzenia czy dana szyba jest oryginalna kod daty produkcji pozwala również ustalić, czy sprzedający nie mija się z prawdą co do rocznika samochodu (zamiast daty produkcji nie podaje np. daty pierwszej rejestracji). Szukając kodu daty produkcji warto zdawać sobie sprawę, że szyby montowane za słupkiem C (tzw. „tylne boczne”), często – fabrycznie – wg kodu produkcji są o rok starsze niż pozostałe.

b) Kod homologacji

O przeszłości danego samochodu powiedzieć nam mogą również kody homologacji, w które wyposażone są reflektory i szyby. Warto wiedzieć, że każdy z krajów europejskich ma swój własny kod homologacyjny oznaczony umieszczonymi w kółku literą E i stosowną cyfrą (np. E1). W przypadku samochodów najczęściej spotkamy się z kodami E1 (Niemcy), E2 (Francja), E3 (Włochy), E4 (Holandia), E5 (Szwecja), E6 (Belgia), E7 (Węgry), E8 (Czechy) i E9 (Hiszpania). Na niektórych zamiennikach znaleźć też można oznaczenie E20 oznaczające, że dany produkt homologowany był w Polsce.

W przypadku samochodów uważać powinniśmy zwłaszcza na znak E11 oznaczający, że badania homologacyjne wykonano w Wielkiej Brytanii. Jeśli taki znak widnieje na większości szyb lub reflektorach wszystko wskazuje na to, że mamy właśnie do czynienia z tzw. „anglikiem”!

Trzeba wiedzieć, że przypadku niektórych pojazdów znalezienie kodu kraju homologacji jest proste. W starszych pojazdach znajdują się one przeważnie na kloszach reflektorów. W nowszych ich odnalezienie może wymagać otwarcia maski i dokładnego przyjrzenia się okolicom plastików mocujących. W przypadku pojazdów, w których wymiana żarówek wymaga wyjęcia lampy (często spotykane w przypadku tylnych świateł) znalezienie kodu kraju homologacji może nie być możliwe bez odkręcenia reflektora.

Już wkrótce kolejna część naszego poradnika!

Jak kupować używane auto cz 1. - GALERIA ZDJĘĆ

Jak kupować używane auto cz 1.Jak kupować używane auto cz 1.

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS