Hyundai systematycznie rozbudowuje gamę modeli elektrycznych. Najnowszy i największy model elektrycznej marki Ioniq nosi oznaczenie 9. Samochód zaprezentowano w wersji amerykańskiej w grudniu 2024 roku. Teraz pierwsze egzemplarze trafiły do Polski i znamy już jego polskie ceny.
- Ioniq 9. Nadwozie
- Ioniq 9. Wnętrze
- Ioniq 9. Silniki
- Ioniq 9. Polskie ceny
Ioniq 9. Nadwozie
Ioniq 9 powstał na płycie podłogowej E-GMP z architekturą 800V, przeznaczonej do dużych modeli o napędzie czysto elektrycznym. Jest to największy samochód elektryczny w europejskiej gamie Hyundaia. Ma aż 506 cm długości i rozstaw osi wynoszący 313 cm, można go zamówić wersji 6 lub 7 osobowej.
Ioniq 9 powstał w ramach designu, które Hyundai określił mianem "Aerosthetic", który ma łączyć dwa światy: Aero (aerodynamiczny) oraz Esthetic (estetyczny). Mimo dużych gabarytów i wysokiej sylwetki współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi Cd wynosi tylko 0,259.

Ioniq 9
Bryła tego flagowego SUV-a jest gładka, ma w sobie trochę cech kombi i niewielki akcent coupe – a to za sprawą mocno opadającej linii dachu. Z przodu motywem przewodnim są piksele. Znajdziemy je zarówno w poziomej listwie świetlnej, jak i w pionowych sekcjach po obu stronach zderzaka. Tylne pionowe światła także są "ułożone z pikseli".
W zależności od wersji wyposażenia samochód może poruszać się na kołach w rozmiarze 19, 20 lub 21 cali.

Ioniq 9
Ioniq 9. Wnętrze
W kabinie panel instrumentów tworzą dwa ekrany układające się w jedną, zakrzywioną ku kierowcy płaszczyznę. Prawy ekran jest dotykowy, ale pod nim znajdują się fizyczne przyciski odpowiedzialne za obsługę najważniejszych funkcji. W konsoli środkowej umieszczono gniazda ładowania USB-C o mocy 100W oraz ładowarkę indukcyjną.
Kolumna kierownicy może być regulowana elektrycznie a przednie fotele w wersji Calligraphy wyposażone są w funkcję masażu. Funkcja wentylacji jest dostępna dla pasażerów pierwszego i drugiego rzędu siedzeń.

Ioniq 9
Lusterka boczne mogą zostać zastąpione kamerami (opcjonalnie), również wewnętrzne może pokazywać obraz z kamery.
Ciekawym rozwiązaniem w kabinie jest przesuwana konsola, spełniająca też rolę podłokietnika między przednimi fotelami. Otwiera się z dwóch stron – mogą z niej korzystać pasażerowie pierwszego oraz drugiego rzędu siedzeń.
Oprócz wersji 7 miejscowej, istnieją dwie wersje 6 miejscowe. Dlaczego dwie? Można wybrać opcję siedzeń obrotowych lub relaksacyjnych. To dotyczy oczywiście siedzeń drugiego rzędu.

Ioniq 9
Standardem od drugiej wersji wyposażenia (Uniq, Calligraphy) jest czternastogłośnikowy zestaw audio marki BOSE. O to, by muzyki słuchało się jeszcze przyjemniej dba funkcja Active Noise Control-Road. Eliminuje hałasy, wykorzystując zjawisko fali przeciwstawnej.
Pod maską znajduje się przedni bagażnik o pojemności od 55 litrów (wersje AWD i Performance) do 88 l w wersji RWD. Do tego dochodzi bagażnik zasadniczy. Jego pojemność za trzecim rzędem siedzeń wynosi 338 litrów. Przy złożonym trzecim rzędzie siedzeń do dyspozycji jest już 908 litrów pojemności – mierzonej do dolnej linii okien. Jeśli trzeba przewieźć coś naprawdę dużego, po złożeniu dwóch rzędów siedzeń pojemność bagażowa wynosi ponad 2400 litrów.

Ioniq 9
Ioniq 9. Silniki
Ioniq 9 dostępny jest w trzech wersjach napędowych. Podstawowa wersja ma jeden silnik na tylnej osi (218 KM/330 Nm). Wersja mocniejsza ma napęd AWD o łącznej mocy 313 KM (dwa silniki: 95 KM przód/218 KM tył). Odmiana Performance ma również dwa silniki, napęd na obie osie i moc systemową 435 KM. Ta ostatnia wersja przyspiesza do 100 km/h w 5,2 s. Wersja AWD: w 6,7 s, a odmiana RWD – w 9,4 s. Prędkość maksymalna dwóch mocniejszych wersji wynosi 200 km/h, natomiast Ioniq 9 z napędem na jedną oś osiąga maksymalnie 190 km/h.

Ioniq 9
Wszystkie wersje napędowe korzystają z akumulatora 800 V o pojemności 110,3 kWh. Tak duża pojemność zapewnia spory zasięg, który wg WLTP wynosi 600 km (realnie około 450 km). Jeśli znajdziemy ładowarkę o mocy 300 kW (co w Polsce raczej nie jest możliwe) to ładowanie od 10 do 80 proc. powinno potrwać 24 minuty.
Ioniq 9. Polskie ceny
Pierwsze egzemplarze Ioniqa 9 właśnie dotarły do Polski. Wersja podstawowa: Techniq z napędem RWD jest dostępna od 299 tys zł. Wersja Uniq AWD (313 KM) kosztuje 350 tys. zł, natomiast topowa wersja Calligraphy Performance (AWD, 435 KM) – około 380 tys. zł.