chceauto.pl
x
Historia: Dwadzieścia lat Audi A8

Historia: Dwadzieścia lat Audi A8

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2014-12-08
Mija właśnie 20 lat od czasu, gdy Audi dołączyło do elitarnej grupy producentów luksusowych limuzyn segmentu F. W 1994 roku, na salonie motoryzacyjnym w Genewie producent z Ingolstadt zaprezentował po raz pierwszy swój topowy model – Audi A8.

Audi A8 D2
Audi A8 D2
Segment w 1972 roku zapoczątkowany przez Mercedesa Sonderklsse przez długi czas pozostawał we władaniu tego pojazdu. W 1977 roku na polu walki pojawiło się BMW serii 7, Audi – które postrzegane było przez klientów w zdecydowanie mniej prestiżowym świetle przez długie lata nie odważyło się stanąć do walki.

Sytuacja zmieniła się w 1988 roku, gdy na salonie genewskim zaprezentowano – zbudowane w oparciu o model 100 – Audi V8. Samochód był pierwszą udaną próbą stworzenia przez należącą do Volkswagena markę pojazdu luksusowego. Problemy na amerykańskim rynku (klienci – podobnie jak niedawno w przypadku kilku modeli Toyoty – zarzucali autu skłonność do „samoczynnego przyspieszania”) sprawiły, że samochód oferowany był jedynie do 1993 roku.

Audi A8 D2
Audi A8 D2
W końcu lat osiemdziesiątych rozpoczęto pracę nad modelem, który popchnąć miał Audi w kierunku najwyższego samochodowego luksusu. By auto spotkało się z zainteresowaniem nabywców musiało być lepsze zarówno od Mercedesa, jak i BMW. By to osiągnąć inżynierowie z Audi nie mogli pójść na żadne kompromisy.

Audi A8 D2
Audi A8 D2
Chociaż – teoretycznie – podstawowe modele miały napęd na przednie koła, na liście wyposażenia musiał się znaleźć rozsławiony przez firmę stały napęd na cztery koła z układem typu Torsen. Problem w tym, że takie rozwiązanie zdecydowanie zwiększało masę pojazdu. By temu zaradzić zdecydowano się na odważny krok – opracowano konstrukcję o nazwie Audi Space Frame – samonośną karoserię wykonaną w całości z aluminium. Dzięki temu podstawowy model z silnikiem V6 o pojemności 2,8 l i napędem quattro legitymował się masą własną 1560 kg. Dla porównania najsłabszy Mercedes–Benz typoszeregi W140 (z rzędowym silnikiem 2,8 l) ważył aż 1890 kg!

Rozmiary nowego Audi nie pozostawiały złudzeń, co do klasy auta. Karoseria mierzyła 5034 mm długości, rozstaw osi – 2882 mm. W ofercie, od pierwszych dni sprzedaży, była również bardziej reprezentacyjna wersja Long z rozstawem osi wydłużonym do 3010 mm (długość nadwozia 5164).

Audi A8 D2
Audi A8 D2
Niezwykłym kunsztem popisali się również inżynierowie odpowiedzialni za projekt zawieszenia. By zapewnić wysoki komfort i optymalne właściwości jezdne powstał niezależny układ wykorzystujący aluminiowe wahacze (na każde koło przypadało ich aż cztery).

Samochód okazał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Auto tak długo opierało się upływowi czasu, że samochód produkowany był aż do września 2002 roku.


Historia: Dwadzieścia lat Audi A8 - GALERIA ZDJĘĆ

Historia: Dwadzieścia lat Audi A8Historia: Dwadzieścia lat Audi A8Historia: Dwadzieścia lat Audi A8Historia: Dwadzieścia lat Audi A8Historia: Dwadzieścia lat Audi A8Historia: Dwadzieścia lat Audi A8Historia: Dwadzieścia lat Audi A8Historia: Dwadzieścia lat Audi A8Historia: Dwadzieścia lat Audi A8Historia: Dwadzieścia lat Audi A8Historia: Dwadzieścia lat Audi A8Historia: Dwadzieścia lat Audi A8

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS