chceauto.pl
x
Diesla nie odpalaj na pych!

Diesla nie odpalaj na pych!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-04-21 Opinie
W świecie motoryzacji, ostatnie dwie dekady, bez wątpienia należały do jednostek wysokoprężnych.
W konstrukcji tego typu silników zaszły ogromne zmiany – inżynierom udało się wyeliminować największe wady Diesli – słabe osiągi i niską kulturę pracy. 
Dopracowanie turbosprężarek, zastosowanie na szeroką skalę chłodnic powietrza doładowującego i rewolucyjny, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa typu Common Rail sprawiły, że auta z jednostkami wysokoprężnymi zaczęły przewyższać osiągami samochody z benzynowymi silnikami o podobnych pojemnościach. Zastosowanie dwumasowych kół zamachowych pozwoliło również wyeliminować inną wadę Diesli - duże wibracje. 

Niestety, zwłaszcza ten ostatni wynalazek, mocno daje się we znaki kierowcom. Naprawa lub wymiana zużytego koła dwumasowego nie jest ani tania, ani łatwa. Jak rozpoznać, że element odpowiedzialny za tłumienie drgań jednostki napędowej domaga się interwencji mechanika?
Różni producenci stosują różnego rodzaju koła zamachowe. Na niektórych pojazdach przebiegi rzędu 300 tys. km nie robią większego wrażenia, w innych element ten kwalifikuje się do wymiany nawet po pokonaniu 60 tys. km. Na żywotność dwumasowego koła zamachowego ogromny wpływ ma sposób eksploatacji pojazdu oraz styl jazdy kierowcy. 
W większości przypadków, można przyjąć, że dwumasowe koło zamachowe w średniej klasy aucie wytrzymać powinno około 160 tys. km. Jakie są objawy jego zużycia? 
Do typowych symptomów zaliczyć można hałas dochodzący z okolic skrzyni biegów (stukanie, huczenie), który ustaje po niewielkim zwiększeniu obrotów silnika lub wciśnięciu pedału sprzęgła. Winny temu zjawisku jest zazwyczaj nadmierny luz poprzeczny elementu wtórnego (ten element który współpracuje z tarczą sprzęgła). Częstym sygnałem mówiącym o zużyciu koła dwumasowego jest też hałas (np. piszczenie) wydobywający się w czasie uruchamiania lub gaszenia jednostki napędowej (zużyte sprężyny oporowe nie są w stanie zamortyzować drgań wału napędowego). Objawem świadczącym o zużyciu koła jest też szarpanie przy zmianie biegów.
Wymiana koła dwumasowego nie jest – niestety – łatwa. Najczęściej przeprowadza się ją wraz z wymianą sprzęgła, co dodatkowo potęguje koszty operacji. W przypadku popularnych aut oznacza to wydatek od 2 do ok. 3 tys. zł. Dobrym rozwiązaniem może się okazać oddanie zużytego koła dwumasowego do regeneracji - na rynku funkcjonuje wiele godnych zaufania firm świadczących tego typu usługi. Część warsztatów oferuje również wymianę dwumasowego koła zamachowego na „zwykłe” – jednomasowe. W teorii rozwiązanie takie zapewnia większą bezawaryjność i tańsze serwisowanie. W praktyce wiąże się to jednak z dużym ryzykiem – pamiętajmy, że główną funkcją dwumasowego koła zamachowego jest wygaszenie dużych drgań jednostki napędowej. Zastosowanie prostszego – jednomasowego koła – szybko odbije się więc na trwałości pozostałych elementów układu przeniesienia napędu, m.in. na łożyskach skrzyni biegów. 
O czym należy pamiętać eksploatując pojazd wyposażony w dwumasowe koło zamachowe? 
Żywotność tego elementu zależy od wielu czynników. By znacząco wydłużyć okresy między wymianami wystarczy stosować się do kilku prostych wskazówek. 
Po pierwsze - uruchamianie i gaszenie jednostki napędowej ZAWSZE powinno odbywać się przy wciśniętym pedale sprzęgła. Trzeba też pamiętać, by zbytnio nie przeciążać silnika – długotrwałe próby wydostania się ze śnieżnej zaspy (częsta zmiana biegów, wysokie obroty), czy ciąganie ciężkich przyczep szybko odbija się na trwałości koła zamachowego. Ogromnym obciążeniem dla koła dwumasowego jest również jazda na wysokim biegu przy zbyt niskich obrotach, przy których silnik wpada w duże drgania. Trzymanie się wysokich biegów, co częśc kierowców kojarzy z oszczędną jazdą, może nas sporo kosztować... Pod żadnym pozorem nie należy również uruchamiać wyposażonego w dwumasowe koło zamachowe auta na pych. W tym przypadku – oprócz uszkodzenia koła zamachowego ryzykujemy również „przeskoczenie” paska rozrządu, co może się skończyć zniszczeniem jednostki napędowej.



Opinie i komentarze na temat artykułu

Yoda
21 kwietnia 2011
Tak,to wszystko prawda,ale ...nie udało się i już nie uda nikomu wyeliminować,najwazniejszej i dyskwalifikującej wady tych silników,mianowicie emisji wraz ze spalinami dużych ilości cząsteczek sadzy(czynnika rakotwórczego),czyste powietrze jest najważniejsze !,ja znam nowinki wiem o filtrach,ale mam oczy i węch,każdy zadymi a jak nie widać to sadzę i tak czuć.Takie są fakty.
spidi
21 kwietnia 2011
Czytając ten tekst dochodze do wniosku że samochód z dwumasem najlepiej zostawić na parkingu i nie ruszać.Jeszcze pare takich rad i przybędzie zawalidróg w miastach wlokących się od świateł do świateł bo zaoszczędzi 50 gr na 100 km. Zaczynam tęsknić za kaszlakiem który miał tarcze sprzęgła ze sprężynami tłumiącymi drgania. Proste i skuteczne.
tomek
21 kwietnia 2011
co za glupi artykuł diesle zaczely przewyzszac benzynki o tych samych pojemnosciach.jesli porownujecie turbo doladowane diesle to porownajcie do doladowanych benzynek anie wolnossacych...ciekawe ktory diesel o pojemnosci 2,8 wyciagnie ponad 300KM
jorgus
21 kwietnia 2011
To przecież każdy wie że dizla bierzemy na zaciąg
Artur
22 kwietnia 2011
BMW 535d auto zasilane turbodoładowanym rzędowym dieslem o pojemności 3,0 l. Silnik ten generuje 300 KM mocy (przy 4400 rpm) oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 600 Nm. Dzięki takim parametrom BMW osiąga pierwszą setkę w 5,7 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h. Średnie spalanie 6,7l/100km
Ciekawe ile by miał po chipie.
ramzes
22 kwietnia 2011
jestem w trakcie wymiany dwumasy w mondeo 2.0 tdci na kolo jedno masowe, zobaczymy co z tego wyniknie:)
Maciek
22 kwietnia 2011
Skoda Octavia 1,9 tdi 2002r. AGR, przebieg 216.000km - koszt wymiany sprzęgła, koła dwumasowego, łożyska, docisku: komplet części LUK (allegro) nowy to 1349 zł plus robocizna 300 zł, Razem około 1600zł - wcale nie jest to taka tragedia pod warunkiem omijania ASO, pozdrawiam wszystkich dieslowców.
adam
22 sierpnia 2011
Niedawno wymieniłem dwumasę z kompletnym sprzęgłem w Astrze III 1.3 CDTI. Dwumasa LUKa - 1700 zł (ale były też oferty za 2500), sprzęgło kompletne - też LUKa - 1100zł (były też po 1500). Robocizna 300 zł. Razem 3100 zł - zacząłem się zastanawiać czy nie sprzedać diesla i nie kupić benzyny...
adam
23 sierpnia 2011
@Maciek: chyba włożyłeś tam używki. Koło do TDIka kosztuje 1400 zł a kompletne sprzęgło 700 zł. Z robocizną koło 2500 zł.
Paweł
26 października 2011
Nie pierwszy raz się spotkałem z podobnym artykułem. Kto wymyślił, że ciąganie samochodu może spowodować przeskoczenie paska na kołach rozrządu? Ktoś, kto tak mówi chyba nie zna budowy silnika?!? Co za różnica czy start silnika odbywa się poprzez wymuszenie od strony skrzyni biegów czy od rozrusznika jeśli i jedno i drugie powoduje obrót obrót wału korbowego (poprzez koło zamachowe) i przez to uruchomienie silnika?
hgd
11 marca 2012
he ja odpalałem 3 krotnie na pych na 2 biegu ale a na zaciąg to na 3 biegu
Re
11 marca 2012
Ja odpalale juz na pych audi A4 2004 tdi 131km i nic spoko.Auto mi gaslo i potem odpalalem na biegu okolo 15 razy i nic wszystko ok.Problem byl taki ze pompa wysokiego i ta w baku byly zle.Ktos wczesniej zalal zle paliwo do tego 2 wtryski.Koszt wszystkieko 2000 okragle chcieli 2100 ale dalem 2000.Oczywiscie regeneracja w miejscowosci Zasan.Robilem kila aut tam juz.Od naprawy w 2010 nic sie nie psuje.Dobra rada lej normale paliwio nie np verva

Zobacz także

TEST: SsangYong Musso - przełamuje stereotypy

TEST: SsangYong Musso - przełamuje stereotypy 2023-06-15

Marka SsangYong nie miała łatwej historii. W latach dziewięćdziesiątych XX wieku kojarzona była z (delikatnie mówiąc) nie najlepszej jakości samochodami, w 2020 roku globalny kryzys doprowadził ją na skraj bankructwa i upadłości. Firmę uratował...
TEST: Nowy Land Rover Defender 130 D300 - ile cech poprzednika zachował?

TEST: Nowy Land Rover Defender 130 D300 - ile cech poprzednika zachował? 2023-06-01

Land Rover Defender znany jest niemal wszystkim, będąc jedną z najbardziej charakterystycznych terenówek w historii motoryzacji. Produkcję pierwszej generacji rozpoczęto w 1983 roku i zakończono dopiero w 2016 roku. Choć w tym czasie przeprowadzono...
TEST: Mercedes Klasy C 300d - aspiracje do arystokracji

TEST: Mercedes Klasy C 300d - aspiracje do arystokracji 2023-05-15

Obecna gama limuzyn Mercedesa zaprojektowana została w myśl wspólnej koncepcji stylistycznej, przez co Klasa C, E i S dla osoby niezorientowanej w tym temacie nie będzie wcale aż tak łatwa do rozróżnienia. Może się wydawać, że dla klientów Klasy C...
Volvo XC90 B5 - udowadnia, że Diesle wciąż mają rację bytu

Volvo XC90 B5 - udowadnia, że Diesle wciąż mają rację bytu 2022-12-13

Druga, czyli najnowsza, generacja Volvo XC90 wprowadzona została na rynek w 2014 roku i od tego momentu wizualnie przeszła tylko delikatne odświeżenie w 2019 roku. Model stał się jednym z głównych filarów sprzedaży szwedzkiego producenta i przekonał...
Fiat, Jeep i Alfa Romeo rezygnują z diesli

Fiat, Jeep i Alfa Romeo rezygnują z diesli 2018-06-05

Koncern Fiat Chrysler Automobiles to kolejny producent, który dołącza do grona firma zapowiadających całkowitą rezygnację ze stosowania silników wysokoprężnych.Prezes FCA, Sergio Marchionne podczas specjalnego spotkania z inwestorami, które odbyło...
Volkswagen rozpoczyna naprawę silników TDI

Volkswagen rozpoczyna naprawę silników TDI 2016-02-02

Zgodnie z zapowiedziami Volkswagen rozpoczął akcję naprawczą samochodów z silnikami wysokoprężnymi serii EA189, w których znajdowało się oprogramowanie fałszujące emisję tlenków azotu.Na początek koncern zajmie się silnikami 2.0 TDI. Nieco...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS